اخبار اقتصادی روز

رابطه بین آینده حکمرانی و هوش مصنوعی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، نشست علمی و تخصصی مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری با عنوان «هوش مصنوعی و آینده حکومت ایران سیاست ها و راهکارهای عملیاتی» صورت گرفت.در این جلسه، سید محمد شفیعی; مشاور رئیس مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری به عنوان دبیر جلسههمچنین محمدهادی زاهدی; رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران و محمدرضا معبودیان; رئیس کمیسیون هوش مصنوعی سامانه اتحادیه فناوری اطلاعات به عنوان سخنران در این نشست به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت.

در ابتدای جلسه، سید محمد شفیعی; مشاور رئیس مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگاری به عنوان دبیر این نشست گفت: هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر فرآیندها و ساختارهای مختلف در جوامع جهان است و فرصت های بی بدیلی را در همه حوزه های حکمرانی ایجاد کرده است و می توان گفت که آینده حکمرانی متعلق به هوش مصنوعی است. با این حال، در سمت هوش مصنوعی، چالش های حاکمیتی زیادی وجود دارد و عدم توجه و عدم پیش بینی لازم باعث می شود که تهدیدات هوش مصنوعی بر فرصت های آن غلبه کند. با توجه به اینکه هوش مصنوعی در حال توسعه و تکامل است، کاربرد این فناوری هنوز در بدنه حاکمیت کشور نهادینه نشده است، پیامدهای مثبت و منفی آن برای کارگزاران نظام حکمرانی هنوز مشخص نشده است. سیاست ها و راه حل های روشن و البته دقیق عملی برای اعمال موفقیت آمیز این پدیده در نظام حکمرانی توافق بین قدرت تصمیم گیری و نظام تصمیم گیری صورت نگرفته است، لذا در این جلسه قصد داریم به این موضوع بپردازیم. این موضوع از زوایای مختلف

در ادامه جلسه، محمدهادی زاهدی; رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران در ابتدای سخنان خود به معرفی مختصر انجمن هوش مصنوعی ایران پرداخت و گفت: فرآیند تاسیس انجمن هوش مصنوعی ایران از سال 1402 با درخواست 30 نفر از اعضای هیات علمی بالاترین سطوح آغاز شده است. دانشگاه ها و پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای قانونی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سرانجام در اردیبهشت 1403 به طور رسمی آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم اقدامات موثری برای توسعه هوش مصنوعی انجام شد که از آن جمله می توان به تشکیل ستاد توسعه فناوری های هوش مصنوعی، راه اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی، تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی ملی اشاره کرد. راه‌اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند دولت و تدوین سند ملی هوش مصنوعی، برنامه‌ریزی راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی و پردازش داده‌ها و تأسیس انجمن هوش مصنوعی ایران نمونه‌هایی از این دست است. این اقدامات

محمدهادی زاهدی وی ادامه داد: پس از بررسی شاخص ها و گزارش های منابع داخلی و خارجی متوجه شدیم که موضوع هوش مصنوعی در کشور با خلاءهای زیادی مواجه است. گزارش شاخص های آمادگی هوش مصنوعی منتشر شده در سال 2023 نشان می دهد که ایران در زمینه هوش مصنوعی در بین 193 کشور در رتبه 94 قرار دارد و ایران از نظر تعداد مقالات تولید شده در زمینه هوش مصنوعی اما از نظر نفوذ رتبه هفدهم جهان را دارد. و کاربرد نتایج مقاله هوش مصنوعی در رتبه 77 جهان قرار دارد.

وی در خصوص هوش مصنوعی و آینده حکمرانی ایران افزود: نظام دانشگاهی کشور در سال 1402 ظرفیت پذیرش 172 دانشجو در مقطع دکتری و 1358 دانشجو در مقطع کارشناسی در رشته های مرتبط با هوش مصنوعی را داشت. همچنین 452 شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مرتبط با هوش مصنوعی در کشور به ثبت رسیده‌اند. علاوه بر موارد ذکر شده، شش پژوهشکده و پژوهشکده با مأموریت مستقیم در زمینه توسعه هوش مصنوعی شناسایی شده و شش پژوهشکده و پژوهشکده در حوزه علوم انسانی نیز به بررسی آثار و پیامدهای آن پرداخته اند. توسعه هوش مصنوعی در حوزه علوم انسانی.

یک زاهد وی تاکید کرد که هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یکی از عناصر کلیدی در تکامل حکمرانی در سراسر جهان است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به سرعت سریع پیشرفت تکنولوژی و نیاز به بهبود حکمرانی در ایران، استفاده از هوش مصنوعی می تواند راه حل های نوآورانه و موثری برای چالش های موجود ارائه دهد. دولت و نهادهای ذیربط باید با سرمایه گذاری در این حوزه و تدوین سیاست های مناسب، زمینه استفاده بهینه از هوش مصنوعی را فراهم کنند.

وی عواملی چون افزایش شفافیت و پاسخگویی، شخصی سازی خدمات، افزایش مشارکت شهروندان و پیش بینی و جلوگیری از مشکلات احتمالی را از مزایای استفاده از هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: هوش مصنوعی این ظرفیت را دارد که هم بر سیاست داخلی کشورها تأثیر بگذارد و هم تحت تأثیر قرار گیرد. . ; تا جایی که هوش مصنوعی و فناوری های مرتبط با آن توزیع قدرت در کشورها را تغییر دهد، شکل حکومت نیز تغییر خواهد کرد.

محمدهادی زاهدی وی همچنین درباره حکمرانی مشارکتی از طریق هوش مصنوعی بیان کرد: حاکمیت مشارکتی چارچوبی است که تلاش می کند همه ذینفعان را در فرآیند حکمرانی مشارکت دهد. این شیوه حکمرانی نه تنها می تواند رضایت بیشتری را در بین مردم ایجاد کند، بلکه به دلیل ماهیت مشارکتی خود، امکان در نظر گرفتن دیدگاه های متنوع تری را در سیاست گذاری فراهم می کند. یکی از مهم ترین چالش های حاکمیت مشارکتی، امکان تجمیع و تلفیق نظرات شهروندان و استفاده از آن در فرآیند حکمرانی است. این کار از نظر زمان و انرژی بسیار پرهزینه است. علاوه بر این، اکثر مردم تصور روشنی از پیامدهای تصمیمات ندارند و باید دید روشنی در این زمینه به آنها ارائه داد و سپس نظرات مردم را به دست آورد.

وی سپس به بیان چالش های پیش روی دولت در بهره مندی از فناوری هوش مصنوعی پرداخت و گفت: چالش های توسعه این فناوری به سه بعد داده، نیروی انسانی و زیرساخت فنی مربوط می شود.

در ادامه جلسه، محمدرضا معبودیان; رئیس کمیسیون هوش مصنوعی نظام صنفی فناوری اطلاعات گفت: وقتی از هوش مصنوعی در حکمرانی کشور صحبت می کنیم باید سه مفهوم حکمرانی بر هوش مصنوعی، حکمرانی با هوش مصنوعی و حکمرانی برای هوش مصنوعی را تفکیک کنیم. حاکمیت هوش مصنوعی با موضوعاتی مانند توسعه سیاست و مقررات در حوزه های مختلف هوش مصنوعی سروکار دارد، حاکمیت هوش مصنوعی به توسعه سیاست با داده های موجود اشاره دارد و حاکمیت هوش مصنوعی به موضوعاتی مانند تسهیل، تضمین و نظارت می پردازد.

وی در خصوص حکمرانی هوش مصنوعی افزود: حاکمیت هوش مصنوعی در حوزه تسهیل، تسهیل در اخذ وام و کمک بلاعوض، تسهیل سرمایه گذاری و سرمایه گذاری و تسهیل حضور در بازارهای داخلی و خارجی و در حوزه ضمانت نیز تضمین کننده خرید و فروش خواهد بود. مصرف و تضمین های قانونی و در حوزه کنترل، تضاد منافع، کنترل تخصیص بودجه و کنترل برون سپاری را انجام می دهد.

خدایان با توجه به حکمرانی با هوش مصنوعی، مزایایی مانند برنامه ریزی پیش بینی مبتنی بر داده، اتوماسیون کسب و کار، صرفه جویی در منابع و زمان، بهینه سازی فرآیندها و کاهش تلفات، اتخاذ تصمیم و تصمیم گیری هوشمند، توصیه های هوشمند، تضمین کیفیت، پیش بینی ها و برآوردهای مبتنی بر داده، مدیریت بحران داده محور و غیره نقل شده است.

رئیس کمیسیون هوش مصنوعی نظام صنفی فناوری اطلاعات همچنین به تنظیم ضوابط، دستورالعمل ها و راهبردهای حاکمیتی هوش مصنوعی اشاره کرد که شفافیت در مسئولیت ها و حوزه های اختیارات، شفافیت در موارد تخلف و قصور دولت را به همراه دارد. شفافیت در انواع حمایت های مالی و غیرمالی و شفافیت در نحوه ارزیابی و آزمون مدل ها.

وی سپس به ارائه راهکارها و پیشنهادات خود برای آینده حکمرانی هوش مصنوعی در کشور پرداخت و به موضوعاتی همچون تشکیل کارگروه های بخشی با حضور دانشگاه ها، صنعت و بخش خصوصی، نهضت بودجه نویسی در دولت و صنعت و طرح پیشنهادی پرداخت. نوشتن در بخش خصوصی، ایجاد کنسرسیوم های هوش مصنوعی، تمرکز بر هوش مصنوعی صنعتی، تمرکز بر تجاری سازی و سودآوری هوش مصنوعی، ظرفیت سازی در بخش خصوصی و تاکید بر توسعه فرهنگی و آموزش استفاده از هوش مصنوعی. به عنوان راه حل های عملیاتی برای ارتقای حاکمیت هوش مصنوعی.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا