معرفی شاخص امنیت سرمایهگذاری
اگر از میان این 41 بخش، آنهایی که به هم مرتبط هستند را کنار هم بگذاریم 7 نماگر کلی ایجاد میشود. در این گزارش به بررسی سه مورد از آنها در پاییز سال گذشته پرداخته شده است. میانگین نمره نماگرها شاخص اصلی «امنیت سرمایهگذاری» را میسازد. عدد شاخص اصلی نیز هر چه به صفر نزدیکتر باشد وضعیت بهتری دارد.
عملکرد «بدترین نماگر» به تفکیک استان ها
نماگر «عملکرد دولت» نشان میدهد که برای مثال، چقدر در روند فعالیت کسبوکارها به دلیل تحریمهای خارجی اخلال وارد شده یا شهروندان چقدر راحت میتوانند حقوق قانونی خود را در ادارات به دست آورند.
پایش امنیت سرمایهگذاری در پاییز ۱۴۰۱ براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان میدهد نماگر «عملکرد دولت» در کشور معادل ۸.۲ بوده است. با توجه به نزدیکبودن این عدد به رقم 10 میتوان گفت که بدترین نماگر امنیت سرمایه گذاری «عملکرد دولت» بوده است.
سه استان مرکزی، هرمزگان و قزوین بهترین عملکرد دولتی را به خود اختصاص دادهاند و در مقابل استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام و البرز با عددی در حدود ۸.۵ تا ۸.۶ ضعیفترین عملکرد دولت را ثبت کردهاند.
بیثباتی اقتصاد کلان در کرمانشاه
در مقایسه تفکیک استانی نیز، سه استان یزد، سمنان و بوشهر بهترین وضعیت را در «ثبات اقتصاد کلان» به ثبت رسانده اند چرا که نمره آنها بین 0.6 تا یک واحد از نمره کشوری پایینتر است.
بدترین عملکرد نیز مربوط به کرمانشاه، ایلام و لرستان است که نمره ثبات اقتصاد کلان در آنها بیشتر از 8 ثبت شده است.
بدترین وضعیت شفافیت اداری در استان گلستان
نماگر دیگر «شفافیت و سلامت اداری» است که مواردی مثل «شیوع رشوه در ادارات دولتی»، «دسترسی آزاد به اطلاعات و تصمیمهای مسئولان» و «اعمال نفوذ و تبانی در معاملات حکومتی» را بررسی میکند و در کل کشور نمره 6.95 را کسب کرده است.
بهترین وضعیت این نماگر در خراسان جنوبی، مرکزی و زنجان دیده شده است. برای مثال نمره شفافیت و سلامت اداری در خراسان جنوبی 6.35 است.
در مقابل استانهای گلستان، سیستان و بلوچستان و تهران بدترین وضعیت را در این شاخص ثبت کرده و به نمره 7.9 دست یافته اند.