فرسوده شدن 55 درصد تراکتورهای کشور/ مخالف صادرات تراکتور هستیم
رئیس مرکز مکانیزاسیون و توسعه صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود 55 درصد از کل تراکتورهایی که در اختیار داریم بیش از 13 سال عمر دارند و باید ظرف 5 سال برنامه ریزی برای حذف و تعویض این ماشین آلات فرسوده داشته باشیم. .
به گزارش ای بی اس نیوز، کریم ذوالفقاری میانگین زمان کار یک تراکتور در طول یک سال را بین 800 تا 1200 ساعت برآورد کرد و گفت: این رقم قطعا با ساعت کاری 620 هزار تراکتوری که در کشور داریم، مطابقت ندارد. . علت این امر عوامل متعددی است که یکی اجتماعی و دیگری فرسودگی است. اگر سن یا سال ساخت تراکتورهای ما کمتر از 10 سال بود، انتظار 1000 ساعت کار در سال را داشتیم. وقتی حدود 55 درصد کل تراکتورهایی که داریم بالای 13 سال سن دارند و بیشتر تراکتورهایی که داریم بالای 20 سال سن دارند، دیگر نمی توانیم 1000 ساعت کار داشته باشیم.
وی ادامه داد: دومین نکته ای که به آن توجه نمی شود این است که ساختار کشاورزی و روستایی کشور ما با دنیا متفاوت است. کشاورزی و زمین های زراعی ما پراکنده است و عوامل زیادی مانند قانون ارث در آن وجود دارد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه تراکتور با زندگی اجتماعی کشاورزان و روستاییان پیوند تنگاتنگی پیدا کرده است، افزود: 10 تا 15 سال پیش بیشترین کار کشاورزان روستا انجام می شد. توسط چهارپاها . اما امروزه در روستا بیشتر کار یک روستایی توسط تراکتور انجام می شود و زندگی روستایی بدون داشتن تراکتور شخصی تقریباً دشوار است.
وی گفت: از 25 هزار دستگاه تولیدی در سال، بخشی از آن صادر می شود. البته ما مخالف صادرات هستیم چون وقتی عرضه ما کم است نباید تراکتور صادر کنیم.
ذوالفقاری با بیان اینکه برای تعدادی از مدل ها 300 تا 350 میلیون تومان اختلاف قیمت بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد، گفت: این نشان می دهد که بازار عطش و نیاز دارد و این عطش برای امروز نیست. و دیروز این یک تقاضای تجمعی است که ایجاد شده و خوشبختانه مانند تراکتورهای باغی و تراکتورهای سبک، بین عرضه و تقاضا رو در رو هستیم.
به گفته وی، در این مدل ها نه انتظار تولید بیشتر داریم و نه واردات، بازار در برخی مدل ها آرام است و برخی مدل ها ممکن است قیمتی خارج از کارخانه داشته باشند. برای مدل های خاصی مانند تراکتورهای کشاورزی پرقدرت، تقاضای بسیار بالایی داریم.
وی یادآور شد: از سال 1398 عملاً وزارت جهاد کشاورزی در امر توزیع تراکتور فعالیتی ندارد، شرکت تراکتورسازی نیز مانند سایر خودروسازان سامانه ای را ایجاد کرده است که کشاورزان در آن ثبت نام کنند. قطعاً تقاضای سرکوب شده ای وجود دارد که باعث شده است تفاوت زیادی در قیمت مشاهده کنیم. ما منکر این نیستیم که بخشی از این تقاضا با انگیزه جستجو برای سود است. اما فکر می کنیم مشکل اصلی این است که باید عرضه را افزایش دهیم تا این بازار آرام شود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: کشاورز که یک تراکتور رومانیایی 60 مدل دارد، اگر ساختار حاکمیتی شرایطی را برای او فراهم می کرد که تراکتورش به روز شود، قطعاً حاکمیت متضرر نمی شد. از آن. میزان مصرف سوخت این تراکتور فرسوده از آنجایی که یک تراکتور فرسوده به طور متوسط در هر ساعت 3.5 لیتر سوخت مصرف می کند، یعنی این مصرف سوخت خسارت سنگینی به دولت وارد می کند. اما برای کشاورز، این یک آسیب جزئی است که به راحتی می توان از آن چشم پوشی کرد.
وی افزود: باید شرایطی ایجاد کنیم که کشاورز ترغیب شود تا تراکتور فرسوده خود را با همان حداقل قدرت تعویض کند تا بتواند راحت تر با آن کار کند و تاخیر کمتری داشته باشد.
ذوالفقاری افزود: هر ساله از سال 1386 مرکز توسعه مکانیزاسیون و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس آخرین به روز رسانی دو ماه اخیر در مورد کمباین و تراکتور، اعتبارات مورد نیاز هر سال را در یک برنامه ارائه می کنند. اما منابع اعتباری هر چه باشد، عرضه و تقاضای تراکتور جوابگوی بازار جایگزینی ماشین آلات فرسوده نیست.
به گفته وی 300 هزار تراکتور دست دوم داریم که بیش از 13 سال عمر دارند. این عدد هر سال اضافه می شود. ما باید ظرف مدت 5 سال برنامه ای برای حذف و جایگزینی این ماشین های فرسوده داشته باشیم تا عوارض و عواقب جدی ناشی از این مشکل را جبران کنیم. برای جایگزینی تراکتورهای فرسوده تنها به 60 هزار تراکتور در سال نیاز داریم.
وی همچنین افزود: با فرض اینکه دولت مشوق ها، وام های کم هزینه و ساختار اسقاط ایجاد کرده و این جایگزینی آغاز شده است، سالانه علاوه بر تقاضای جدید به 60 هزار دستگاه نیاز داریم. ما بارها این موضوعات را با همکاران خود در میان گذاشته ایم و تعامل بسیار خوبی را در داخل وزارت حریم خصوصی ارائه کرده ایم.
این کارشناس حوزه مکانیزاسیون در نهایت گفت: به غیر از ارائه تسهیلات به دو مورد دیگر نیاز داریم. سازه تخریب و مصوبه پیشنهادی خود را به کمیته امور زیربنایی ارسال کرده ایم. در صورت تایید ضرایب و شاخص های ارائه شده کار ما بسیار روانتر می شود. امسال برای اولین بار طرح تعویض کمباین در 5 استان کشور به صورت پایلوت کلید خورد و 50 میلیارد تومان اعتبار مناسب تخصیص یافت و کمباین تحویل کشاورزان می شود.
انتهای پیام