عضو حقوقی شورای نگهبان: قانون باید شفاف و بدون ابهام باشد

یکی از اعضای حقوقی شورای نگهبان گفت: قانون باید شفاف و بدون ابهام باشد و با قوانین دیگر مغایرت نداشته باشد. مجریان در صورت مواجهه با کوچکترین ابهام می توانند قانون را به خوبی اجرا کنند.
به گزارش ای بی اس نیوز، خیرالله پروین، عضو حقوقی شورای نگهبان و از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گوی ویژه خبری شبکه خبر سیما با موضوع “بایدها و نبایدهای قانون گذاری در نظام” گفت: شورای اسلامی مجلس» که در یک جامعه متشکل و یک جامعه مبتنی بر قانون، اصول حکمرانی باید مبتنی بر قانون باشد.
وی افزود: قانون اساسی تکالیف و وظایف همه نهادها، سازمان ها و مسئولان را مشخص کرده است و این قانون باید مبنای کار قوای سه گانه و سایر نهادها باشد.
دکتر پروین در ادامه درباره «سیاست گذاری» گفت: بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست گذاری در حوزه های مختلف از جمله امور اجرایی، قضایی، قانون گذاری، انتخابات و… بر عهده مدیران است پس از ابلاغ سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب، شورای اسلامی موظف به تصویب قوانین و مقررات بر اساس سیاست های کلی است.
این حقوقدان عضو شورای نگهبان با اشاره به سخنان چند روز پیش مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس، گفت: سیاست های کلی نقش هدایت کننده دارد و اجرای سیاست های کلی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طریق انجام می شود. تصویب قوانین
قانون بدون ابهام است
پروین در مورد اینکه خلاء قانونی چه زمانی ایجاد می شود؟ وی گفت: این وضعیت زمانی به وجود می آید که قانون در اجرای خود مشکل داشته باشد یا قانون با قوانین دیگر مغایرت داشته باشد یا در قانون بازنگری نشده باشد و یا به جای ارائه راه حل اساسی و موثر، مشکل ایجاد کند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه قانونگذاری باید اصولی باشد، گفت: قانونگذاری دو اصل مهم دارد، یکی «ماهیت» و دیگری «کمیت» و «شکل» که قانون باید شفاف و بدون ابهام باشد. و با قوانین دیگر مغایرت نداشته باشد مجریان در صورت مواجهه با کوچکترین ابهامی می توانند قانون را به خوبی اعمال کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با طرح این سوال که اگر قانون ابهام داشت چه باید کرد؟ وی گفت: مراجعی برای رفع ابهام از قوانین معرفی شده است. شورای نگهبان مرجع تفسیر اصول قانون اساسی است. تبیین و تفسیر قوانین عادی نیز در صلاحیت شورای اسلامی است. در صورت وجود ابهام، دستگاه های اجرایی باید بررسی و به نظر نهایی مرجع عمل کنند.
پروین خاطرنشان کرد: اگر قانون گذاری بر اساس سیاست های کلی و صحیح باشد، نیاز به تفسیر کمتر خواهد بود.
وی در بخشی از سخنان خود به طرح «اصلاح قانون انتخابات» که در شورای اسلامی در حال بررسی است اشاره کرد و گفت: سیاست کلی انتخابات 1394 از سوی معظم انقلاب ابلاغ شده است. در طول 4 دهه گذشته در برگزاری انتخابات با کاستی ها و کاستی هایی مواجه بوده ایم که عناوین آن در سیاست های کلی است و باید در قانون انتخابات تطبیق شود.
لزوم اولویت بندی طرح ها و فاکتورها
این حقوقدان عضو شورای نگهبان در بخشی دیگر از این گفت و گو گفت: بر اساس اصل 71 قانون اساسی صلاحیت کلی قانونگذاری متعلق به شورای اسلامی است. ابتکار قانون نیز می تواند به دو صورت «طرح» و «پیش نویس قانون» باشد. این طرح توسط نمایندگان شورای اسلامی ارائه می شود و دولت لایحه آن را به مجلس می فرستد و در آنجا بررسی و تصمیم گیری می شود.
وی درباره مراجع نظارتی گفت: طرح و لایحه قانونی که در شورای اسلامی تصویب می شود برای رعایت قانون اساسی و موازین شرعی به شورای نگهبان ارسال می شود. اجرای این مصوبات با سیاست های کلی نیز بر عهده هیئت فرصت است. در این راستا مجمع کمیسیونی تشکیل داده و در حال رسیدگی به این موضوع است.
پروین در آخرین بخش از سخنان خود بر لزوم اولویت بندی طرح ها و لوایح در شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند قانون باید از منظر جامع و بلندمدت تصویب شود. در غیر این صورت با انباشت (تورم) قوانین مواجه خواهیم بود. شورای اسلامی باید طرح ها و لوایح را با توجه به ضرورت ها و نیازهای جامعه اولویت بندی کند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که طرح اصلاح قانون انتخابات هر چه زودتر به شورای اسلامی شهر برسد تا بخشی از کاستی ها و کاستی ها در برگزاری انتخابات جبران شود.
انتهای پیام