اخبار سیاسی روز

قانون موجود بیش از نیم قرن قدمت دارد/ اساسنامه صندوق توسعه باید به قانون دائمی تبدیل شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در دنیا اکثر قوانین، لوایح دولتی هستند و لوایح با کمترین تغییر در مجلس تصویب می شود، در حالی که در کشور ما گاهی این رابطه برعکس می شود و یا تبدیل به لوایح می شویم یا لوایح دولت دارای آن است. بیشترین تغییرات » تغییرات در مجلس تصویب می شود که بعداً مدیران اجرایی را دچار مشکل می کند.

به گزارش ای بی اس نیوز، هادی طحان نظیف، عضو وکالت و سخنگوی شورای نگهبان، ظهر یکشنبه 15 آذر 1402 در نشست علمی «قوانین برنامه ای در نظام حقوقی جمهوری اسلامی» که در مرکز تحقیقات شورای نگهبان بر ضرورت و اهمیت برنامه های چندساله تاکید کرد و گفت: معتقدم هنوز نیاز به بحث در مورد مفهوم برنامه وجود دارد و در برخی موارد اقداماتی تحت عنوان برنامه در حال انجام است. در بسیاری از موارد آنها هیچ ارتباطی با برنامه ندارند.

وی با تاکید بر اینکه ما به قانون برنامه نویسی نیاز مطلق داریم، گفت: قانونی که در حال حاضر وجود دارد با قانون بیش از نیم قرن پیش و سال 2015 مرتبط است. این قانون عموماً بر طرح ساخت و ساز تمرکز دارد و برنامه توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد. در نتیجه این قانون باید به روز شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در بسیاری از حوزه ها نیاز به قانون گذاری وجود دارد، گفت: قانون گذاری روش و الگو می خواهد و امیدواریم پس از ابلاغ سیاست های قانون گذاری از سوی رهبری، این سوال در دستور کار قرار گیرد. کار هم انجام شده ولی خدا می داند کی به ثمر می رسد.

طحان نظیف با تاکید بر اینکه برنامه به معنای حرکت از یک نقطه خاص به یک نقطه روشن است و بسیار مهم است که هدف پنج ساله را در آیین نامه برنامه خود فراموش نکنیم، گفت: گاهی در آیین نامه برنامه های ما، امور جاری تحت عنوان تصویب می شود. از برنامه قوانین و گاهی نیز بدون توجه به جاه طلبی ها، رویاهای دست نیافتنی در قوانین برنامه تایید می شود که هر دو نادرست هستند.

وی در ادامه به تبعات تصویب قوانین گشایش مالی برای دولت در قوانین برنامه ای اشاره کرد و گفت: اقشار و نهادهای مختلف اعم از ایثارگران، بازنشستگان، معلمان و پرستاران مطالباتی دارند اما وقتی این مطالبات در قانون گنجانده می شود. تبدیل به الزامات قانونی می شود و در صورت عدم اجرای آنها، قانون رعایت نمی شود. در هنگام تدوین قانون باید بدانیم که منابع کشور محدود است و باید با این منابع اولویت بندی و برنامه ریزی کنیم و چاره ای نداریم جز اینکه اولویت های خاصی را از بین آنها انتخاب کنیم.5 سال آینده.

این عضو فقیه شورای نگهبان ادامه داد: نتیجه نگارش متون تحت عنوان قانون که نظم مؤثری دریافت نمی کند و به عنوان قوانین متروکه باقی می ماند، تحقق 35 درصد قانون برنامه پنجم و 39 درصد از قانون است. قانون برنامه پنجم هواپیمای ششم ما باید بدانیم که برنامه چه استراتژی را دنبال خواهد کرد. نباید به سمت موقعیت ها و شرایط عادی بلغزد و همچنین نباید همه آرزوها را در برگیرد، بلکه به دلیل محدودیت منابع باید از بین خواسته ها انتخاب شود.

طحان نظیف سپس از وجود برخی دستورات برای اجرای برنامه های قبلی در قوانین برنامه پنج ساله انتقاد کرد و گفت: بخشی از قوانین برنامه قبلی به اجرای دستورات قبلی می رسد که خنده دار است. این قوانین خوب است، اما جایگاه آنها در قوانین برنامه نیست و به جای اینکه در قوانین برنامه های آتی اعمال شود، باید به قواعد دائمی تبدیل شود؛ از جمله این قوانین وضعیت صندوق تامین مالی است.

وی تاکید کرد: در قانون اساسی اهداف کلان برنامه و برنامه ریزی ذکر شده است که ترجمه به موقع آن سیاست کلی برنامه است. اینکه در سال 1968 سیاست های کلی به قانون اساسی اضافه شد، قرار بود با آمدن و رفتن مجلس ها و دولت ها، چارچوبی برای حرکت دولت ها و مجامع مختلف در این مسیر فراهم شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین به تشریح کتاب حقوق برنامه ای منتشر شده توسط پژوهشکده شورای نگهبان پرداخت و گفت: سعی کرده ایم مبانی برنامه ریزی را در این کتاب پیش ببریم. این کتاب 5 محور مفهوم قانون برنامه در نظام حقوقی ایران، شاخص های قانون برنامه، مبانی قانون برنامه در نظام حقوقی ایران، روند تهیه و تصویب قوانین برنامه ای در نظام حقوقی ایران و آسیب شناسی برنامه های حقوقی قوانین در نظام حقوقی ایران

طحان نظیف با بیان اینکه در این کتاب 14 مورد به عنوان آسیب شناسی بررسی شده است، خاطرنشان کرد: یکی از معایب برنامه ریزی در کشور تغییر برنامه های دائمی در قالب برنامه های پنج ساله است. تغییر قوانین دائمی برنامه اشتباه است. باید بپذیریم که حتی اگر بهترین اصلاحات در قوانین برنامه انجام شود، پس از گذشت 5 سال از اجرای برنامه ها با این سوال مواجه خواهیم شد که اکنون چه باید کرد؟

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در گذشته بعضاً محل مناقشه بوده این است که چرا تاکید می شود دولت برای برنامه ها لایحه می آورد و مجلس در قالب طرح این کار را انجام نمی دهد. دلیلش این است که دولت جزئیات کار را می داند و در دنیا هم صادق است که ماهیت اکثر قوانین لایحه دولت است و لوایح با تغییرات کمتر در مجلس تصویب می شود در حالی که در کشور ما ، گاهی این رابطه معکوس می شود یا پروژه محور می شویم و یا لوایح دولت با بیشترین تغییرات در مجلس تصویب می شود که بعدا باعث ایجاد مزاحمت برای مدیران می شود.

یکی از اعضای شورای نگهبان گفت: این کتاب اگرچه اولین کتاب در حوزه حقوق برنامه است، اما قطعاً نیاز به تکمیل دارد و مباحثی از جمله نظارت بر اجرای قوانین برنامه باید به آن اضافه شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا