عمر باتری خودروهای برقی طولانیتر از یک خودرو بنزینی است

یکی از نگرانیهای مشتریان برای خرید خودروهای الکتریکی مربوط به دوره عمر باتری خودروهای برقی است. مشتریان از طول عمر کوتاه این باتریها و نیاز آنها به جایگزینی هراس دارند. پژوهش جدیدی نشان میدهد عمر باتری خودروهای برقی به واسطه دستاوردهای جدید، بیشتر از عمر مفید خودرو بنزینی است.
یک شرکت مشاوره خودرویی بریتانیایی به نام Geotab مطالعه جدیدی درباره طول عمر باتری خودروهای برقی انجام داده است. در جریان این مطالعه، بیش از ۱۰ هزار خودرو برقی بررسی شدند. مطالعات مؤسسه ژئوتب نشان داد باتریهای ولتاژ بالا خودروهای الکتریکی میتوانند تا ۲۰ سال یا حتی بیشتر دوام بیاورند. این رقم بیشتر از میانگین عمر خودرو بنزینی در ایالات متحده است. در ایالات متحده، عمر متوسط خودروهای بنزینی به ۱۴ سال میرسد.

مطالعات مؤسسه ژئوتب نشان داد باتری خودرو برقی مدرن سالانه فقط ۱.۸ درصد ظرفیت خود را از دست میدهد؛ یعنی پس از ۲۰ سال، باتری خودرو برقی مدرن همچنان ۶۴ درصد ظرفیت اولیه خود را حفظ کرده است.
چه مواردی بر عمر باتری خودروهای برقی تأثیر میگذارند؟
یافتههای جدید بریتانیاییها خبر خوبی برای مالکان فعلی خودروهای برقی و خریداران بالقوه این خودروها در آینده است. نرخ خرابی واقعی باتری خودروهای برقی تولید دهه گذشته میلادی کمتر از ۰.۵ درصد بوده است. این رقم آمار ناچیزی محسوب میشود.
البته فرسایش باتری خودروهای برقی خطی رخ نمیدهد. عوامل مختلفی بر آن تأثیر میگذارند. برخی از این عوامل به شرح زیر است:
سالهای نخست استفاده: بیشترین تخریب باتری در چند سال اول رخ میدهد. پسازآن این روند آهستهتر میشود.

دمای کارکرد بالا: دمای بالا فرسایش باتری را افزایش میدهد؛ بنابراین توصیه میشود هنگام شارژ، خودرو برقی را در سایه نگه دارید. خودروهای برقی مدرن به سیستم خنککننده برای مدیریت دمای باتری مجهز شدهاند.
شارژ سریع: استفاده مکرر از شارژ سریع نرخ فرسایش باتری را افزایش میدهد. بهتر است از شارژهای آهسته سطح ۱ و ۲ استفاده کنید.
مدیریت شارژ: در باتریهای نیکل-منگنز-کبالت (NMC) و نیکل-کبالت-منگنز (NCM)، بایستی سطح شارژ بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه داشته شود تا طول عمر آن افزایش یابد. این موضوع برای باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات (LFP)صدق نمیکند.