سخنگوی شورای نگهبان گفت: بنابراین مهمترین وظیفه شورای نگهبان بررسی مستمر مصوبات شورای اسلامی است و البته شورا در این خصوص 10 روز فرصت دارد که ممکن است تمدید شود. اگر قطعنامه در مدت معینی تجدید نظر نشود، خود به خود به قانون تبدیل می شود.
وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات سال 1394 از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: انتظار می رفت بعد از آن اتفاقات جدی ابلاغ و قوانینی برای اجرای این سیاست ها تدوین شود. اگرچه تلاش هایی صورت گرفته است، اما هیچ اقدام خاصی برای رسیدن به نتیجه روشن و دقیق انجام نشده است.
دکتر طحان نظیف در ادامه سخنان خود با موضوع اصلاحات پرداخت قانون انتخابات پرداخت و گزارش داد: شورای نگهبان چهل سال سابقه نظارت بر انتخابات دارد. ما در زمینه نظارت قوانینی را اعمال می کنیم که خودمان در مورد آنها تردید و مشکل داریم. اما تا زمانی که قانون جاری است ما آن را مبنای عمل قرار می دهیم.
«تبلیغات» موضوع دیگری بود که دکتر طحان نظیف به آن اشاره کرد و گفت: امروزه تبلیغات از فضای فیزیکی به فضای مجازی رفته است. اما وقتی در قانون انتخابات به احکام تبلیغات مراجعه میکنیم، میبینیم که در خصوص ویژگیهای تبلیغات فیزیکی اظهارنظرهایی شده است، اما در مورد تبلیغات در فضای مجازی، احکام قانونی زیادی نداریم.
وی در ادامه به برخی از اصلاحات لازم در قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: موضوع پیش ثبت نام نامزدها در قانون انتخابات جایی ندارد. مردم برای انتخابات ثبت نام می کنند و بعد رد صلاحیت می شوند. در صورت اجرای پیش ثبت نام، دیگر با رد صلاحیت برخی از این موارد مواجه نخواهیم شد و مردم متحمل عواقب آن نمی شوند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: این دو اقدام خلاف سیاست های کلی بود اما در مقابل سایر بندها نتیجه مشخصی ندیدیم. امیدواریم طرح اصلاح قانون انتخابات که هم اکنون در شورای اسلامی در حال بررسی است به زودی به نتیجه برسد.
چه چیزی در قانون انتخابات باید تغییر کند؟
وی افزود: ما در روند قانونگذاری حضور داریم اما قانونگذار نیستیم و نمی توانیم قانون را تغییر دهیم. اصلاح و بازنگری باید توسط دولت و مجلس در قالب لوایح و طرح انجام شود.
طحان نظیف تاکید کرد: قانون انتخابات باید بازنگری و به روز شود. قانون فعلی در سال 1378 تصویب شد که 23 سال از تصویب آن می گذرد. ما اکنون در بحث انتخاباتی با مشکلاتی مواجه هستیم که قانون فعلی به آن توجهی ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وظایف شورای نگهبان که این شورا برای آن شناخته شده است، نظارت بر انتخابات است.
طحان نظیف همچنین گفت: مصوبه ای را در دستور کار شورای نگهبان قرار نمی دهیم، مگر اینکه نهادهای مشورتی این شورا که در تهران و قم هستند، نظرات کارشناسان خود را درباره این مصوبه اعلام کنند.
ارائه بیش از صد تفسیر از قانون اساسی
طحان نظیف گفت: مورد دوم مربوط به بند 10-5 سیاست های کلی بود که مربوط به سیاستمدار و متدین، مدیر و مدبر بود. شورای نگهبان در سال 1395 برای آنها تعاریف و شاخص هایی ارائه کرد و مصوبه ای صادر کرد و سال گذشته اصلاح و ابلاغ شد.
طحان نظیف افزود: شورا از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از 100 تفسیر از اصول قانون اساسی ارائه کرده است.
وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر عدم اعلام دلایل رد صلاحیت متقاضیان گفت: مبنای شورای نگهبان به عنوان شورای تخصصی و تخصصی قانون است. ما نمی توانیم دلایل رد صلاحیت را به صورت عمومی منتشر کنیم، زیرا قانون به ما اجازه نمی دهد. البته به داوطلبان اخطار داده می شود. از نظر شرعی نیز این گونه است.
وی افزود: هر جا که نسبت به مصوبه ارسالی مجلس تردید یا ایراد داشته باشیم در کمیسیون های مجلس حضور خواهیم داشت تا ابهامات و ایرادات رفع شود.
دومین وظیفه شورای نگهبان را انجام داد قانون اساسي وی اعلام کرد: شورای نگهبان مفسر قانون اساسی بر اساس اصل 98 این قانون است. البته ممکن است نهادها نظر خود را داشته باشند، اما اگر نیاز به تفسیر رسمی باشد، تفسیر شورای نگهبان باید مبنای عمل قرار گیرد.
وی افزود: در خصوص این تلاش ها که گفته شد، در شش سال گذشته دو اقدام در راستای اجرای سیاست های کلی انجام شده که یکی از آنها شفاف سازی منابع مالی نامزدها بوده است. به این دلیل که به انتخابات سال 1377 نزدیک بود و با اینکه در مرحله اول شورای نگهبان تصویب شد، به آن انتخابات نرسید و فرصتی برای اجرا نداشت. امیدواریم سازوکارهای اجرای آن برای انتخابات آینده فراهم شود.
آخرین قسمت دیدار دکتر طحان نظیف با طلاب شرکت کننده در دوره نخبه شناسی شهید آیت به صورت پرسش و پاسخ بود که وی در این جلسه به سوال یکی از دانشجویان دختر پاسخ داد و گفت: ایشان برای تصدی هر سمتی شرایطی دارند. ثبت نام در انتخابات اگر کسی صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد، به این معنا نیست که صلاحیت رهبری یک وزارتخانه یا مسئولیت دیگری را ندارد.
وی در پاسخ به سوال آخر که در مورد شایعه و اخبار بود، گفت: همانطور که قبلاً هم گفتیم شورای نگهبان کارت زرد و قرمز ندارد. زیرا شورا طبق قانون در مدت مسئولیت اشخاص هیچ گونه انتسابی ندارد و صرفاً می تواند در زمان رسیدگی به صلاحیت ها مدت مسئولیت آنها را بررسی و اعلام نظر کند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: همچنین شورا در هر دوره صلاحیت افراد را بررسی می کند. اگر فردی در یک دوره تایید صلاحیت شده باشد به این معنی نیست که حتما در دوره های دیگر نیز تایید می شود. عکس این قضیه نیز صادق است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: وکلای شورای نگهبان از ساعت ها پیش در حال بررسی این پرونده هستند. یا درخواست آن شخص تأیید می شود و تأیید خلاف شرع تلقی می شود یا آن درخواست رد می شود و تأیید شرعی محسوب می شود.
وی تصریح کرد: این یک امر مترقی است که هرکسی می تواند با هر مصوبه ای در هر سطحی مخالفت کند و ادعای خلاف شرع و قانون کند.
قانون انتخابات باید بازنگری شود
وی درباره بازه زمانی بررسی صلاحیت داوطلبان نیز بیان کرد: بازه زمانی بررسی در قانون فعلی برای دوره فعلی منطقی نیست. در انتخابات 2018 حدود 16000 نفر ثبت نام کردند. کارمندان شورای نگهبان شبانه روز تلاش می کردند کار خود را به نحو احسن انجام دهند، اما دیری نگذشت که بیم آن رفت که حق کسی ضایع شود.
شورای نگهبان کارت زرد و قرمز ندارد
وی چهارمین وظیفه شورای نگهبان را پاسخگویی به درخواست های دیوان عدالت اداری اعلام کرد و گفت: هر فردی می تواند با هر مصوبه ای مخالفت کند و ادعا کند که چنین مصوبه ای خلاف شرع و خلاف قانون است. شکایت از قانونی بودن یا نبودن این مصوبه در دیوان رسیدگی می شود، اما خواه خلاف شرع باشد و چه نباشد توسط فقهای شورای نگهبان بررسی می شود.
طحان نظیف درباره این سیاست ها که 18 بند دارد، گفت: سیاست های کلان انتخابات مشکلات نظام انتخاباتی را فهرست و تحلیل کرده است. وی همچنین راهکارهایی را برای ترمیم خسارت ارائه کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون چندین جلسه بودجه برای بررسی مصوبات خواهیم داشت، گفت: در تلاش بوده ایم تا در خصوص این موضوع هیئت مدیره با جزئیات بیشتری با مردم صحبت کنیم.
به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان ، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان بعدازظهر سه شنبه (18 اسفند 1401) در دوره آموزشی نخبه شناسی شهید حسن آیت که به همت مجلس شورای اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: شورای نگهبان دارای چهار مهم و اصلی است. وظایف. اول بررسی مصوبات مجلس; به این معنا که با شرع و قانون اساسی مطابقت دارد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: گاهی در جریان انتخابات احزاب و گروه هایی به وجود می آیند که پس از انتخابات پاسخگو نیستند و پاسخگوی مردم نیستند. این موضوع در سیاست های کلی انتخابات مورد توجه قرار گرفته است و باید اختیارات و مسئولیت هایی به احزاب و گروه ها واگذار شود.
وی بیان کرد: از آنجایی که حقوق مردم در میان است، شورای نگهبان از تضییع نشدن حقوق مردم کوتاهی نخواهد کرد.
وی در خصوص تخلفات انتخاباتی نیز گفت: در برگزاری انتخابات با تخلفات جدید و ابزار تخلفات جدید مواجه هستیم که قانون در مورد آن سکوت کرده است و لازم است در این زمینه تصمیم گیری شود.
وی ادامه داد: در این راستا اگر صلاحیت فردی در انتخابات ریاست جمهوری تایید نشد به معنای رد صلاحیت در انتخابات شورای اسلامی یا سایر انتخابات نیست زیرا شرایط هر انتخابات متفاوت است. .
سخنگوی شورای نگهبان با ذکر مثالی تاکید کرد: اگر قانون شفاف و شفاف نباشد اجرا نمی شود. در سال های اخیر مصوبه ای مبنی بر درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها وجود داشت که بین شورا و مجلس مبادله شد. این شورا تاکید کرد که چارچوبی برای اخذ عوارض مشخص شود تا در صورت کسری بودجه، حقوق مردم تضییع نشود و شهرداری ها در جیب مردم فرو نروند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز