علت استارت نخوردن دیزل ژنراتور
استارت دیزل ژنراتور به مجموعهای از فرآیندها و تجهیزات اشاره دارد که برای راهاندازی موتور دیزل ژنراتور استفاده میشود. استارت نخوردن دیزل ژنراتور میتواند به دلایل مختلفی باشد. برخی از این دلایل عبارتند از:
- مشکل باتری: باتری ممکن است خالی شده باشد یا دچار مشکل شده باشد. بررسی اتصالات و ولتاژ باتری ضروری است.
- سیستم سوخت: ممکن است سوخت کافی در مخزن نباشد یا فیلتر سوخت مسدود شده باشد. همچنین، وجود هوا در سیستم سوخت نیز میتواند مانع استارت شود.
- سیستم الکتریکی: مشکلات در سیستم الکتریکی مانند خرابی استارت، رلهها یا فیوزها میتواند باعث عدم استارت شود.
- سیستم تهویه: اگر دیزل ژنراتور به درستی تهویه نشود، ممکن است دما بالا رفته و باعث خاموشی یا عدم استارت شود
- دما و روغن: اگر دما خیلی پایین باشد یا سطح روغن پایین باشد، ممکن است دیزل ژنراتور استارت نخورد.
- مشکلات مکانیکی: خرابی در قطعات مکانیکی مانند پیستونها یا میل لنگ نیز میتواند موجب عدم استارت شود.
- کنترلر و سنسورها: خرابی در کنترلر یا سنسورهای مربوط به دیزل ژنراتور میتواند باعث عدم استارت شود.
برای تشخیص دقیقتر، بهتر است با یک تکنسین متخصص مشورت کنید و مراحل عیبیابی را انجام دهید.
استارت دیزل ژنراتور چگونه کار میکند؟
استارت دیزل ژنراتور فرآیند پیچیدهای دارد که شامل چند مرحله اصلی است. در زیر، مراحل کار استارت دیزل ژنراتور توضیح داده شده است:
- تأمین انرژی از باتری: وقتی کاربر سوییچ استارت را فعال میکند، انرژی الکتریکی از باتری به رله استارت منتقل میشود.
- فعالسازی رله استارت: رله استارت به عنوان یک سوئیچ عمل میکند و جریان برق را به موتور استارت هدایت میکند.
- چرخش موتور استارت: با دریافت جریان برق، موتور استارت فعال میشود و شروع به چرخش میکند. این چرخش باعث حرکت چرخ دنده یا پینیون متصل به آن میشود.
- چرخاندن موتور دیزل: پینیون به محور موتور دیزل متصل است و با چرخش خود، موتور دیزل را میچرخاند. این عمل باعث میشود که پیستونها در سیلندرها حرکت کنند.
- فراهم کردن شرایط احتراق: با چرخش پیستونها، هوای فشرده در سیلندرها ایجاد میشود. در این مرحله، سوخت دیزل به داخل سیلندرها پاشیده میشود و با فشردگی بالا، احتراق رخ میدهد.
- شروع احتراق و کارکرد موتور: پس از شروع احتراق، موتور دیزل شروع به کار میکند و نیروی لازم برای تولید برق را فراهم میآورد.
- قطع انرژی به موتور استارت: وقتی موتور دیزل به دور مناسب خود رسید و شروع به کار کرد، سوییچ استارت معمولاً به حالت خاموش برمیگردد و انرژی به موتور استارت قطع میشود.
این مراحل به صورت هماهنگ عمل میکنند تا موتور دیزل به راحتی و بدون مشکل راهاندازی شود. اگر هر یک از اجزا دچار مشکل شود، ممکن است فرایند استارت با اختلال مواجه شود.
عواملی که سبب خراب شدن استارت میشود:
خرابی استارت دیزل ژنراتور میتواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در زیر به برخی از عوامل رایج که میتوانند باعث خراب شدن استارت شوند، اشاره میشود:
- باتری ضعیف یا خالی:
– باتری که شارژ کافی ندارد، نمیتواند انرژی لازم برای استارت را تأمین کند.
- اتصالات شل یا زنگزده:
– اتصالات ضعیف یا زنگزده میتوانند موجب کاهش جریان الکتریکی و در نتیجه عدم عملکرد صحیح استارت شوند.
- خرابی موتور استارت:
– فرسودگی یا خرابی داخلی موتور استارتر میتواند باعث عدم چرخش صحیح آن شود.
- مشکلات رله استارت:
– رلهای که وظیفه ارسال جریان به موتور استارت را دارد، ممکن است دچار خرابی شود.
- مشکلات در مدار الکتریکی:
– سیمکشیهای معیوب، اتصالات خراب یا قطع شده میتوانند باعث اختلال در عملکرد استارت شوند.
- حرارت بیش از حد:
– دماهای بالا میتوانند موجب آسیب به اجزای الکتریکی و مکانیکی استارتر شوند.
- آلودگی و گرد و غبار:
– آلودگی و گرد و غبار میتواند در عملکرد موتور استارتر اختلال ایجاد کند.
- استفاده نادرست:
– روشن کردن مکرر استارتر بدون موفقیت میتواند به آن آسیب برساند.
- مشکلات مکانیکی:
– وجود مشکلات در سیستم انتقال قدرت یا دندههای استارتر میتواند باعث خرابی آن شود.
- فرسودگی طبیعی:
– مانند هر قطعه مکانیکی دیگر، استارتر نیز با گذشت زمان و استفاده مکرر دچار فرسودگی و کاهش کارایی میشود.
برای پیشگیری از خرابی استارت، مهم است که به طور منظم نگهداری و بررسیهای لازم انجام شود.
نحوه عیب یابی استارت دیزل ژنراتور
عیبیابی استارت دیزل ژنراتور یک فرآیند مکانیکی و برقی است که شامل بررسی اجزای مختلف میشود. در ادامه مراحل عیبیابی را به تفصیل شرح میدهیم:
- بررسی باتری
– ولتاژ: با استفاده از مولتیمتر، ولتاژ باتری را اندازهگیری کنید. ولتاژ باید حداقل 12.4 ولت باشد.
– اتصالات: اتصالات باتری را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که محکم و بدون زنگزدگی هستند.
– شارژ: مطمئن شوید که باتری به طور کامل شارژ شده است.
- بررسی موتور استارتر
– آزمایش عملکرد: موتور استارت را به صورت مستقیم به باتری متصل کنید تا عملکرد آن را بررسی کنید.
– آسیب فیزیکی: موتور استارت را برای نشانههای آسیب یا فرسودگی بررسی کنید.
- بررسی رله استارتر
– عملکرد رله: رله استارت را تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی عمل میکند. میتوانید با مولتیمتر یا تستر آن را بررسی کنید.
- بررسی مدار الکتریکی
– سیمکشی: تمامی سیمها و اتصالات را بررسی کنید تا از عدم وجود قطع یا آسیب اطمینان حاصل کنید.
– فیوزها: فیوزهای مربوط به مدار استارت را بررسی کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
- بررسی سوئیچ استارتر
– عملکرد سوئیچ: سوئیچ استارت را تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار میکند و جریان برق را به رله ارسال میکند.
- بررسی سیستم سوخت
– سوخترسانی: اطمینان حاصل کنید که سوخت کافی و با کیفیت در دسترس است و سیستم سوخترسانی به درستی کار میکند.
– فیلتر سوخت: فیلتر سوخت را بررسی کنید تا از عدم انسداد آن اطمینان حاصل شود.
- بررسی دما
– حرارت موتور: اگر موتور بیش از حد داغ شده باشد، ممکن است باعث اختلال در عملکرد استارت شود.
- بررسی مشکلات مکانیکی
– سیستم انتقال قدرت: وجود مشکلات در دندهها یا سیستم انتقال قدرت میتواند مانع چرخش موتور استارت شود.
– چرخش آزاد: اطمینان حاصل کنید که موتور به راحتی میتواند بچرخد و هیچ مانعی وجود ندارد.
- تست نهایی
– پس از بررسی تمامی موارد فوق، سعی کنید دیزل ژنراتور را دوباره راهاندازی کنید و عملکرد آن را مشاهده کنید.
نکات اضافی
– دستورالعملهای تولیدکننده: همواره به دستورالعملها و راهنماییهای تولیدکننده توجه کنید.
– نگهداری منظم: انجام نگهداریهای دورهای میتواند از بروز مشکلات جلوگیری کند.
اگر پس از انجام این مراحل مشکل حل نشد، ممکن است نیاز به مشاوره با یک تکنسین متخصص داشته باشید.
جهت مشاوره ، نصب و راه اندازی و استعلام قیمت فروش دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. ۳۳۳۵۹۸۱۸-۰۴۱
https://dizelsanat.com/
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز