سایر موضوعات

قائم مقام دیوان محاسبات: نمی دانیم صاحب اقتصاد کشور کیست چون سیاست مالی مشخصی نداریم – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز


به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، نشست علمی و تخصصی با عنوان برنامه هفتم از منظر مدیریت مالی عمومیPFM) چالش ها و توصیه های سیاستبا مدیریت علمی امید علی پارسا; مسئول سابق برنامه ریزی، نظارت و نظارت بر سازمان برنامه و بودجه کشور محسن برزوزاده; تحلیلگر و متخصص سیستم مدیریت مالی بخش عمومی و دستیار دیوان محاسباتو علی رحمانی; استاد حسابداری دانشگاه الزهرابه عنوان سخنرانان این نشست تبدیل شد.

در ابتدای این نشست محقق سید محمد شفیعیوی ضمن خیرمقدم به اعضای حاضر در جلسه و عموم مردم در فضای مجازی سراسر کشور گفت: مدیریت مالی عمومی به دو دسته مدیریت مالی کوتاه مدت و مدیریت مالی بلند مدت تقسیم می شود. مدیریت مالی کوتاه مدت شامل برنامه ریزی و کنترل بودجه سال جاری و مدیریت مالی بلند مدت شامل برنامه ریزی و کنترل بودجه بلندمدت می باشد که در فرآیند برنامه ریزی بسیار حائز اهمیت است.تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه. . عدم برنامه ریزی مالی موثر، فساد، عدم شفافیت، ناتوانی در نظارت و کنترل، تحریم ها، تغییرات سیاسی، عوامل خارجی، ناتوانی در جذب سرمایه گذاری، بی ثباتی سیستم مدیریت مالی و عدم توجه به اولویت های کلیدی می تواند اثربخشی مالی عمومی را کاهش دهد. مدیریت و این موارد باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در ادامه جلسه، مدیر علمی؛ امید علی پارساوی ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم این جلسه بتواند با رویکردهای خود راهگشای ذهن سیاستگذاران و دانشمندان و دانش در زمینه بهبود مشکلات اقتصادی کشور و نظام مالیه عمومی باشد.

تجزیه; مسئول سابق برنامه ریزی، نظارت و نظارت بر سازمان برنامه و بودجه کشوروی ضمن بحث در مورد چالش های نظام مالیه عمومی گفت: تمام مسائل اقتصادی در بخش دولتی مربوط به تامین منابع مالی است. اگر به دنبال توسعه کشور هستیم باید بودجه را به صورت یکپارچه و هوشمندانه شکل دهیم. اصلاح ساختار بودجه یکی از مهم ترین اصول برای تشکیل برنامه هفتم است.

او اضافه کرد: برخی از کارشناسان استدلال می کنند که PFM برای دستیابی به انضباط مالی کامل و هزینه های عمومی کارآمد است. با این هدف، سیاست مالی با سیستم مالی عمومی، یعنی دستیابی به ثبات اقتصادی و رشد پایدار همپوشانی دارد. برخی دیگر معتقدند که مدیریت مالی عمومی با این تفکر متفاوت است و به طور خاص به منابع عمومی مربوط می شود. در واقع مدیریت منابع با سیاست های مالی منطبق است و سیاست های مالی باید در طراحی و تمرکز وجوه عمومی لحاظ شود.

در ادامه محسن برزوزاده گفت: مدیران سیستم بودجه ریزی باید سطح معینی از منابع را برای دستیابی به بالاترین نتیجه با استفاده مؤثر از ابزار اجرای بودجه PFM برای ایفای نقش مرکزی در توانایی دولت در ارائه منابع از طریق منابع مالی معقول و با استقراض مسئولانه در نظر بگیرند. به حداکثر رساندن بهره وری منابع در استفاده از بودجه عمومی.

او پژوهشگر ارشد این رشته است سیستم مدیریت مالی بخش دولتیضمن بیان اهمیت PFMوی افزود: انضباط مالی و ثبات اقتصاد کلان از اهداف سیاست مالی است. PFM و اصلاح ساختار بودجه مهم است، طبقه بندی برنامه ها (بودجه برنامه محور) است.

وی با تاکید بر اینکه باید خزانه داری اصلاح شود، ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید در برنامه ریزی باشد، سپس در بودجه و اتفاق بیفتد، بنابراین فکر می کنم در مدیریت مالی به یک قانون طلایی نیاز داریم.

در این بخش، عضو دیوان محاسبات کشور پرسید که در رویه ها چه مواردی باید اصلاح شود؟ وی گفت: در اصلاح رویه‌های اصلاح برنامه‌ریزی و بودجه، ابتدا باید طبقه‌بندی خودکار برای پیوند منابع بودجه انجام شود و سپس براساس طبقه‌بندی اقتصادی و عملکردی و تامین منابع و کنترل اصلاح شود.

وی ناکارآمدی و عدم تداوم سیاست در اصلاح ساختار بودجه را برجسته کرد: باید حذف کامل تمام ردیف های علامت گذاری شده را در اولویت اول قرار دهیم. ما باید مفاهیم مالیه عمومی را به کارکنان خزانه داری و بودجه و فناوری اطلاعات آموزش دهیم.

برزوزاده ضمن اشاره به بحث آموزش مفاهیم مالیه عمومی گفت: برخی از کارکنان دارایی عمومی باید بتوانند داده ها را تجزیه و تحلیل کنند تا در تصمیم گیری اقتصادی مفید واقع شوند و کارکنان در سطوح دولتی نیز باید با مفاهیم مالیه عمومی آشنایی کامل داشته باشند. . برای استخراج اطلاعات از سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات مالی دولت.

وی با اشاره به مشکلات اصلاح ساختار بودجه گفت: دولت باید در بحث اصلاح ساختار بودجه و مالیه عمومی، انتشار عمومی را در اولویت قرار دهد.

معاون دیوان محاسبات وی ادامه داد: هنوز نمی دانیم صاحب اقتصاد کشور کیست؟ در دست دولت یا وزارت اقتصاد و بانک مرکزی یا بدنه برنامه و بودجه کشور است! ما جواب سوال را نمی دانیم چون سیاست مالی نداریم.

برزوزاده; این تحلیلگر و متخصص نظام مدیریت مالی بخش دولتی در پایان سخنان خود یکی از اصول اصلاح نظام مالیه عمومی از دیدگاه بانک جهانی را یادآور شد و اعلام کرد: کاربرد استانداردهای حسابداری بخش دولتی و تصمیم گیری تهیه گزارش مالی و واریز کلیه منابع به حساب خزانه و صرف آن از محل بودجه با توجه به پوشش کامل بودجه یکی از اصول کلیدی اصلاح نظام مالیه عمومی از دیدگاه بانک جهانی است.

در ادامه جلسه استاد رحمانی از دانشگاه الزهرا(س) به عنوان دومین سخنران جلسه گفت: برای بهبود مشکلات ابتدا باید سیستم بیمه را به نظام مالیاتی متصل کنیم. به منظور نظام‌مندی و اطمینان از یکنواختی بودجه، کلیه حساب‌های بانکی تابعه دستگاه‌های اجرایی اعم از حساب‌های مسئولین و متولیان پرداخت باید در قالب حساب اعتباری زیر حساب اعتباری بانک اصلی پرداخت و تعریف شود. دستگاه های اجرایی و پرداخت ها باید از حساب ذخیره حساب اعتباری اصلی به ذینفع نهایی انجام شود.

رحمانی با اشاره به بند (ت) ماده (13) اصلاح ساختار بودجه لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: دستگاه های اجرایی که از منابع بودجه ای کشور استفاده می کنند موظفند هر سال برنامه عملیاتی خود را بر اساس وظایف تعیین شده تهیه کنند. برنامه، از جمله اهداف سال. هدف، شاخص‌های عملکرد، منابع لازم، نحوه انجام مأموریت‌های پروژه‌های عمرانی مرتبط و گزارش عملکرد سال گذشته در چارچوب اعلامی سازمان حداکثر تا پایان مرداد ماه هر سال. در تهیه لایحه بودجه سال بعد مورد استفاده قرار گیرد. لذا سازمان موظف است از تمامی ابزارها و ظرفیت های قانونی خود برای هدایت و هماهنگی اجرای برنامه و نظارت بر حسن اجرای آن استفاده کند.

استاد دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: برای اصلاح ساختار بودجه باید مدیران ریسک گریز را استخدام و تربیت کنیم. کشور ما نیاز به پس انداز ارزی دارد. چرا بانک مرکزی باید ارز دولتی بخرد؟ برای مدیریت دارایی‌ها و ارتقای شفافیت دارایی‌ها، دستگاه‌های اجرایی باید در سامانه جهانی دارایی‌های دستگاه‌های اجرایی (SADA) ثبت شوند، اما چرا گاهی برخی از دستگاه‌ها تمایلی به اظهار و ثبت برخی دارایی‌ها ندارند.

این پژوهشگر ارشد مالیه عمومی گفت: سازمان موظف است در پایان سال دوم برنامه به تدریج نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را در دستگاه های اجرایی ارائه دهنده خدمات و محصولات ایجاد کند تا پیش بینی و پرداخت اعتبارات براساس فعالیت ها (محصولات و خدمات) انجام شود. متناسب با قیمت تمام شده و میزان فعالیتی است که باید انجام شود. اعتبارات اختصاص یافته به دستگاه های اجرایی بدون الزام به رعایت ضوابط و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه های اجرایی و صرفاً بر اساس مقررات مالی و معاملاتی، اداری و اجتماعی هزینه می شود.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: پرداخت مستقیم به ذینفع نهایی یکی از محورهای مهم اصلاح بودجه و همچنین طرحی است که هدف آن شفاف سازی و هوشمندسازی عملیات مالی کشور است.

این محقق حسابداری همچنین خاطرنشان می کند: در ظرفیت سازی با چهار بعد مواجه هستیم که بعد اول منابع (کارکنان، بودجه، تجهیزات، امکانات، زیرساخت ها و شبکه های اداری مالی)، سپس مدیریت، چارچوب نهادی و ساختارهای پشتیبانی است. مؤسسات، مؤسسات حرفه ای، سایر مؤسسات مشاوره و توسعه مهارت)

وی افزود: باید نقش بانک مرکزی در حکمرانی مشخص شود. بنابراین معتقدم بانک مرکزی باید در آموزش مالی، تضمین ثبات قیمت ها، ارتقای ثبات مالی، اجرای سیاست های مالی، مدیریت ذخایر ارزی و بهبود سیستم های پرداخت نقش جدی ایفا کند.

رحمانی وی در پایان به سیستم حسابرسی اشاره کرد و گفت: اثری از سیستم حسابرسی در وزارتخانه ها نمی بینیم چرا که اگر سیستم حسابرسی در کشور شکل می گرفت، هزینه ها در وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کاهش می یافت. .

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا