سایر موضوعات

سازمان تجاری؛ آنچه می دانیم و برخی عدم قطعیت ها

از سوی دیگر، از زمان ادغام وزارت صنعت و معدن و وزارت بازرگانی در سال 1390، وزارتخانه جدید یعنی صنعت، معدن و تجارت به موجب قانون تشکیل نشده است. این در حالی است که قرار بود این قانون ظرف شش ماه آماده شود. اما در لایحه دولت به این نکته اشاره نشده است و مشخص نیست پس از این تغییر قانون اساسی تدوین می شود یا مانند گذشته انجام می شود.

بر این اساس به نظر می رسد پس از رفع تفکیک وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی، دولت قصد دارد اهداف خود را از راه دیگری دنبال کند. سخنگوی دولتوی در تیرماه امسال از جمله دلایل اعلام موافقت شورای دولت با طرح ایجاد وزارت بازرگانی، تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی بر بازار دولت، کنترل موثرتر قیمت ها، تسهیل تجارت و رونق را برشمرد. تجارت بازارهای خارجی، توسعه سیاست های یکپارچه و چابک در امور تجاری و حمایت جدی تر از مصرف کننده.

اجرای «ساماندهی بازرگانی و تنظیم بازارها» با ابهاماتی مواجه است که برخی از آنها در لایحه قانونی که اواسط بهمن ماه از سوی رئیس جمهور به شورای اسلامی تقدیم شد، تصریح شده است، اما برخی ابهامات همچنان باقی است. بر این اساس دولت پیشنهاد کرده است تا «سیاست مدیریت، برنامه ریزی، نظارت و ساماندهی موضوعات مرتبط با حوزه تجارت و تنظیم بازار»، «سازمان نظارتی بازرگانی و قراردادها» را زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و با استفاده از آن متمرکز کند. نیروی انسانی ساختار و تشکیلات موجود در دستگاه های اجرایی و بر اساس اساسنامه ای که تا پایان فروردین ماه 1402 به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

آنچه می دانیم

از جمله مهم ترین ابهامات حل نشده در لایحه رئیس جمهور، وظیفه سازمان توسعه تجارت و سازمان های توسعه ای است. سازمان توسعه تجارت با وجود اینکه در حوزه تجارت فعال است اما به صراحت درباره وضعیت آن پس از تشکیل سازمان تجارت و تنظیم بازار صحبتی نشده است.

همچنین در این لایحه تاکید شده است که ساماندهی ساختار سازمانی با استفاده از ظرفیت ساختاری موجود و بدون توسعه سازمانی به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور می رسد.

البته از آنجایی که در پیش نویس قانون صرفاً به امکان واگذاری سایر نهادهای زیر مجموعه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی اشاره شده است، موضوع تعیین انتساب ادارات وزارت اقتصاد فعال در حوزه بازرگانی از جمله این موارد است. به عنوان گمرک، مشکل کمتری دارد. با این حال، با توجه به تاکید دولت بر سیاست گذاری و سازماندهی امور مربوط به بخش تجاری، اظهار نظر دقیق تری در این زمینه ضروری است.

به نظر می رسد پس از کنار گذاشتن تشکیل وزارت بازرگانی، دولت تصمیم گرفت اهداف خود را در قالب «ساماندهی بازرگانی و تنظیم بازار» دنبال کند. با انتشار لایحه پیشنهادی رئیس جمهور، جزئیات اساسنامه این سازمان مشخص شد اما ابهامات همچنان پابرجاست.

به گزارش ای بی اس نیوز، گزارش ها حاکی از آن است که اصول تشکیل سازمان تجارت و تنظیم بازار به تصویب دولت رسیده و قرار است این سازمان یک سازمان فرابخشی و زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری باشد. چندی پیش علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درباره راه اندازی این تشکل بازرگانی گفته بود که پس از تصویب در دولت، لایحه قانون تشکیل سازمان مشاغل باید در مجلس بررسی و در دستور کار قرار گیرد. بنابراین تصمیم گیرنده نهایی در خصوص تشکیل سازمان بازرگانی مجلس است. بر این اساس به نظر می رسد پس از رفع تفکیک وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی، دولت قصد دارد اهداف خود را از راه دیگری دنبال کند.

در بند دیگری از این لایحه تاکید شده است که به منظور نظارت و کنترل بازار کالا و خدمات با هدف استقرار حاکمیت و با هدف پیش‌بینی نیاز مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، این نهاد موظف به همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های اجرایی مسئول نسبت به ایجاد کنتور مدیریتی (داشبورد) با محوریت ایجاد ارتباط بین سیستم های موجود در حوزه زنجیره تامین تولید و توزیع با اولویت کالاهای اساسی و نهاده های اولیه تا پایان فروردین 1402.

همچنین بر اساس این لایحه، از تاریخ تصویب این قانون، کلیه وظایف و اختیارات موضوع بند (الف) بند (1) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در جهاد. وزارت کشاورزی مصوب 1390 به سازمان تنظیم بازار و تجارت واگذار می شود. البته بر اساس این لایحه، انتزاع و واگذاری سایر نهادهای زیر مجموعه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به منظور تمرکز بر توسعه سیاست ها، رهبری، برنامه ریزی، نظارت و سازماندهی و با تاکید بر رویکرد تجمیع، ادغام و کاهش تشکیلات و ساختارهای دستگاه‌های اجرایی فوق‌الذکر با تصویب هیأت وزیران مجاز است.

موافقان و مخالفان چه می گویند؟

انتهای پیام

از جمله مشکلات شناسایی شده در این لایحه وضعیت سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، سازمان بازرگانی کشور، قانون انتزاع و اینکه این سازمان زیرمجموعه هیچ وزارتخانه ای نخواهد بود. بر اساس لایحه پیشنهادی رئیس جمهور، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران به همراه کلیه تعهدات، وظایف و مأموریت ها، ساختار و نیروی انسانی و اموال منقول و غیرمنقول آنها و کلیه وظایف و مسئولیت های بازرسی بازار. به ترتیب از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی جدا شده و به این سازمان می پیوندند.

ابهاماتی که قابل حل نبود

عمدتا مخالفان این طرح نگران رها شدن تولید و رونق واردات در پی جدایی وزارت حریم خصوصی هستند. همچنین برخی از مخالفان این طرح دلیل ادغام سیاست گذاری تولید و تجارت در بیشتر کشورها را این موضوع عنوان می کنند و با تفکیک وزارت امنیت می توان از فلسفه یکپارچگی و هم افزایی در زمینه تولید و تجارت توجه کافی نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا