چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

قالیباف: شورای رقابت باید مسئولیت تصمیم خود را بپذیرد


در عین حال سخنگوی شورای رقابت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مسئول اعلام قیمت های مصوب شورای رقابت است. سپس وزارت حریم خصوصی مطابق با مسئولیت خود اطلاعات لازم را ارائه خواهد کرد. بنابراین شورای رقابت باید جسارت داشته باشد و مسئولیت تصمیم خود را بپذیرد.

به گزارش ای بی اس نیوز، عصر دیروز (شب شنبه) در یک برنامه تلویزیونی، طرح سوال درباره مصوبه شورای رقابت در خصوص افزایش قیمت خودروها در درب کارخانه و نامه معاون اول رئیس جمهور که افزایش قیمت خودروها مورد بحث قرار گرفت.

در این برنامه اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت ضمن تاکید بر اینکه شورای رقابت قیمت گذاری نمی کند و تنها دستورالعمل قیمت را تعیین می کند، گفت: مرجع اعلام قیمت نهایی خودروها وزارت صنعت است. معدن و تجارت. اگر دولت هیئت رقابت را متولی سیاست گذاری در حوزه خودرو می داند، باید تصمیم گیری در مورد فروش یا عدم فروش خودرو در بورس را به هیات رقابت واگذار کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در مورد بورس اتفاقی افتاد که قرار شد نهادهای سپرده گذاری خودرو را در بورس بفروشند و در واقع خودرو به حراج گذاشته شود. پیشنهاد به معنای حداکثر قیمت است. با این فرض که زیان های تجمعی خودروساز جبران شود. کجای دنیا در بورس خودرو می فروشند؟ آنها حمایت از مصرف کننده را فراموش کردند. اما شورای رقابت منطقی بود و با تشخیص انحصار بازار اعلام کرد که طبق قانون کارگزار شورا است. بدین ترتیب برای پذیرفته شدن در بورس باید از شورای رقابت ماموریت گرفت.

وی یادآور شد: در سال های اخیر دیوان عدالت اداری این نظر قانونی را به ما داده است که شورای رقابت مسئولیتی در قبال اعلام قیمت خودرو ندارد. پس اگر قیمت را اعلام کنیم به همان معمای قبلی برمی گردیم که چرا شورای رقابت قیمت را اعلام می کند؟ دستورالعمل قیمت را ارائه کردیم و به نهاد متولی که وزارت صمت است ابلاغ کردیم.

شجاعی ضمن انتقاد از دخالت دولت در امور شورای رقابت تصریح کرد: چرا باید برای خودروی خود قیمت گذاری کنیم؟ قرار بود خصوصی سازی در سه دهه گذشته انجام شود اما سیاست خصوصی سازی در صنعت خودروسازی ما اجرا نشده است.

وی ادامه داد: امروز دو خودروساز بزرگ ما دیگر خصوصی نیستند و دولت همچنان به واگذاری حق آنها ادامه می دهد. با این دخالت ها از واردات جلوگیری می کنیم یا تصمیم می گیریم که قیمت خودرو با مصوبه تعیین شود.شورای رقابت که مرجع نظارت بر رقابت و تامین انحصار است، تشخیص داده است که بازار ما انحصاری است و به ترتیب برای از بین بردن این انحصار باید قیمت گذاری شود. . وزارت حریم خصوصی باید قیمت ها را مشخص و اعلام کند. اما شورای رقابت به تنهایی نمی تواند قیمت را تعیین کند. وزارت حریم خصوصی قیمت را تعیین می کند، در شورای رقابت تایید می شود، سپس وزارت حریم خصوصی باید به آن اطلاع دهد.

اگر توابع درست بود؛ هیچ شکاف عمیقی بین قیمت ها وجود نداشت

سخنگوی شورای رقابت قیمت را یکی از عوامل مشکلات خودروسازان ما دانست که آنها را با انواع مشکلات مواجه می کند و گفت: دخالت بیش از حد در مدیریت دو خودروساز بزرگ مشکل اصلی است. از این صنعت ناکارآمدی سیستم، ساختار تحمیل شده توسط خودروساز، یا ثابت ماندن قیمت ها و مانع از عملکرد روان خودروساز، باعث این انحراف عمیق قیمت کارخانه از بازار شده است. اگر عملکرد خوبی داشتیم نباید اینقدر فاصله بین قیمت کارخانه و بازار وجود داشت.

شجاعی تصریح کرد: یکی از مهم ترین شاخص هایی که می تواند نشان دهد آیا در حکمرانی (و نه در تولید خودرو) درست عمل می کنیم، به حداقل رساندن شکاف قیمتی است. بازار خودرو زمانی رقابتی می شود که خودروسازان به طور کامل خصوصی شوند و مردم سهامدار شوند. ما همچنین اجازه می دهیم واردات به صورت معقول و مناسب وارد بازار داخلی ما شود. انصاف نیست که بازار واردات خودرو را به چند خودروساز محدود کنیم، چگونه با این همه محدودیت تقاضا را مدیریت می کنند؟

هیچ رویارویی برنامه ریزی نشده است

این رئیس شورای رقابت ضمن تاکید بر اینکه برای کاهش قیمت و حمایت از مصرف کننده راه حل مهار تورم را رشد تولید دانست و گفت: هر گونه سیاستی که خلاف تولید باشد، رونق تولید را مختل می کند. نوع تداخلی که در بازار خودرو یا هر بازار دیگری رخ می دهد، ضداقتصادی، ضدعدالتی و ضد مصرفی است.

شجاعی در پایان تصریح کرد: شورای رقابت با همکاری بسیار خوب وزارت حراست، معاونت حمل و نقل و حتی خودروسازان و نهاد حمایتی، با توجه به اینکه دستورالعمل قیمت گذاری قبلی را مشخص کرده بود، نسبت به محاسبه قیمت اقدام کرد. و آن را با قیمت خودروهای مشابه خارجی تطبیق دهید.از کارشناسان مختلف کمک گرفته شد و همکاری نزدیک و بسیار نزدیک صورت گرفت و قصد برخورد نبود. هدف این است که خط مشی درستی برای خودروسازان ما برای غلبه بر ضررهای انباشته ای که در حال حاضر با آن مواجه هستند، طراحی کنیم. در عین حال شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار به حداقل خواهد رسید.

مسئولیت اطلاع رسانی مصوبه هیئت مسابقه بر عهده خود هیئت است

در ادامه این پخش، امید قالیباف – سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت – با حضور در خط تلفن این برنامه گفت: اینکه وزارت صمت مسئول اعلام و ابلاغ مصوبه است صحت ندارد. شورای رقابت؛ شورای رقابت موظف است مصوبات خود را ابلاغ کند. اگرچه یک نکته است; چه بگویم که چارچوب تعرفه خودرو را مشخص کرد. این موضوع در قانون به وضوح بیان شده و از گذشته مرسوم بوده است. چون وزارت حراست اصلا نمی داند شورای رقابت در فرمول دستورالعمل تعرفه چه ملاحظاتی داشته است.

وی افزود: بنابراین وزارت حریم خصوصی قدرت اطلاع رسانی در این خصوص را ندارد. آنچه باید اطلاع رسانی کنیم در بخش اجرا است. فرمول شورای رقابت ممکن است دارای یک حد بالا یا پایین باشد که بخش حریم خصوصی ممکن است به هر دلیلی آن را حد بالا یا پایین بداند و در این زمینه اطلاعیه هایی داده خواهد شد. اما با توجه به منطق فرمول تعرفه که کار تخصصی شورای رقابت به عنوان «نهاد مستقل و برتر» است، بحث اطلاع رسانی آنهاست.

قالیباف خاطرنشان کرد: از رسانه ها و شورای رقابت شنیده ایم که فرمول آن به وزارت حریم خصوصی ابلاغ شده است. اگر اطلاع رسانی شده باشد، محرمانه است و ما مجاز به انتشار آن نیستیم. شورای رقابت باید بدون تعارف و شفاف هر آنچه را که تصویب کرده است اطلاع رسانی کند. فرمول تعرفه که چارچوب و ضوابط قیمت گذاری را تشکیل می دهد باید توسط شورای رقابت تعیین و ابلاغ شود که میزان اعلام آنهاست. بعد هم وقتی در حالت اعمال ضوابط و بخشنامه هاست بر عهده وزارت حریم خصوصی است و دوستان شورای رقابت در این زمینه حق دارند.

دوگانگی در شورای رقابت پذیرفته نمی شود

مشاور وزیر حراست، اظهارات سخنگوی شورای رقابت را مبنی بر اینکه شورا به تنهایی محاسبات را انجام نداده و فرمول و چارچوب قیمت گذاری از کارگروهی با حضور همکاران شورای رقابت خارج شده است، خواند. وزارت حراست و معاونت صنایع حمل و نقل همین وزارتخانه را «پیش‌بینی» عنوان کرد و گفت: مسئولیت اطلاع‌رسانی فرمول قیمت ثابت است، همانطور که یادآوری می‌کنیم طبق قانون با شورای رقابت؛ این سؤال به گونه‌ای مطرح می‌شود که شورای رقابت نهادی نفوذپذیر است که همه می‌توانند قوانینی را در آن وضع کنند. «در این صورت ماموریت شورای رقابت چیست؟ » ; در نتیجه، دوگانگی در شورای رقابت پذیرفته نیست.

قالیباف تصریح کرد: حرف ما این است که شورای رقابت باید شجاعت داشته باشد و مسئولیت تصمیم خود را بپذیرد و آنچه را که تصویب کرده به اطلاع عموم برساند. این شورا به اداره ذیصلاح خود اطلاع رسانی خواهد کرد و وزارت حریم خصوصی نیز به وظیفه خود در زمینه اجرا و مواردی که باید اطلاع رسانی و تشریح شود عمل خواهد کرد.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *