فیروزی: برنامه های وزیر حریم خصوصی آینده روشنی دارد / مسائل صنعت خودرو به وزیر حریم خصوصی مربوط نیست
عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مشکلاتی که امروز در صنعت خودرو و برخی حوزه های دیگر وجود دارد، مستقیماً به وزارت حراست مربوط نیست، گفت: برنامه های وزیر حراست. برنامه هایی با آینده امیدوار کننده هستند.
حجت الله فیروزی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین، اظهار کرد: هفته آینده این استیضاح در دستور کار جلسه علنی شورای اسلامی است و نظرات مختلفی در این خصوص وجود دارد. . و شاید وضعیت فعلی مجلس از معدود موقعیت هایی باشد که چندان قابل پیش بینی نیست.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی افزود: من به عنوان یکی از مخالفان استیضاح، برنامه های آقای فاطمی امین را برنامه های آینده می دانم چرا که باید بپذیریم که برخی از مشکلات کشورها نتیجه سال ها استیضاح است. انباشت مشکلات و تحریم های جدی بر کشور حاکم است و بخشی از آن ناشی از مشکلات اقتصاد کلان کشور است که مربوط به وزارت حریم خصوصی نیست و بخشی مربوط به سایر ارگان های دولتی است که باید کمک کنند. وزارت حریم خصوصی و دولت باید باز باشد تا دولت بتواند به خواسته های مردم پاسخ دهد.
در بخش خودرو، بین تولید و تقاضا فاصله داریم
فیروزی در ادامه یادآور شد: به عنوان مثال در حوزه خودرو بین تولید و تقاضا فاصله داریم، یعنی میزان خودرو تولیدی در کشور حدود یک میلیون دستگاه در سال است و تقاضای واقعی که وجود دارد حدودا است. 1 میلیون و 500 هزار دستگاه در کشور. سالی است که با توجه به مسائل کلان کلان کشور و بسیاری از مردم می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، در بازار خودرو سرمایه گذاری کرده اند، به طوری که شاهد تقاضای چند میلیونی و گاه بیش از 5 میلیونی در بازار خودرو بوده ایم. بازار. خودروهایی ساخته شده است که واقعاً مورد تقاضا نیستند و کسانی که در این بازار فعالیت می کنند معمولاً مصرف کننده واقعی خودرو نیستند که باعث سردرگمی و افزایش قیمت در بازار شده است. بازار خودرو
وی با بیان اینکه به نظر من وزارت امنیت در حوزه خودرو عملکرد نسبتاً خوبی داشته است، گفت: باید ببینیم قبل از اینکه آقای فاطمی امین سکان هدایت این وزارتخانه را به دست بگیرد، تولید خودرو چگونه بوده و چقدر است. اکنون. در واقع در بازار خودرو بیش از 39 درصد افزایش تولید داشته ایم اما به دلیل مشکلات اقتصادی و محدود بودن خط تولید بیش از این امکان پذیر نیست.
با وجود نارضایتی خودروسازان، وزارت حراست تلاش کرد زیر بار افزایش شدید قیمت ها نرود.
نماینده مردم فسا در شورای اسلامی افزود: چیزی که اکنون خودروساز به بازار عرضه می کند یک سوم قیمت بازار است هرچند خودروساز فکر می کند ضرر می کند و با تولید هر خودرو زیان به آن اضافه می شود. اما با وجود این، وزارتخانه تلاش زیادی کرد تا زیر بار افزایش شدید قیمتها در صنعت خودرو نرود.
فیروزی در ادامه درباره افزایش قیمت خودرو در سال جدید گفت: خودروسازان قیمتی را که در هیات رقابت تصویب شده است قبول ندارند و فکر میکنند این قیمت باعث افزایش زیان آنها میشود، اما وزارت صمت برای اینکه بتواند برای حمایت از بازار و مردم، او در این مورد با اصرار قیمت ها را در همان سطح نگه داشت. وزارت امنیت با افزایش قیمت فعلی موافق نیست، اما بحث این است که میزان افزایش قیمتی که اکنون اثر منفی و تاثیرات آن بر سایر کالاها دارد، قیمت بازار است و زمانی که خودرو گاهی بیش از سه برابر شدن قیمت کارخانه در بازار، این موضوع در افزایش قیمت سایر کالاها در جامعه نیز تاثیر دارد و این موضوعی است که در اختیار وزارتخانه نیست و ریشه در اقتصاد کلان کشور و مسائل دیگر دارد. .
سرمایه گذاری در بازار خودرو به معنای تجارت در بازار خودرو است نه سرمایه گذاری در صنعت
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر یک از مردم سرمایه کمی دارند که امکان استفاده از آن در حوزه های دیگر مانند مسکن وجود ندارد بنابراین این افراد آن را به بازار خودرو که همان سرمایه گذاری در بازار است می آورند. در واقع یک دلال در بازار خودرو است و نه سرمایه گذاری در این صنعت، بنابراین طبیعی است که این موارد بازار را ترغیب کند و سطح تقاضا را افزایش دهد در حالی که سطح تولید ما مشخص است. همچنین از طرفی طبیعی است که مردم حق دارند با یک خودروی مرغوب و با قیمت مناسب رانندگی کنند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی تصریح کرد: در برنامه هایی که وزارت صمت با کمک مجلس دارد به ویژه مصوباتی که مجلس در سال گذشته در حوزه خودرو داشت از جمله اصلاح ماده 4 قانون اساسی. قانون ساماندهی صنعت خودرو و همچنین مصوبات بودجه سال 1402 بود، مجلس دست دولت را در واردات گذاشت و اکنون با واردات مدیریت شده خودرو، حراست قطعا می تواند فضا را مدیریت کند و این بازار. علاوه بر این، مجلس همواره بر افزایش کیفیت تمرکز داشته است که به نظر من با برنامه های وزارت صمت و الزامی که برای خودروسازان دارد، قطعا این بازار از نظر کیفی افزایش می یابد و بهبود می یابد و چاره ای نداریم جز اینکه خودروسازان را وادار کنیم تا محصولات خود را در جهت کیفیت ارتقا دهند، به خصوص که دنیای امروز به سمت الکتریکی و هیبریدی پیش می رود و خودروسازان ما نیز باید این قدم را بردارند.
برخی از مشکلات صنعت خودرو مستقیماً به وزارت حریم خصوصی مربوط نمی شود
وی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از مشکلاتی که امروز در صنعت خودرو و برخی از حوزه های دیگر وجود دارد به طور مستقیم به وزارت امنیت مربوط نمی شود، گفت: قطعا وزارت حراست باید تلاش کند، اما انصافا اگر به گفته های مطرح شده عمل کنیم. جناب آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به برنامه ها و اقداماتی که داشتند و روندی که طی کردند و سیستم هایی که در وزارت حراست برای کنترل بازار و ارتقای کیفیت تولید و توسعه معادن ایجاد شده است. و غیره، به نظر من اینها طرح های خوبی هستند که چشم انداز خوبی را نشان می دهند.
انتهای پیام