اهمیت تشکیل وزارت بازرگانی برای توسعه تجارت ایران
یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای جاده ابریشم به دلیل قابلیت های حمل و نقل و ترانزیتی پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به قطب تجاری و ترانزیتی در منطقه دارد که امیدواریم نمایندگان مورد توجه قرار گیرند. رای به اهمیت موضوع و برای دستیابی به اهداف تجاری کشور، جداسازی وزارت حریم خصوصی و ایجاد یک وزارتخانه تجارت مستقل.
به گزارش ای بی اس نیوز، هروویک یاریجانیان به مرزهای وسیع زمینی، دریایی و هوایی کشورمان و همچنین وجود مزیت هایی مانند جزایر جنوبی و مناطق آزاد تجاری فراوان اشاره کرد و تصریح کرد: علاوه بر همه فرصت هایی که ایران دارد. در حوزه تجارت خارجی نیز فعالیت های داخلی نزدیک به 3.5 میلیون اتحادیه باعث شده است که حوزه کسب و کار به حوزه وسیعی تبدیل شود که نیازمند مدیریت واحد و متمرکز است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان ادامه داد: ادغام وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی از ابتدا تصمیم اشتباهی بود که از آن تبعات منفی و آثار مخربی داشتیم. هر چه زودتر این خطا اصلاح شود قطعا هم بخش بازرگانی و هم حوزه صنعت و معدن آسیب کمتری خواهند دید.
وی با انتقاد از مخالفان جدایی وزارت بازرگانی از حراست گفت: ادله ای که مخالفان جدایی مطرح می کنند انگار قرار بوده وزارت بازرگانی جدیدی ایجاد شود.
یاریجانیان در این باره توضیح داد: از هجوم واردات و توقف تولید و تضاد تجارت و تولید صحبت می کنند که انگار قرار است وزارتخانه جدید خارج از قوانین کشور و به معنای تامین منافع دیگران فعالیت کند. . کشوری که قطعا اینطور نیست. این وزارتخانه نیز زیرمجموعه جمهوری اسلامی ایران و از اعضای هیئت حاکمه خواهد بود و وزیر بازرگانی از سوی رئیس جمهور کشورمان معرفی و نمایندگان مردم ایران به وی رای خواهند داد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش بازرگانی کشور فعال است و مسئولیت آن بر عهده وزارت امنیت است، گفت: آنچه در آینده با جدایی وزارتخانه ها اتفاق می افتد دشمنی تجارت و تولید نیست، بلکه تجارت است. قرار است بخش به صورت تخصصی تری مدیریت شود و شاید این مدیریت تخصصی گامی موثر برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور باشد.
عضو هیات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: آنچه به عنوان تضاد تولید و تجارت مطرح می شود در حوزه مدیریت کلان و سیاست گذاری این بخش است، بنابراین یک اداره نمی تواند برای هر دو حوزه سیاست گذاری کند. در عین حال، وجود تعارضات خاص باعث ایجاد اغتشاش و اختلاف می شود.
وی افزود: همانطور که وزارت صنعت تصمیمی نمی گیرد که به تجارت کشور لطمه بزند، وزارت بازرگانی نیز در آینده با تولید و صنعت داخلی اقدامی نخواهد کرد و سیاست های تجارت خارجی کشور با اتخاذ اتخاذ خواهد شد. در نظر گرفتن منافع و تاکید بر حمایت از تولید.
یاریجانیان از افرادی که از کشورهای دیگر مثال می زنند نیز انتقاد کرد و توضیح داد: متأسفانه عده ای بدون توجه به ریشه مشکلات و صرفاً برای ارائه سندی برای مخالفت خود از کشورهایی مثال می زنند که وزارت بازرگانی آنها مستقل نیست و مانند شرایط کنونی ایران، حوزه بازرگانی دارای وزارتخانه مشترک با حوزه های دیگر است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: کشورها بر اساس نیاز، اهمیت و وسعت یک حوزه وزارتخانه ایجاد می کنند، مانند برزیل وزارت شیلات و آبزی پروری، هند وزارت یوگا، ونزوئلا وزارت زندان دارد. ، ترکیه دارای وزارت روابط با اتحادیه اروپا و نیجریه است، وزارت حیوانات دارد، اگر به شرایط اقتصادی و اجتماعی این کشورها نگاه کنیم، دلیل وجود چنین وزارتخانه هایی را متوجه می شویم.
یاریجانیان با تاکید بر اینکه ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی، گذشته تاریخی و توانمندی های اقتصادی از مزیت های قابل توجهی در حوزه تجارت برخوردار است، افزود: داشتن وزارت بازرگانی تخصصی برای کشوری با این ظرفیت ها و اقتصادی وابسته به درآمدهای نفتی تک بعدی. و توسعه صادرات غیرنفتی پیش بینی شده است، یکی از واجب ترین و اساسی ترین اقدامات است.
وی در پایان گفت: امیدواریم نمایندگان شورای اسلامی با توجه به اهمیت موضوع و تحقق این امر به تفکیک وزارت امنیت و ایجاد وزارت بازرگانی مستقل رای دهند. اهداف تجاری. از کشور
انتهای پیام