معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت 3 هزار و 728 تعاونی مصرف در گرایش های مختلف با اشتغال 190 هزار نفر در کشور خبر داد.
به گزارش ای بی اس نیوز، بر اساس قوانین بالادستی، بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور محسوب می شود، به طوری که بر اساس اصول 43 و 44 قانون اساسی، یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی، بخش تعاونی است. در پویایی آن، بیشتر مشکلات اقتصادی ناشی از سیستم توزیع است تا زمانی که بیکاری رفع شود و برای ایجاد اشتغال پایدار و حذف دلالی و واسطه گری اقدام موثری انجام شود.
در حال حاضر تعاونی ها در زمینه های مختلفی از جمله کشاورزی، ساختمانی، اعتباری، تولید و توزیع فعالیت می کنند و تعاونی های مصرف بخشی از این تعاونی ها هستند. تعاونیهای مصرف در تعریف، تعاونیهایی هستند که نیاز شرکتهای تولیدی یا مصرفکنندگان عضو آنها را مطابق مقررات و با هدف کاهش هزینهها و قیمتها برآورده میکنند.
تعاونی های مصرف از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نقش موثری در تنظیم بازار، ارتقای کیفیت کالاها و تعدیل قیمت داشته اند و در شرایط تحریم اقتصادی عملکرد مطلوبی در مبارزه با گران فروشی، توزیع عادلانه کالا و … داشته اند. کمک به اقشار محروم و کم درآمد جامعه
مهدی مسکنی – معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه در این خصوص تعاونی های مصرف را قدیمی ترین نوع تعاونی در دنیا دانست و گفت: در ایران اولین تعاونی در سال 1328 با عنوان تعاونی مصرف کارکنان ارتش تاسیس شد. این تعاونی با 65 نفر پرسنل در حال حاضر به عنوان تعاونی مصرف سپه با 61000 پرسنل و ایجاد شغل برای بیش از 300 نفر فعالیت می کند.
وی مهم ترین چالش تعاونی های مصرف را ناتوانی در به روز رسانی ساختارهای سخت افزاری و نرم افزاری تعاونی ها، ضعف در حوزه برندسازی و تبلیغات، تضعیف تصویر تعاونی در ذهن مردم و مشتریان عنوان کرد. و عدم رقابت با سایر رقبا.
معاون وزیر تعاون در عین حال از فعالیت 3 هزار و 728 تعاونی مصرف در کشور کارمندی، کارگری و دانشجویی خبر داد و گفت: این تعاونی ها با اعضای بیش از 3 میلیون نفر، اشتغال 190 هزار نفر و سرمایه بیشتر. بیش از 600 میلیارد تومان در کشور فعال هستند.
به گفته مسکنی، جوانان قبل از ورود به بازار باید تعاونی ها را بشناسند و توسعه و ترویج فرهنگ تعاون از مدارس آغاز و در دانشگاه ها ادامه یابد.
به گزارش ای بی اس نیوز، بخش تعاون در کشور با داشتن بزرگترین شبکه توزیع و فروشگاهی منسجم و یکپارچه در پوشش تعاونی های مصرف کارگران، کارمندان، فرهنگیان، نیروهای مسلح و مستمری بگیران تامین اجتماعی در تامین و تامین اجتماعی کارآمد است. ذخیره، توزیع و تامین مایحتاج و مایحتاج اولیه. .
در حال حاضر شبکه تعاونی های مصرف دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری است و می تواند به عنوان بازوی دولت در تهیه و توزیع اقلام و کالاهای تنظیم بازار، عید و ماه مبارک رمضان ایفای نقش کند.
انتهای پیام