فرصت توافق تجارت آزاد با اوراسیا برای تولید ملی
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت افزایش صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و دانش بنیان و لزوم تنوع بخشی به کالاها و بازارهای صادراتی، انعقاد قرارداد تجارت آزاد با اوراسیا را فرصتی برای افزایش دانست. رقابت پذیری واحدهای تولیدی و صنعتی و ایجاد انگیزه برای ورود به بازارهای صادراتی.
به گزارش ای بی اس نیوز، مهدی ضیغمی در برنامه سومین همایش فصلی شورای انجمن های علمی ایران، راهبردهای توسعه صنعتی با اشاره به موانع رشد صادرات کشور، درون گرایی صنایع تولیدی کشور را در این زمینه ارزیابی کرد. چالش های موجود و تبیین دلایل درونگرایی صنایع تولیدی در کشور. این کشور دشواری ورود به بازارهای صادراتی به دلیل موانع و تحریم ها و وجود بازار داخلی تضمین شده را عاملی دانست که باعث شده صنایع تمایل چندانی به صادرات نداشته باشند.
معاون وزیر صمت با اشاره به موانع و دیوار تعرفهای که همواره در تجارت وجود داشته است، توافق تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مورد تاکید قرار داد و ورود به این بازار با رفع موانع تعرفهای مقدمهای برای ورود به بازارهای بزرگتر و پیچیدهتر است. و عضویت در سازمان تجارت جهانی اعلام شد.
دیغمی انعقاد این قرارداد را عاملی برای افزایش رقابت پذیری واحدهای تولیدی و صنعتی ملی و مشوقی برای دستیابی شرکت ها به بازارهای صادراتی دانست.
قائم مقام وزیر صامت در ادامه دوام پایین کالاها در بازارهای صادراتی و نام تجاری پایین تولیدات داخلی را برشمرد و گفت: با توجه به اینکه صادرات به برخی کشورهای همسایه در سطح کیفی پایینی برای تولیدات ملی در دسترس است، این موضوع باعث ایجاد رقابت شکننده و کاذب در این بازارها می شود. کشورها. بازارها و منجر به ایجاد برندهای کمتر تثبیت شده و کمتر پایدار در این بازارها و کشورهای هدف شده است. این در حالی است که کشورهایی مانند ترکیه اقدامات زیادی را برای پایداری و برندسازی در کشورهای هدف انجام داده اند.
بر اساس بیانیه سازمان توسعه تجارت، این مقام مسئول همچنین تنوع محدود سبد محصولات صادراتی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: بیش از 70 تا 75 درصد صادرات کشور را کالاها و محصولات خام و نیمه خام تشکیل می دهند و سهم ارزش بالایی دارند. کالاهای اضافه شده علیرغم روند رشد آغاز شده در سال های اخیر هنوز ضعیف است.
معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز عدم تنوع در مقاصد صادراتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: می توان گفت ۸۰ درصد صادرات کشور در واقع به ۵ کشور جهان می رسد.
به گفته وی، این پنج کشور شامل چین، عراق، ترکیه، امارات و هند است و تقریبا 80 درصد صادرات ایران به این پنج کشور و در 5 گروه کالایی است.
ضیغمی معدود مقاصد و کالاهای صادراتی را یکی از دلایلی دانست که باعث کاهش پیچیدگی اقتصادی کشور شده است و با اشاره به رویکردها و اقدامات انجام شده در این زمینه، بر لزوم افزایش تاب آوری اقتصاد کشور به مقابله با تحریم ها و افزایش گروه های کالایی و مقاصد صادراتی. وی از جمله اقدامات در این حوزه، ورود صنایع دانش بنیان و خلاق و ورود حوزه خدماتی را برشمرد.
وی همچنین تقویت تولید رقابتی و صادراتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این راستا با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده با انعقاد تفاهم نامه ها و تقویت شرکت های تولید کننده محصولات باکیفیت با ارزش افزوده بالاتر و همچنین با برنامه ریزی برای ورود برندهای خاص به بازارهای هدفمند با توافقات دولتی که در دست اقدام است، در دستور کار قرار دارد.
ضیغمی همچنین بر لزوم تقویت صادرات خدمات فنی مهندسی با توجه به پتانسیل بالای کشور و پایداری و نفوذ این بخش در کشورهای هدف تاکید کرد و گفت: رشد این بخش بیشتر به حمایت دولت بستگی دارد تا حمایت دولت. سایر بخش ها
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه با اشاره به تقویت صادرات به کشورهای همسایه و موازی با ثبات و نظام مندتر، تقویت ظرفیت های استان های مرزی و استفاده از ظرفیت بازارچه های مرزی بر اساس قوانین بازرگانی کشور در اولویت قرار گرفت.
معاون وزیر صامت همچنین بر اهمیت ایجاد خوشه ها، کنسرسیوم های صادراتی، شرکت های مدیریت صادرات (EMC) و مراکز تجاری و استفاده از ظرفیت شرکت های مدیریت صادرات و صادرات برای تجارت با کشورهای دوردست و بازارهای بزرگتر تاکید کرد.
ضیغمی چابکی فرآیند صادرات، بهبود سیستم حمایت از صادرات، مدیریت بهینه واردات و صادرات، تخصیص ارز به کالاها و زیرساخت های اولویت دار، افزایش ظرفیت بخش خصوصی، برنامه ریزی برای افزایش ماندگاری محصولات صادراتی را برشمرد. در بازارهای هدف اصلاح سیاست های ارزی و تجاری از جمله اقدامات با هدف بهبود صادرات کشور است.
انتهای پیام