به گزارش روابط عمومی انجمن زنان مسلمان مدرن فارس ، زهرا شجاعی در نشست مجازی “خواندن حادثه کربلا” که عصر شنبه به میزبانی انجمن برگزار شد ، درباره نقش زنان در حادثه عاشورا صحبت کرد.
دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب گفت: خلاصه موضوع این است که پس از صلح امام حسن (ع) و عقد 10 سال بعد ، امام حسین (ع) همه شرایط را پذیرفت و چون متعهد بود قیام نکرد. به معاهده
وی با اشاره به موضوع بیعت با یزید گفت: امام با احتیاط ، بدبینی سیاسی و دیپلماسی مخالفت خود را نشان داد و سپس شبانه به مکه حرکت کرد.
این فعال سیاسی ادامه داد: امام (ع) موضوع پذیرش و بیعت با یزید را تحقیرآمیز و مغایر با تعهد و انحراف از راه راست دانست.
شجاعی توجه زنان و دقت نظر زنان در ثبت وقایع تاریخی را بسیار م consideredثر دانست و گفت: “این راویان پس از این حادثه به شیوه های مختلف و در مناسبت های مختلف وقایع را بازگو کردند.”
دبیرکل مجمع زنان اصلاحات نقش دیگر این زنان را نقش اسارت دانست که یکی از بارزترین نقشهایی است که ذکر شد ، زیرا آنها نه تنها بر مشکلات و فشارهای اسارت غلبه کردند ، بلکه فرصتی برای توضیح و رسیدن به آرزوها ، اهداف و استقامت.
وی ادامه داد: سخنرانی حضرت زینب (س) نمونه بارز رسالت حمل پیام ها و حفظ ارزش ها و آرمان های امام حسین (ع) در حادثه کربلا بود. فصاحت و بلاغت این کلمه ، گاهشماری و همچنین تسلط و شناخت مخاطب با استفاده به موقع از حضرت زینب (س) در پیشبرد آرمان های کربلا مثر بوده است.
شجاعی گفت: البته در مورد آثار بلندمدت و تاریخی سخنان حضرت زینب (س) که بر هیچکس پوشیده نیست ، این چراغ درخشان تحلیل تاریخی است که سالها باقی مانده است.
وی با اشاره به اینکه علمای اهل سنت در کتاب خود وی را امیر حکیم نامیدند ، گفت: حضرت زینب مدیر ، مدبر و مهربان ، شجاع و فصیح ، سخت گیر ، عاقل ، خردمند ، فداکار و فداکار بود و متأسفانه ما بعد از ظهر آشورا را می شناسیم. ما نقش های اجتماعی و سیاسی آنها را در طول زندگی پر برکت آنها نادیده می گیریم.
وی با اشاره به دیدگاه های سیاسی ، راهبردی و احساسی حضرت زینب (س) ، گفت: به قول علامه مامقانی ، ما زینب می گوییم اما نمی دانیم چه درکی از زینب ، شخصی که دارای مقام عصمت است ، داریم. او که می گوید: “من فقط زیبایی دیده ام ،” زیبایی تجلی حقیقت در برابر دروغ ، بخشش و خودداری از همه چیز در راه خدا است.
وی ادامه داد: میلیون ها نفر در طول تاریخ به تماس ناصر حسینی پاسخ داده اند که نمونه ای از همان زیبایی است. تنها عشق و علاقه حسینی می تواند این اجتماعات بزرگ و عظمت عاشورا را نشان دهد.
شجاعی با اشاره به این که هدف من از بیان این نقش ها بیان جامعیت بازی زنان در زمانی است که خود او الگو است ، تصریح کرد: اجازه دهید اکنون با آن برخورد کنیم ، کارهای بسیار بدیهی که حتی در گذشته نیز انجام شده است. اسلام در این زمان و زمان.
وی ابراز امیدواری کرد با تحقیقات بیشتر جوانان بتوانیم به این دانش واقعی دست پیدا کنیم و این مراسم ، برنامه ها و زیارت های اربعین منجر به رسیدن به هدف امام حسین (ع) شود.
شجاعی با تاکید بر اینکه زمان امام حسین (ع) برتری عقل بر جهل و خرافات بود ، اظهار داشت: بر خلاف عقل و جهل مقدس که بدبختی را چند برابر می کند.
وی تاکید کرد: باید از همه جاهلیت ها پرهیز کنیم و اگر در حال زیارت هستیم ، زیارت ما باید به زائر دانش بیفزاید و ارتباط بین زائر و زائر گفته شده را تشخیص دهد تا منجر به هدایت شود.
دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب یادآور شد: آداب گفت وگو مسیر گفتگوی امام حسین (ع) است ، گفتگویی که وی با دوستان ، خانواده و دشمن داشت. اگر ما واقعاً از این زاویه به این حادثه نگاه کنیم ، برای ما بسیار مفیدتر خواهد بود ، زیرا در این صورت است که ما دانش و آگاهی را به دست می آوریم.
شجاعی رویکرد امام حسین (ع) را شناخت و آگاهی مردم و شخصیت های سیاسی دانست و یادآور شد: امام حسین (ع) به جای پذیرش بیعت ، نبرد شجاعانه و شرافتمندانه ای را بین انتخاب شهادت یا بیعت می پذیرد.
زنان کربلا جهادگران عاشورا بودند
دبیر کل انجمن زنان اصلاح طلب با اشاره به نقش و جایگاه ارزشمند حضرت زینب (س) گفت: “اگر بخواهیم آنچه را که در ذهن خود شنیده ایم تصور کنیم ، برخورد با این شرایط سخت و این فشار روانی بالا از جانب هیچکس نخواهد بود. اما حضرت زینب “.
شجاعی نقش سوم را مشارکت در جهاد تا شهادت ، از جمله زنانی که وارد میدان جنگ شدند ، عنوان کرد.
وی گفت: “شرکت در جهاد ابعاد مختلفی دارد ، یعنی فقط در میدان نبرد نیست. اگر جهاد را در این مفهوم وسیع در نظر بگیریم ، اعتراضی که همسر خولی به شوهرش می کند مشارکت در جهاد است.
وی بهترین جهادگران را سخنان راستین علیه رهبر ستمگر عنوان کرد و افزود: می توان زنان زیادی را در این جنبش نام برد که با سخنان صالحانه خود در برابر ظالمان ایستاده اند.
وی یادآور شد: بدون زینب ، بدون این راویان و گزارشگرانی که داستان ها را نقل می کنند ، آنها در تاریخ باقی نمی ماندند ، این نقش را هم زنان سپاه دشمن و هم زنانی که در سپاه امام حسین (ع) بودند ایفا کردند. از فاطمه دختر امیرالم Moمنین (ع) و خواهر امام حسین (ع) گرفته تا فاطمه دختر امام حسن (ع) که گوینده خطبه حضرت زینب (س) بود.
وی با ابراز تاسف از این که ما آنقدر محدود به عزاداری و گریه بودیم که فقط از كلمات امام حسین (ع) به جز چند عبارت معروف كمتر می دانیم ، گفت: به خواندن خطبه ها و سخنرانی های امام بپردازید.
یکی دیگر از سخنرانان این جلسه دکتر منصوره شایسته ، مدرس سمینار و دانشگاه بود که عوامل بقای نهضت امام حسین (ع) را در تاریخ توضیح داد و گفت: او خداحافظی کرد و می دانست که بیعت با او برابر با شهادت است. به هر حال.
وی با اشاره به روایات مختلفی که امام درباره برنامه های یزید برای شهادت وی بیان کرد ، گفت: وقتی امام می بیند که شهادت وی حتمی است ، به این فکر می کند که چگونه شهادت بدهد تا این شهادت یک کار بزرگ باشد. فراتر از حکومت.
وی با اشاره به راهبرد امام در انتخاب مسیر و مقصد سفر گفت: امام کوفه را برای این امر انتخاب می کند.
شایسته گفت: از طرفی مردم کوفه با اینکه بی وفا بودند اما کوفه پایگاه شیعیان بود و خاطره حکومت شیعه در زمان علی (ع) توسط کوفیان به یادگار ماند.
وی تأکید کرد: “بعد از حادثه کربلا ، کوفه راهی برای گفتن این می شود که پدر با فرزند ، کودک با پدر و زن با شوهر بیگانه است زیرا آنها یکدیگر را به خاطر کشتن پسر پیامبر سرزنش می کنند ، بنابراین کوفا به این دلیل انتخاب می شود که آماده فکر کردن است. ”این حادثه در آنجا بیشتر از شهرهای دیگر است.
این دانشمند قرآنی با اشاره به انتخاب افراد خاص توسط امام و کمک گرفتن از یاران وفادار ایشان ، با وجود فرار سربازان زیاد در شب قبل از حادثه کربلا ، گفت: حسین (ع) باید حق ورود به میدان جنگ را مطالبه کند ، خواه این انسانهای پاک در میان ارتش دشمن باشند یا در بین سواره نظام خود.
وی با تأکید بر سومین اثر بزرگ امام حسین (ع) در حادثه کربلا گفت: «امام در جریان عاشورا از ابتدا تا انتها به هیچ وجه از ابزار اشتباه استفاده نمی کند ، از جمله امام نمی خواست جنگی را آغاز کند. درست مانند روز عاشورا ، هنگامی که امام برای محافظت از زن و فرزندان خود خندق می کند ، اما به اصحاب خود اجازه نمی دهد که جنگی را آغاز کنند.
وی با تأکید بر اینکه اهداف امام مانند خون او در کربلا نبود ، تصریح کرد: به دستور امام چهارم یا به گفته دیگر راویان کربلا. بنابراین ، در طول تاریخ ، بسیاری توانسته اند درباره کربلا بنویسند و از هر فرصتی برای ارائه جایگاه امام حسین (ع) استفاده کرده اند.
شایسته یادآور شد: امام چهارم (ع) ، به هر شکل و به هر بهانه ای ، هر گروهی را که برای ملاقات با وی می آمدند ، از جزییات کربلا مطلع می کرد و با سخنرانی های مختلف ، جنایات بنی امیه را برملا می کرد و به کوتاه شدن موهایش ادامه می داد و فریاد امام حسین (ع) اشاره کرد و به همین دلیل بسیاری از ائمه دیگر دستور دادند که به زیارت امام حسین (ع) بروند و عزاداری امام حسین (ع) را حفظ کنند.
در پایان این نشست مجازی ، “عبدالجبار کاکایی” شاعر آئینی ، اشعار وصف وقایع کربلا و عاشورا و حرکت امام حسین (ع) را قرائت کرد.
راهبرد امام حسین (علیه السلام) در راه شهادت ، راه پایدار نهضت حسینی است
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز