شنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۴

عمر مفید آسفالت در کشور رو به افزایش است

مدیرعامل آزمایشگاه مکانیک و مهندسی خاک با تاکید بر اینکه افزایش عمر مفید آسفالت مطابق با استاندارد جهانی برنامه است، گفت: با افزایش عمر مفید آسفالت باید به سمتی برویم که تضمین کیفیت باشد. اولویت در راس اقدامات فنی

به گزارش ای بی اس نیوز، مجید کیان پور در پانزدهمین همایش و نمایشگاه ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات، با بیان اینکه رعایت ضوابط و مقررات تدوین شده در کشور توسط سازمان برنامه و بودجه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: و سازمان استاندارد در صورت پیگیری می تواند تا 80 درصد مشکلات جاده های کشور را حل کند. در حال حاضر ارتباط خوبی بین صنعت قیر و آسفالت و محققین ایجاد شده است. همچنین تلاش های صورت گرفته در طرح بهسازی قیر و آسفالت راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود است.

وی گفت: حدود 6 میلیون تن قیر در کشور تولید می شود که 4 میلیون تن آن صادر و 2 میلیون تن برای مصارف داخلی است. با توجه به کیفیت بالای تولید قیر، تمرکز بر تولید قیر ضروری است. از آنجایی که بخشی از قیرها وارداتی است، لازم است قیرهای وارداتی با کیفیت پایین، کیفیت بالایی داشته و در پروژه ها مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر عمر مفید آسفالت در کشور بین 5 تا 7 سال است در حالی که استاندارد جهانی بیش از 10 سال است بنابراین باید تلاش کنیم تا به استاندارد بین المللی برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همکاری جامعه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و جامعه ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل را مناسب توصیف و بر لزوم بهره مندی از روش های نوین تاکید کرد. تعمیر و نگهداری راه ها گفت: قراردادها باید ضمانت اجرا داشته باشند و این ضمانت ها با تضمین کیفیت همراه است. با افزایش عمر مفید آسفالت باید به سمتی برویم که تضمین کیفیت سرلوحه اقدامات فنی باشد.

رونق پروژه های عمرانی با تخصیص 50 میلیون تن قیر توسط بخش خصوصی

خیرالله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل – نیز گفت: قیر در حال حاضر یکی از گران ترین مصالح پروژه های عمرانی است و در عین حال تخصیص قیر نیز مشکل و زمان زیادی را می گیرد. آخر سال. با توجه به این روند نامناسب، تولیدکنندگان قیر همواره به شرکت ساختمانی در تکمیل پروژه های عمرانی کمک می کردند و قیر را به موقع تحویل می دادند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی از تیرماه تاکنون حدود 50 میلیون تن قیر برای ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل به این شرکت عرضه کرده است که این اقدام باعث رونق پروژه های عمرانی شده است. قیمت قیر اکنون 5 برابر بنزین است. بنابراین قیر ارزشمند است و باید به مصرف قیر، نحوه اجرای پروژه ها و انتخاب نوع قیر توجه ویژه داشت. متأسفانه اکثر مدیران پروژه به این سؤال توجه نمی کنند که شایسته است بیشتر توضیح داده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کنترل عملیات آسفالت و کنترل مصرف قیر باید تقویت شود و تست ها در این زمینه اصلاح شود. ما باید از مهندسان ناظر پروژه های ساختمانی تست بگذرانیم و این تست با نوع کار در محل مطابقت دارد. لذا پیشنهاد می شود مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این اهمیت را در برنامه خود قرار دهد.

نوسازی وسایل نقلیه جاده ای باید در اولویت قرار گیرد

خادمی افزود: یکی از مشکلات کشور فرسودگی ماشین آلات راهسازی است که هم هزینه راهسازی و هم کیفیت اجرای پروژه ها را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه طول عمر سطوح جاده های کشور کوتاه است، گفت: امیدواریم بتوانیم حداقل 10 سال از راه ها استفاده کنیم. توجه به کیفیت یکی از ضروریات ملی کشور و یکی از عواملی است که از آسیب های اساسی جلوگیری می کند. بنابراین باید به این موضوع توجه بیشتری شود.

مهمترین مشکل در نگهداری و ساخت راه ها تامین قیر است.

در ادامه امیر محمود غفاری – معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی – گفت: در نگهداری و ساخت راه ها، مهمترین موضوع تامین قیر است که پروژه های این وزارتخانه تامین شد. پاکسازی زمین در سال های اخیر این موضوع که قانون مصوب مجلس و وظیفه مهمی بود، امسال با چالش مواجه شد اما در هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام حل شد.

وی ادامه داد: بدیهی است که اگر منابع مالی و خرید قیر وجود داشت بهتر بود. چرا که طبق آمار 220 هزار کیلومتر با احتساب جاده شوسه، 230 هزار کیلومتر راه در کشور داریم که تعمیر و نگهداری آن بر اساس استانداردهای ملی 200 هزار میلیارد تومان کمتر از استانداردهای بین المللی برآورد شده است.

به گفته غفاری، سال گذشته 25 هزار کیلومتر راه از منابع قیر روکش و بازسازی شد و 2 هزار و 500 کیلومتر آسفالت نیز در همین محل انجام شد و منابع مردمی در این زمینه هزینه نشد. حداکثر اطمینان در سیستم و مراحل کار مرتبط وجود دارد، کنترل های دقیق در هر هفت مرحله سیستم مرتبط وجود دارد و بحث های نظارتی در حال توسعه است.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *