سهم 80 درصدی ترافیک خارجی در حالی است که بر اساس طرح ملی و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی، لازم است سهم ترافیک داخلی در تخصیص پهنای باند به ترافیک خارجی به 70 درصد برسد. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات بتا، واتس اپ با حدود 50 میلیون کاربر، تلگرام با 49 میلیون مشترک و اینستاگرام با 47 میلیون مشترک پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی و پیام های رسانه ای در ایران با حدود 50 میلیون کاربر هستند.
در این سند، اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات در چهار بخش تقسیم شده است. در بخش اول، اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات به تفصیل و در سه بخش دیگر، اهداف عملیاتی که منجر به توسعه، ارتقا و کاربردیتر شدن شبکه میشود، مورد بحث قرار گرفته است. یکی از مهمترین اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات برای کاهش وابستگی و جلوگیری از نفوذ فرازمینی ها به فضای مجازی، دستیابی به سهم 70 درصدی خدمات محتوای داخلی در ترافیک است. کاربران با نرخ رشد سالانه 40 درصد به لطف مقررات تولید و خدمات این محتوا است.
درباره این فایل بیشتر بدانید:
در نهایت، دو نکته مهم است. اولاً، تخصیص 70 درصد پهنای باند به ترافیک داخلی بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی و استفاده از مزایای آن به ویژه اینترنت پرسرعت، زمانی اتفاق میافتد که خدمات اپلیکیشن و محتوای شبکه به موازات افزایش داخلی رشد کنند. پهنای باند دوم، تخصیص 70 درصد ترافیک داخلی به معنای کاهش سرعت اینترنت یا امکان دسترسی به 30 درصد از آن اینترنت نیست. زیرا نکته اصلی این است که باید توانایی و ظرفیت در شبکه وجود داشته باشد تا خدمات اپلیکیشن و محتوا با شبکه رشد کند. همچنین این 70 درصد ترافیک باید در اختیار خدمات و محتوای داخلی از جمله خدمات حمل و نقل، سلامت و دولت الکترونیک باشد.
افزایش ترافیک خانه به معنای کاهش سرعت اینترنت جهانی نیست
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز “فایل حاکمیت فضای مجازی» ; «امیر محمدزاده لاجوردی» عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت چند روز پیش درباره وضعیت ترافیک و پهنای باند اینترنت صحبت کرد و گفت: وضعیت ترافیک محتوا در داخل و خارج در حال حاضر خوب نیست. . از 80 درصد سهم ترافیک اینترنت خارجی، حدود 70 درصد از محتوای خارجی مربوط به متا ترافیک (واتس اپ و اینستاگرام) است.
absnews
طرح و معماری کلان شبکه ملی اطلاعات با هدف تحقق استقلال کشور، کاهش وابستگی و جلوگیری از تعرض بیگانگان به فضای مجازی، رفع نیازهای عمومی مردم و ایجاد اکوسیستم متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و به منظور تقویت، ساماندهی و توسعه دستگاه تولید محتوا در فضای مجازی به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است.
تجربه موفق کره جنوبی در مدیریت پهنای باند
تخصیص 70 درصد ترافیک داخلی با ایجاد شبکه ملی اطلاعات
تخصیص حداکثر ظرفیت پهنای باند به ترافیک ملی در بسیاری از کشورهای دارای شبکه ملی اطلاعات سابقه دارد که در افزایش سرعت اینترنت نیز نقش بسیار موثری داشته است. برای مثال در کره جنوبی نسبت ترافیک داخلی به خارجی 80 درصد است که شبکه های اجتماعی بومی نقش موثری در افزایش پهنای باند داخلی در آن کشور داشته اند. در پایان دسامبر 2016، زمانی که در مجموع بیش از 43 میلیون نفر در کره جنوبی از اینترنت استفاده می کردند – بیش از 88٪ از جمعیت – کره جنوبی با 82 درصد در میان آسیایی ها، بیشترین نفوذ فعال را در رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی داشت. کشورها از سال 2016 پرکاربردترین شبکه اجتماعی بومی در کره جنوبی KAKAO TALK است که طبق آمار سال 2016 حدود 73 درصد از کاربران اینترنت در کره جنوبی روزانه به KAKAO TALK دسترسی دارند.
یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: اگر دولت بتواند در حوزه پیام رسانی به مردم خدمات خوبی ارائه کند، حداقل 60 درصد ترافیک محتوای داخلی تضمین شده و ناخودآگاه به هدف شبکه ملی اطلاعات می رسد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز