متقاضیان مجوز تجارت الکترونیکی باید مطالعه کنند
با توجه به قانون بهبود محیط کسب و کار و الزام تغییر رویه صدور مجوز از کاغذی به الکترونیکی، اصناف و صاحبان مشاغل باید قوانین و شرایط اخذ مجوزهای جدید را به دقت مطالعه کنند تا در فرآیند اخذ مجوزهای جدید با مشکل مواجه نشوند. دریافت یا تبدیل مجوزها
به گزارش ای بی اس نیوز، پروانه ها و پروانه های کسب و کار از ابتدای سال 1403 باید الکترونیکی شود و پروانه های کاغذی دیگر اعتبار ندارند. با عزم دولت برای تبدیل پروانه کسب فیزیکی (کاغذی) به الکترونیکی تا پایان سال جاری، اصناف و مشاغل باید به نکات و شرایط لازم برای دریافت یا تبدیل پروانه توجه جدی داشته باشند.
مجوزهای جدید کسب و کار چیست؟
مجوزهای کسب جدید یک فایل الکترونیکی حاوی یک شناسه منحصربهفرد است که میتوان ۲۴ ساعت شبانهروز با گوشی هوشمند آن را جستجو کرد. طبق قانون کلیه ادارات و مقامات دولتی فقط این پرونده و شناسه منحصر به فرد را به عنوان جواز کسب یا مجوز می شناسند و حق ندارند مجوز کسب و کار کاغذی را به عنوان مجوزی غیر از شناسه منحصر به فرد درخواست کنند.
صاحب هر مجوز الکترونیکی دارای صفحه ای در بانک اطلاعات تجاری (mojavez.ir) است که در آن شناسه منحصر به فرد، آدرس و اطلاعات اولیه مجوز برای همه قابل مشاهده و درخواست است.
ابتدا نوع مجوز کسب و کار خود را بیابید
در مجموع 2840 نوع جواز کسب در کشور وجود دارد که 92 درصد آنها ثبتی است یعنی در مدت 3 روز صادر می شود. مابقی مجوزها (234 مورد) تایید گرا هستند. یعنی در طی مراحل صدور، ابتدا اداره محل باید محل خرید را تایید کند. مجوزهای بر اساس ثبت نام ظرف 7 روز صادر می شود.
بنابراین باید به خوبی از نوع مجوزی که قصد دریافت آن را دارید آگاه باشید. به همین دلیل لازم است در بدو استخدام تمامی شرایط را با دقت مطالعه کرده و در صورت واجد شرایط بودن درخواست خود را ثبت نمایید. همچنین می توانید هزینه صدور هر مجوز را که در صفحه راهنمای پورتال ملی مجوز نوشته شده است، مشاهده کنید.
نقش اتحادیه ها در فرآیند صدور مجوز چیست؟
اتحادیه های صنفی در فرآیند صدور پروانه کسب باید به دو نکته توجه کنند. اولاً اصالت سند یا اجاره نامه (شامل اصل سند صنفی در محل مسکونی یا غیرمجاز) و ثانیاً تأییدیه آموزش حقوق که برای گذراندن شش ساعت دوره اجرایی الزامی است و حداقل داوطلب باید آن را مشاهده کند. و از آن عبور کنید.
اتحادیه ها برای تایید این دو مورد می توانند به صورت حضوری با متقاضی پروانه کسب جهت تایید مدارک تماس بگیرند، اما هیچ گاه مجاز به دخالت در هیچ قسمت یا فرآیند صدور پروانه کسب و اخذ هرگونه وجهی برای صدور پروانه کسب نمی باشند.
هنگام مراجعه به پست کارت ملی داشته باشید
برای اخذ جواز کسب، تایید آدرس محل خرید الزامی است. ظرف 48 ساعت پس از ثبت درخواست در پرتال ملی مجوز، مامور پست برای تایید آدرس مراجعه می کند و شما باید کارت ملی خود را به همراه داشته باشید تا تایید آدرس شما به سرعت انجام شود.
صدور مجوز ساده است، اما نظارت پشتیبان بیشتر است
در روش جدید صدور پروانه بازرگانی، شرایط صدور ساده و مبتنی بر اظهار، تشخیص و تعهد است. شما باید شرایط را با دقت بخوانید. زیرا اتحادیه ها پس از صدور پروانه موظف به نظارت دقیق هستند و در صورت عدم رعایت هر یک از شرایط می توانند پروانه کسب را تعلیق یا لغو کنند. علاوه بر این، صاحبان مشاغل دارای مجوز باید قوانین اتحادیه را به دقت دنبال کنند. زیرا در صورت بی توجهی اتحادیه ها می توانند مجوز را تعلیق یا لغو کنند.
محدودیت های نداشتن شناسه منحصر به فرد
کار صنفی بدون مجوز شناسایی منحصر به فرد جدید در سیستم مالیاتی جدید شما را به دردسر می اندازد. شناسه منحصربفرد مجوزها به سازمان مالیاتی متصل شده و در آینده نزدیک به حساب های تجاری بانک ها نیز متصل می شود و هر صاحب کسب و کاری که شناسه یکتا نداشته باشد با مشکل مالیاتی مواجه می شود و در بانک محدود می شود. . معاملات
تنها مرجعی که برای دریافت مجوز اقدام می کند، پورتال ملی صدور مجوز است.
برای ثبت درخواست و دریافت جواز کسب، کافیست به درگاه ملی صدور مجوز (mojavez.ir) مراجعه کنید و نیازی به مراجعه حضوری نیست. احراز هویت شما به صورت آفلاین انجام خواهد شد. بدین منظور در ابتدای ثبت نام اپلیکیشن، سامانه کد ملی، شماره همراه و کد پستی شما را برای احراز هویت می گیرد. علاوه بر این، تأیید آدرس شما توسط مامو پست ظرف 48 ساعت در محلی که انتظار دریافت مجوز کسب و کار را دارید، انجام می شود.
چه مدارکی برای بررسی سیستم مورد نیاز است؟
برای اخذ مجوزهای خاص، داشتن یک سری مدارک ضروری است. مدارک اولیه مانند کارت ملی، عکس، کارت پایان خدمت، گواهی سلامت فروشگاه و آشپزخانه و گواهی عدم سوء پیشینه طبق مجوز باید ارائه شود.
توجه: نیازی به بارگذاری اصل یا کپی مدارک اولیه نیست و با ارائه کد ملی، پورتال ملی مجوز (mojavez.ir) تمامی آنها را به صورت هوشمند (الکترونیکی) و آنی و در صورت داشتن این موارد درخواست می کند. مدارک، روند ثبت نام شما ادامه خواهد داشت.
برخی از مجوزها نیاز به دریافت مجوزهای دیگر دارند
برخی از مشاغل مانند اغذیه فروشی ها نیاز به گواهی سلامت یا تایید دارند. برای دریافت گواهی سلامت باید سامانه سامه به وزارت بهداشت (sameh.behdasht.gov.ir) مراجعه کنید. لینک آن نیز در صفحه مربوطه درگاه ملی صدور مجوز موجود است. فرآیند به صورت حضوری انجام نمی شود و پس از ثبت درخواست، مسئول بهداشت به فروشگاه یا آشپزخانه شما مراجعه می کند و در صورت داشتن شرایط بهداشتی اعلام شده در پرتال ملی مجوز، تاییدیه را به صورت الکترونیکی صادر می کند.
در شهرهای کوچکتر، اتاق اصناف شهر مجوز کسب و کار صادر می کند
در برخی از شهرهای کوچک، کلاس مورد نظر شما ممکن است اتحادیه نداشته باشد. طبق قانون، هر واحد حرفه ای باید عضو یک اتحادیه باشد تا بر کار خود نظارت داشته باشد. اگر سفارش مورد نظر شما اتحادیه نداشته باشد، مجوز شما توسط خانه اصناف شهرستان برای شما صادر می شود تا برای شروع کار خود منتظر مجوز نباشید.
انتهای پیام