علائم قیمت گذاری اجباری گمراه کننده برای صنعت خودرو

توکلی لاهیجانی افزود: اگر رویکرد ساختاری (پلتفرم) در سه محصول مختلف مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان مثال 70 درصد از سه محصول مشترک باشد، 70 درصد خودروها در سایزها و مدل های مختلف (سگمنت) به مقیاس اقتصادی می رسند. تولید
وی ادامه داد: در خصوص واردات نیز از آبان ماه سال جاری و با ابلاغ مصوبه مربوطه 80 هزار خودروی خارجی سفارش داده شده که نشان از عزم دولت دارد.
وی گفت: اگر قیمت خودروهای وارداتی را بین 400 میلیون تا یک میلیارد تومان با تعرفه صفر درصد در نظر بگیریم، تنها 300 هزار نفر قدرت خرید آن را خواهند داشت. بر این اساس واردات حتی با نرخ عوارض صفر هم راه حل بازار ما نخواهد بود.
این مقام وزارت امنیت افزود: باید صنعت خودرو را از درون رقابتی کنیم و همچنین برای ایجاد این رقابت پذیری باید به تدریج موانع تعرفه ای را برطرف کنیم.
نیاز به تولید خودرو مبتنی بر دانش
وی افزود: در حالی که استانداردهای اروپایی خودرو را در کشور خود ایجاد کرده ایم، سرانه تولید ناخالص داخلی اروپا 10 برابر کشور ما است و سپس به دنبال واردات خودروهای فرسوده نیز هستیم. این در حالی است که از مجموع 80 میلیون خودروی تولید شده در سراسر جهان در سال گذشته، حداقل 50 میلیون خودرو نمی توانند استانداردهای اروپایی را پاس کنند.
طلسم واردات خودرو در دولت سیزدهم شکسته شد
توکلی گفت: در حالی که در سال 1395 موفق به تولید بیش از یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو شدیم، در سال 1396 و با شروع تحریم ها و نبود کلید توسعه محصول و تمرکز بر ساختارهای قدیمی (پلتفرم) این میزان تولید به 700 دستگاه در هر دستگاه افزایش یافت. 1000 واحد کاهش یافت که حدود 200 هزار واحد آن به دلیل نقص قطعات در پارکینگ ها بود و این روند چندین سال ادامه داشت.
وی افزود: واردات این گونه خودروها ارز پنهان دارد و از آنجایی که خدمات پس از فروش ندارند تامین قطعات و لوازم یدکی آنها با مشکل مواجه می شود.
مدیرکل صنایع خودروسازی وزارت حراست با طرح این سوال گفت: آیا با واردات کامیون های دست دوم و دست دوم به کشور در سال های اخیر مشکلات این حوزه کم شده است؟ یا کاربران آنها همچنان از مشکلاتی مانند خدمات پس از فروش رنج می برند؟ علاوه بر این، چنین خودروهایی قطعاً فاقد ایمنی خواهند بود.
مدیرکل صنایع خودروسازی وزارت صمت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با ممنوعیت واردات خودرو و قیمت گذاری اجباری در این صنعت موافق نیست و تلاش کرده طلسم واردات چند ساله را بشکند.
مدیرکل صنایع خودروسازی وزارت حراست گفت: راهکار بلندمدت این صنعت برای از دست ندادن مزیت رقابتی خود تکیه بر توسعه دانش بنیان آن است.
مدیرکل صنایع خودروسازی وزارت صمت افزود: وقتی محصولی قابلیت رقابت خود را از دست می دهد، سیاست گذاران برای جلب رضایت مصرف کنندگان به قیمت گذاری اجباری روی می آورند.
عوارض واردات خودروهای فرسوده
وی بر لزوم رقابت پذیری این صنعت تاکید کرد و گفت: در این صورت خودروسازی با مزیت های خود می تواند به حیات خود ادامه دهد اما می دانیم که با سرکوب قیمت ها نمی توان به این اهداف دست یافت.
توکلی با تاکید بر اینکه واردات قطعا می تواند بخشی از مشکلات بازار خودرو را حل کند، گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید جامعه و همچنین فرصت های توسعه محدودی که با توجه به هرم جمعیتی کشور باقی مانده است، باید راه حل مناسبی پیدا کنیم، در غیر این صورت در این زمینه در صورتی که حتی اگر تعرفه واردات را صفر در نظر بگیریم، مشکلات همچنان پابرجاست.
این مسئول در خصوص واردات خودروهای دست دوم و دست دوم به کشور گفت: هیچ کشور ثروتمندی حتی در پایین ترین سطح خود به راحتی بازار را در اختیار رقبا و خارجی ها قرار نمی دهد.
وی به شرکت خودروسازی برلیانس چین که یکی از مدرن ترین سایت های خودروسازی امروزی است، اشاره کرد. M; و در سطح جهانی، اما با استخدام بیش از 2000 نفر در مرکز تحقیقات خود، برندهای برلیانس را توسعه داده است تا کلید تحقق تمام مزایای زنجیره ارزش خود را حفظ کند.
وی ادامه داد: امروز در بین خودروسازان برتر دنیا در رتبه چهاردهم هستیم، به جز چین و هند، بقیه کشورها هم جمعیت ایران یا کمتر دارند و به مقیاس اقتصادی تولید رسیده اند. بنابراین برای ما نیز امکان پذیر است.
وی افزود: امسال پس از پنج سال این روند متوقف شده و امیدواریم تا پایان سال بالغ بر یک میلیون و 200 هزار خودرو تولید کنیم.
گزارش خبرگزاری رادیو; آقای عبدالله توکلی لاهیجانی با اشاره به روند “مهندسی صرفه جو” در دنیا افزود: این روند بر تامین نیاز بازار با تولیدات مناسب در گردش اقتصادی تاکید دارد.
مدیرکل صنایع خودروسازی معاونت ایمنی گفت: قیمتگذاری شورای رقابت در دهههای گذشته سیگنالهای اشتباهی به جامعه میداد و محصولاتی را که در رقابت بودیم حذف میکردیم.
وی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو کشور قابلیت رقابت پذیری را دارد، گفت: اگر بتوانیم 300 هزار دستگاه از یک محصول را تولید کنیم، روند توسعه می تواند اتفاق بیفتد و راهکارهایی مانند بستر مشترک برای تولید اقتصادی وجود دارد.
وی افزود: در صورتی که استانداردهای اروپایی را رعایت نکنیم به جای واردات خودروهای فرسوده می توانیم خودروهای پنج هزار دلاری که این مشکلات را ندارند وارد کنیم.