قالیباف: دولت باید برای بخش حمل و نقل سیاست جبرانی در نظر بگیرد
رئیس شورای اسلامی تاکید کرد: حمل و نقل یکی از موضوعاتی است که دولت باید برای آن سیاست یارانه ای و جبرانی در نظر بگیرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، نمایندگان در جلسه علنی اصلاحیه لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند که بر اساس آن دولت موظف شد با در نظر گرفتن شاخص های بهره وری، زیان های حوزه مسافری شرکت راه آهن را پیش بینی و جبران کند. ، در بودجه سالانه.
داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در بحث این بند گفت: مشکل این بند این است که نمی توان گفت بخش مسافر ضرر دارد و جداگانه حسابرسی می شود. حسابرسی جداگانه نداریم. صورت مالی بخش مسافری به طوری که حسابرس بتواند زیان را تأیید کند.
وی افزود: این قطعه 4 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و مثل این است که یک چک سفید به شرکت راه آهن بدهیم و بگوییم زیان وارد شده و دولت در بودجه آن را جبران می کند. اگر شاخص بهره وری بود، به این حد ضرر نمی رسیدیم. این بند مغایر اصل 75 قانون اساسی است و دولت آمادگی مالی برای این کار را ندارد.
البرز حسینی، عضو کمیسیون تلفیق این مصوبه را تشریح کرد و گفت: آقای منظور می گوید باید حسابرسی شود، بعد از 4 هزینه مالی صحبت می کند. اگر حسابرسی نمی شود چگونه به این عدد رسیدیم؟ در این مصوبه آمده است که بخش راه آهن باید خدمات مناسبی را به مردم ارائه کند. بلیط بین شهری برای شرکت راه آهن 700-800 هزار تومان است، بعد به شرکت می گوییم 200 هزار تومان از مسافر می گیرید اما 700-800 هزار تومان خدمات ارائه می دهید. همچنین انتظار داریم شرکت راه آهن شق القمر خدمات خوبی به مسافران ارائه دهد.
وی افزود: آیا می توان با بخش خصوصی به صورت منظم برخورد کرد و بعد گفت که خسارت وارده به آنها را پرداخت نمی کنیم؟ به همین دلیل است که خود ما عامل عدم بهره وری این بخش شده ایم. در مواجهه با این وضعیت باید به بخش خصوصی بگوییم قیمت ها را افزایش دهند و هزینه ها را از مردم با حاشیه سود دریافت کنند و همچنین باید بر نحوه ارائه خدمات نظارت داشته باشیم. اما در صورت تحمیل قیمت، دولت باید با جبران ضرر موافقت کند.
این عضو کمیسیون عمران گفت: امروز نرخ بلیت قطار برای سفرهای بین شهری به ازای هر مسافر 240 هزار تومان است و حدود 5 تا 15 درصد از تعداد مسافران کاهش یافته است. بازگشت مسافران به جاده و این خطرات خاص خود را دارد. در این بند دولت موظف است حداکثر ظرف مدت 5 سال نسبت به جبران خسارت اقدام کند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: این یک واقعیت است که قیمت ها را دولت اعلام می کند و بین قیمت نهایی و قیمت بلیت تعیین شده توسط بخش خصوصی تفاوت وجود دارد.
وی با بیان اینکه در کشورهای ثروتمند در حوزه حمل و نقل عمومی نیز یارانه اعطا می شود، افزود: اکنون در خدمات شهری هم همینطور است، مثلاً در حوزه مترو هزینه بهره وری 30 درصد توسط دولت تقسیم می شود. 30 درصد را شهرداری و 40 درصد را مردم پرداخت می کند، اینجا باید مشخص شود که اگر دولت تمایل به تعیین قیمت دارد باید با پرداخت یارانه خدمات را جبران کند.
در ادامه رئیس سازمان برنامه و بودجه مجدداً به توضیح این معنا پرداخت: بر اساس اصل 44 اگر دولت قیمت گذاری کند باید مابه التفاوت قیمت را جبران کند که در حوزه برق انجام می شود اما کلی وجود دارد. قانون. قوانین در این فرآیند
وی ادامه داد: اگر شرکت راه آهن به دلیل قیمت ها و تعرفه های دولتی متحمل زیان شد، باید حسابرسی ویژه انجام دهد و نتیجه حسابرسی ویژه را به دولت اعلام کند و دولت هزینه آن را پرداخت کند یا تسویه حساب کند.یک طرفه. یا دیگری، اما در اینجا فرآیندها انجام نشده است زیان ناشی از قیمت گذاری دولتی باید شناسایی و سپس جبران شود.
قالیباف رئیس شورای اسلامی در پاسخ به توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس مصوبه مجلس در مورد برنامه هفتم، با توجه به اینکه دولت خدمات عمومی را ارائه می کند و در انحصار است، قیمت گذاری انجام می شود. نیز در دست دولت است. مثلاً برای کالاهای اساسی، هر چقدر هم ریال یا ارز بدهیم، قیمت آن به دولت بستگی دارد. حال باید روشن شود که اگر قیمت گذاری حمل و نقل ریلی انحصاری باشد، در اختیار شورای رقابت باشد و اگر فقط متعلق به دولت باشد، دولت هزینه آن را پرداخت می کند و مدیریت می کند، بنابراین این موضوع باید مشخص شود.
وی گفت: در این بند فقط قسمت مسافری دیده می شود و باری نیست و ممکن است شرکت مسافربری باشد. اداره راه آهن باید این موارد را ساماندهی کند و در صورت مشاهده بدهی در بین آنها، دولت موظف است سهم خود را جبران کند تا شرکت ها ضرر نکنند.
قالیباف در پایان گفت: اگرچه دولت معتقد است که این مصوبه مشمول اصل 75 قانون اساسی است، اما وقتی دولت قیمت دستوری تعیین می کند باید آن را نیز بپردازد، بنابراین این موضوع مشمول اصل 75 نمی شود و ما معتقدیم. حمل و نقل یکی از حوزه هایی است که دولت باید برای آن سیاست یارانه ای در نظر بگیرد.
انتهای پیام