نائب رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت برنامه های حمایتی صنایع را باید به موقع دانست تا منجر به انحصار نشود و گفت: مصرف کننده در قانون حمایت از مصرف کننده ضعیف تلقی می شود و اگر با مشکل مواجه شود. ، او جایی برای رفتن ندارد.
به گزارش ای بی اس نیوز، فرشید شکرخدایی در نشست خبری گرامیداشت روز ملی کیفیت، اظهار کرد: بخش بزرگی از دلایل مهاجرت نخبگان را می توان در کیفیت زندگی جستجو کرد. به طور معمول، دولت برای بهبود کیفیت زندگی مردم تصمیم می گیرد، مانند تعیین قیمت، که در جهت مخالف عمل می کند و نتیجه آن کاهش کیفیت است. البته کیفیت نه تنها با کالاها و خدمات مرتبط است، بلکه تا حدودی با قوانین مرتبط است.
به گفته وی، مصرف کننده در قانون حمایت از حقوق مصرف کننده ضعیف تلقی می شود و در صورت مواجه شدن با مشکل دستش به جایی بسته نمی شود. انجمن برای اصلاح این قانون و ارتقای جایگاه مصرف کننده قانون جدیدی را تدوین کرده است اما این موضوع هنوز در اولویت مجلس قرار نگرفته است. به عنوان مثال یکی از خلاءهای فعلی قانون این است که اگر مصرف کننده ای از دستگاهی شکایت کند و بتواند آن را محکوم کند، جریمه آن به خزانه دولت واریز می شود نه به حساب مردم.
شکرخدایی با بیان اینکه شهروندان به دلیل نداشتن اهرم قانونی مناسب نمی توانند مطالبه کیفیت داشته باشند، تصریح کرد: بنابراین باید به موضوع درماندگی مصرف کننده رسیدگی کنیم. موضوع حقوق مالکیت در کشور نیز ضعف های بسیاری را در پی داشته است.
علاوه بر این، به گفته وی، نوآوری هایی مانند تاکسی های اینترنتی می تواند مشاغل قبلی را از بین ببرد، اما نحوه حمایت از نوآوری که آسیب کمتری به تاکسی های قبلی وارد می کند، نیازمند مقررات است.
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت افزود: هر کشوری می خواهد از صنعت خود حمایت کند اما برنامه های حمایتی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که منجر به انحصار نشود و صنعت بتواند با صنعت مشابه رقابت کند. محصول خارجی بعد از مدتی. اساسا کیفیت زندگی مردم را نباید فدای حمایت از صنایع کرد و نمی توان از مردم انتظار داشت که 30 سال سوار پراید شوند تا ایران خودرو سرپا بماند. در مجموع سوال این است که چرا مصرف کننده باید به همه تولیدکنندگان یارانه بدهد.
وی افزود: در صورت تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا سه سال دیگر وضعیت این صنعت مانند خودروسازی خواهد بود. در حال حاضر 200 کارخانه یخچال سازی در کشور در حال فعالیت هستند، در حالی که هیچ کشوری این همه تولید کننده یخچال ندارد. اکثر این واحدها نمی توانند بر تحقیق و توسعه تمرکز کنند یا خدمات پس از فروش خود را به خوبی سازماندهی کنند.
شکرخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر ناکارآمدی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده گفت: انجمن جلسات متعددی با مسئولان سازمان حمایت داشت و به اجماع رسیدیم که هویت سازمان در سازمان حمایت شود. شکل بازنگری قانون اصولاً ناکارآمدی این سازمان حتی برای رهبران کارکنان آن نیز آشکار است.
انتهای پیام