نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی گفت: خودروسازان هر ماه با روش های مختلف مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت می گیرند.
به گزارش ای بی اس نیوز، مهدی عسگری با انتقاد از تداوم افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: کمیسیون صنایع از ابتدای قانونگذاری یازدهم در حال ادامه تحول و رقابتی شدن صنعت خودرو بود و در این راستا قانون ساماندهی صنعت خودرو به منظور ارتقای کیفیت و افزایش عرضه خودرو. واردات خودروهای نو و کارکرده در داخل کشور مصوب شده است اما هر ماه خودروسازان همچنان از شورای رقابت برای افزایش قیمت درخواست مجوز می کنند.
نماینده کرج ادامه داد: با توجه به فشار وارده از سوی دو خودروساز از طریق احتکار، کمبود عرضه، کاهش تولید و اخیراً با افزایش آپشن ها و استانداردهای اجباری، مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کردند، ضمن اینکه اجرای برجام استاندارد اجباری یکی از وظایف خودروسازان در سال های گذشته بود.
وی در ادامه زوال جایگاه و تغییر عملکرد شورای رقابت به عنوان تنها مرجع ذی صلاح در امور رویه های ضدرقابتی را خطری برای این نهاد قدرتمند عنوان کرد و اعلام کرد: شورای رقابت با توجه به تغییراتی که در آن ایجاد شده است. ظاهر و چند میلیون تومان بودن خودروها باعث افزایش 40 درصدی یک خودروساز و صادرات 70 تا 180 میلیون تومانی خودروساز دیگری شده است، این موضوع جای تاسف و تأسف دارد، زیرا روند تولید 6 ماهه امسال سال 1402 نسبت به سال گذشته حکایت از رشد تولید 430 هزار دستگاهی خودرو دارد اما کاهش 9 تا 18 درصدی عرضه را نشان می دهد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی گفت: افزودن برخی آپشن های ارزان قیمت با پرداخت هزینه های بیشتر در حق مشتریان ناعادلانه است، خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چرا شرکت های خودروسازی باید بهانه کنند. افزودن آیا باید برای پسوند نام خودرو و نصب آپشن از متقاضیان هزینه های گزافی دریافت شود؟ در حالی که خودروسازان حتی اطلاعات مدل جدیدی را منتشر نکرده اند، به نظر می رسد که خودروسازان می خواهند برای جبران هزینه های خود، محصولات قدیمی خود را دوباره رنگ آمیزی کنند و آنها را به عنوان خودروهای جدید به بازار عرضه کنند. اما چرا وزارت حراست به عنوان متولی صنعت آنها را مجبور به توسعه محصول نمی کند؟ با این رویکرد باید منتظر افزایش قیمت محصولات دیگر خودروسازان به بهانه تغییر نام، استاندارد یا ارتقا بود.
رئیس دیپلماسی اقتصادی مجلس گفت: در حالی که خودروسازان مطرح دنیا با بحران های مختلف تولید و فروش و اخیراً بحران انرژی مواجه هستند، خودروسازان داخلی ما دو سال است که محصولات خود را پیش فروش و بدون رضایت مشتری می فروشند. آنچه فروخته شده را به قیمت فردا بفروشید و ضرر کنید.
عسگری افزود: راه حل خروج خودروسازان از زیان رفع تضاد منافع و تعیین نقش ساختار سهامداران و تعارض قطعه سازان و خودروسازان، افزایش بهره وری، کاهش هزینه های مازاد و ارتقای بهره وری است. کیفیت محصول.
انتهای پیام