سایر موضوعات

علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن چیست؟

در فصول گرم همچون اواخر بهار و تابستان، کولر خودرو می‌تواند به عنوان همراهی محبوب برای رانندگان و سرنشینان باشد؛ اما تا به حال حین استفاده از کولر، بالا رفتن دور موتور خودروی خود را مشاهده کرده‌اید؟ براساس نظرات تعمیرکاران فعال در این حوزه، می‌توان گفت که این بحران اغلب به علت وجود مشکلاتی در دریچه گاز، دینام، سیستم تهیه مطبوع و… رخ می‌دهد. توصیه می‌شود برای حل این مشکل علاوه‌بر مراجعه نزد یک تعمیرکار کاربلد، در وهله اول نسبت به آگاهی از علت ایجاد و سپس حل اقدام نمایید تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری به عمل آورید.

دریچه کولر خودرو

وظیفه سنسور دور موتور

یکی از بخش‌هایی که امروزه در خودرو‌های مدرن شاهد آن هستید، سنسور دور موتور بوده که با علامت ESS نمایش داده می‌شود. البته ممکن است شما اصطلاح عامیانه آن‌ را که میل لنگ نام دارد، نزد تعمیرکاران خودرو شنیده باشید. در واقع با چرخش قطعات موجود در این سنسور، میدان مغناطیسی در آن‌ها به وجود آمده و فرکانس‌های جدید می‌توانند به سمت ‌ای سی یو حرکت کنند. در نهایت کامپیوتر خودرو با پردازش این اطلاعات می‌تواند میزان دور موتور را مشخص سازد. البته لازم به ذکر است که این پردازش تنها به دور موتور ختم نشده و می‌تواند حین جرقه‌زنی نیز به انژکتور‌ها پایش مناسب سوخت را اعلام کند.

علت بالا رفتن دور موتور حین کولر گرفتن

ممکن است هنگامی که خودروی شما در حال فعالیت بوده، افزایش میزان RPM را تجربه کرده باشید. اگر قصد دارید که از علت ایجاد و راه حل موقت آن آگاه شوید، به موارد زیر توجه نمایید.

خطای سیستم ورودی هوا

یکی از عمده‌ترین دلایل بالا رفتن دور موتور می‌تواند وجود مشکلات ناشی از سیستم کنترل هوا از جمله سرسیلندر باشد؛ چراکه هوا از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و شما باید برای کنترل آن از فیلتر‌های مخصوص به منظور پاکیزگی هوا استفاده کنید. اولین جزء سیستم ورودی هوا را می‌توان فیلر هوا دانست که می‌تواند تمامی ذرات و کثیفی‌ها را در خود محفوظ دارد. چنانچه در اولین مرحله فیلتر هوا مسدود شده باشد، ممکن است موتور به منظور تلاش برای داشتن سرعتی مطلوب با دور بیشتری کار کند.

البته در اینجا سرسیلندر نیز کاربرد چشمگیری دارد؛ چراکه می‌تواند با ویژگی فنی خود، میزان و مسیر ورود و خروج دود و سوخت را کنترل نماید. مابقی بخش‌های سیستم ورودی هوا شامل سنسور جریان هوای جرمی (MAF)، بدنه دریچه گاز و شلنگ ورودی هوا می‌شود که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به اندازه خود تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش دور موتور داشته باشند.  با كيفيت ترين سرسيلندر در ايران سرسيلندر تيون آپ است كه توليد شده ي كارخانه ي بالين تك است و داراي استاندارد هاي لازم را دارد.

کاهش سطح گاز کولر

گاز کولر و تجهیزات آن می‌توانند تاثیر بسزایی در بالا رفتن دور موتور داشته باشند؛ چراکه کنترل دما و فشار توسط کمپرسور انجام شده و عدم فعالیت اصولی آن، می‌تواند باعث وقوع مشکلات این چنینی شود. چنانچه کمپرسور نتواند به فشار مطلوب خود دست یابد، ممکن است موتور فعالیت خود را با دور بیشتر آغاز نماید. اگرچه ممکن است این بحران اغلب برای خودرو‌هایی چون پژو ۴۰۵ رخ دهد؛ اما شما نگران نباشید؛ چراکه قیمت قطعات پژو ۴۰۵ بسیار معقول بوده و می‌تواند ضامن خودروی شما باشد.

دریچه کولر ماشین

خرابی کندانسور کولر ماشین

چنانچه کندانسور خودروی شما دچار ایراد باشد، امکان تبدیل گاز کولر به‌صورت مایع وجود نداشته و سیستم تهویه مطبوع مجبور است که برای خنک‌تر کردن فضای ماشین، سبب بالا رفتن دور موتور گردد. در واقع این کار بار زیادی را بر دینام وارد کرده و باعث می‌شود تا موتور خودرو تعداد دور‌های بیشتری را تجربه نماید. کندانسور را می‌توان یکی از بخش‌های حائز اهمیت در خودرو دانست که می‌تواند به عنوان یک مبدل حرارتی فعالیت داشته باشد.

خرابی دینام

اگرچه دینام در حالت عادی فعالیت خود را دارد؛ اما حین استفاده از کولر ماشین عملکرد دینام دشوار‌تر شده و ممکن است منجر به افزایش دور موتور شود. در برخی از مواقع ممکن است به علت خرابی دینام، رگولاتور بد ولتاژ، فرسوده بودن بلبرینگ و حتی اتصال نامناسب میان قطعات، مشکلاتی از این قبیل رخ دهند؛ چراکه این قطعات در این مواقع با سرعت مناسبی چرخانده نخواهند شد.

کمپرسور کولر خودرو

سیستم AC خودرو وظیفه فشار دادن مبرد را برعهده دارد. در واقع وجود این فشار سبب می‌گردد تا گرمای داخل خودرو جذب شده و فضای داخلی آن خنک شود. مادامی که کمپرسور AC با نهایت توان خود فعالیت نداشته باشد، می‌تواند منجر به نوسان دور موتور یا بالا رفتن آن شود؛ در نتیجه اگر کمپرسور نتواند فشار صحیح را حفظ نماید، ممکن است نوسان دور موتور خودرو را به‌دنبال داشته باشد.

کولر ماشین

سخن پایانی                                                                                                       

اگرچه امروزه شما می‌توانید به آسانی نسبت به خرید لوازم یدکی پراید ۱۳۱ حین خرابی قطعات آن اقدام کنید؛ اما آیا تا به حال با خود ‌اندیشیده‌اید که در هنگام بالا رفتن دور موتور چه باید کرد؟ به نظر شما آیا قطعات مرتبط باید تعمیر شوند یا تعویض؟ بالا رفتن RPM مشکلی شایع بوده که براساس نظرات مختلف تعمیرکاران می‌تواند در اثر خرابی دینام، کم بودن گاز کولر یا خرابی کمپرسور کولر خودرو رخ دهد. تمامی خودرو‌های مدرن امروزه دارای سنسور‌های دور موتور هستند که نقش حیاتی را در میان قطعات خودرو ایفا می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *