07:30 – 17 نوامبر 1403
برای مدت طولانی، تحویل آنلاین غذا به صنعت بزرگی تبدیل شده است که یک پلتفرم آنلاین در سال 1402 به بیش از 20 میلیون کاربر در زمینه سفارشات تحویل غذا رسید. جادویی که اکنون در مشکل است. بنابراین بخش تحویل غذا تپسی شکایتی علیه اسنپ به اتهام ایجاد انحصار ارائه کرد.
در ادامه امین سلامی مدیرعامل تپسی فود گفت: اوایل آبان ماه در خصوص رفتار انحصاری شرکت رقیب در بازار سفارش آنلاین غذا به شورای رقابت شکایت کردیم و دلیل اصلی شکایت ما این بود که رقیب شرکت با انعقاد قرارداد منحصراً با رستوران ها از ورود جلوگیری می کند و رقبای جدید وجود خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت تپسی فود افزود: طی چند روز گذشته ارتباطات زیادی از رستورانهایی دریافت کردیم که به دلیل فشار رقبا مجبور به ترک پلتفرم تپسی فود شدند، در حالی که وجود انحصار در هر بازاری بیشترین عواقب را برای ما دارد کاربر، امیدواریم شورای رقابت به این شکایت رسیدگی کند تا زمانی که تصمیمی برای ایجاد فضای رقابت سالم کسب و کار گرفته شود.
از مسئولان اسنپ نیز در این زمینه پاسخ خواسته شد که از مصاحبه خودداری کردند.
به گفته کارشناسان، صرف نظر از صحت یا نادرستی این ادعا، ایجاد انحصار در بازار تحویل آنلاین غذا می تواند عواقبی برای مردم داشته باشد.
محمدمهدی جعفریان، رئیس مرکز مطالعات گفت: انحصار در اقتصاد به طور عام و در بازارهای دیجیتال به طور خاص پیامدهای جدی دارد که مهم ترین آن محدود شدن حق انتخاب برای کاربران تجاری و مصرف کننده است. زیرا گزینه های متفاوتی برای مقایسه، انتخاب و تصمیم گیری ندارند.
البته در میان مدت احتمال افزایش قیمت و یا کاهش کیفیت وجود دارد. از آنجایی که انحصارگر یا شرکتی که سهم بازار بیشتری دارد، قدرت چانه زنی بیشتری دارد، این امر می تواند منجر به افزایش پورسانت آنها شود، به این معنی که هزینه های فروشگاه ها یا رستوران ها افزایش می یابد و البته مشتریان و مصرف کنندگان نیز متضرر خواهند شد.
جعفریان ادامه داد: از آنجایی که شرکت های جدید نمی توانند وارد بازار شوند، امکان محدود شدن نوآوری و خلاقیت در بلندمدت وجود دارد. لذا این پرونده ها و شکایات جاری در شورای رقابت در دست بررسی و رسیدگی است که طبق قانون، یعنی فصل نهم قانون اجرای سیاست های عمومی، ماده 44، تنها مرجع صالح برای رسیدگی به این نوع دعاوی است و اینجانب امیدواریم تصمیمی که اتخاذ میکند منجر به بهبود رقابت در بازارهای دیجیتال در این زمینه شود.
حسن حسنخانی کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به اصل فعالیت های ضدرقابتی، شایان ذکر است که در فصل نهم قانون اجرای سیاست های عمومی کشور ماده 44 به موضوع رقابت، ترویج و مقابله با آن پرداخته شده است. آن را فعالیت های ضد رقابتی است و ما قانون گسترده و رویه های قانونی روشنی در این زمینه داریم. به ویژه ماده 44 قانون اجرای سیاست های عمومی، ماده 44، موضوع انحصار را تا جایی تعریف می کند که هر گونه فعالیتی که مانع از ورود سایر شرکت ها و رقبا به بازار شود به معنای انحصار است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در اصل 45 مصادیق فعالیت های ضدرقابتی تعریف شده است که شورای رقابت موظف است در این مصادیق لحاظ کند و ماده 46 نیز مجازات ها و جرایمی است که می تواند جرایم مالی، ممنوعیت و استثناء باشد. ماده 53، ماده 62 و 63 مربوط به تشويق و تقويت فعاليتهاي رقابتي است.
اکنون شکایت Taapsee از اسنپ به شورای رقابت رسیده است. همانطور که سحر توکلی، سخنگوی هیات رقابت گفت: موضوعات قضاوت مبتنی بر شکایات در اینجا در بدنه کارشناسی هیات رقابت ارائه می شود. در مرکز ملی مسابقات از جنبه های اقتصادی و حقوقی بررسی می شود و داوران و اعضای شورای تخصصی در زمینه های مختلف بر اساس آن تصمیم گیری می کنند و مسلم است که این تصمیم به سرعت توسط مراجع رسمی از جمله ابلاغ خواهد شد. به عنوان رادیو و تلویزیون