طرح 4 میلیارد دلاری دولت برای مقابله با معضل آلودگی خودروها

انتهای پیام
با سردتر شدن هوا، بار دیگر ماجرای تکراری آلودگی هوا مطرح شد، این بار زمزمه معرفی خودروهای برقی شکل جدی تری به خود گرفت تا جایی که دولت برای پایان دادن به آلودگی خودروها، چهار میلیارد دلار را تحت تاثیر قرار داد. مصرف سوخت
به گفته وی، برای این منظور 5 شرکت ملی مشارکت دارند که دو شرکت دانش بنیان بوده و توانسته اند 70 درصد از تولید اتوبوس های برقی را جانمایی کنند و 3 شرکت دیگر نیز حدود 30 درصد تولید ملی را در اختیار دارند. با توجه به تجربیات خوب و موفقی که در زمینه اتوبوس های برقی به وجود آمده، امیدواریم قراردادهای مربوطه نیز منعقد شود. چرا که اعتبار این پروژه از سوی وزارت کشور تامین شده و کارهای نهایی از جمله تعیین تکلیف جایگاه های شارژ تا نهایی شدن قرارداد تولید اتوبوس های برقی مانده است .
کمبود سرمایه دلیل اصلی عدم توسعه خودروهای برقی است، به نظر می رسد با تصمیم اخیر دولت اتفاقات جدیدی در این زمینه رقم بخورد و حداقل شاهد حضور خودروهای برقی در بین مردم باشیم. بخش حمل و نقل کشور از سوی دیگر با اجرای این طرح، دولت از واردات بنزین معاف می شود، اما باید توجه داشت که اجرای چنین طرحی نیازمند زیرساخت ها است و بهتر است دولت قبل از شروع، زیرساخت های اصلی خود را فراهم کند. این کار تا مشکل دیگری پیش نیاید و دوباره شاهد نیمه کاره بودن پروژه باشیم.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: در صورت ادامه این روند مصرف، در نیمه دوم سال آینده یکی از واردکنندگان بنزین خواهیم بود.
تضاد بین تولید و مصرف سوخت، وزارت نفت را بر آن داشت تا برای توسعه خودروهای برقی سرمایه گذاری کند، هرچند پیش از برنامه اول توسعه اقتصادی نیز تعارضاتی وجود داشت و این تضاد تا پایان برنامه پنجم ادامه داشت، اما در سال 1396 با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولیدکننده بنزین در کشور است، به سمت تعادل مثبت بین تولید و مصرف حرکت کردیم تا اینکه وضعیت تولید بنزین در کشور به عدد قابل قبولی رسید و در سال 1397 یک تراز مثبت، یعنی اولین بار بود که ما طی سالها به سمتی رفتیم که تعادل بین تولید و مصرف رقم مثبتی را نشان داد.
به گفته وی، عملاً با کمک پالایشگاه فرآوری نفت خام و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که مجدداً کنسانتره ها را پالایش می کند، می توانیم از مدل های فرآیندی خاصی که در هر یک از این واحدهای متوسط پیاده سازی شده است، استفاده کنیم. شرایط خود را دارد و به بهره برداری رسیده است، 103 به 105 افزایش میلیون لیتر بنزین تولیدی به 112 میلیون لیتر در روز. این یک هماهنگی است و زمان خاصی برای این کار وجود ندارد، باید از تمام ظرفیت های موجود در کشور حتی انبارهای خودمان استفاده کنیم.
کمبود بنزین و همچنین کاهش کیفیت آن، وزارت نفت و دولت را بر آن داشت تا برای رفع این مشکل اقداماتی انجام دهند. در این راستا درخواست مشترک وزارتخانه های نفت و کشور در خصوص زیرساخت های عمومی و حمل و نقل درون شهری خود مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد صرفه جویی شود. مصرف سوخت پیش بینی می شود 4 میلیارد دلار برای تامین 346000 وسیله حمل و نقل جدید و کارآمد برای کاهش آلودگی هوا از جمله اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و موتورسیکلت های برقی یا گازی هزینه شود.
به گفته شهریار زینی، مدیر توسعه فناوریهای نوین خودرو و شاتهای فضایی، دولت نیز از سه سال پیش چنین طرحهایی را در دستور کار خود قرار داد، اما کمبود منابع مالی کافی مانع از اجرای این طرح شده است. معاون حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آذرماه گفته بود که 6 ماه است که وزارت کشور به طور جدی با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همکاری می کند و توانستیم قرارداد تولیدی را امضا کنیم. هزار اتوبوس برق را با این وزارتخانه نهایی کنیم. این قرارداد هنوز اجرایی نشده اما به مرحله نهایی رسیده و چارچوب فنی این پروژه مشخص شده است.
به گفته وی، پس از توافق برجام تقریباً تمامی پالایشگاه های کشور با کره جنوبی، ژاپن و سایر کشورها قرارداد امضا کردند و مقرر شد با همکاری آنها پالایشگاه های کشور نوسازی و بازسازی شود و یا برای کیفیت سرمایه گذاری شود. بهبودی که متاسفانه خروج آمریکا از برجام این رویداد را چندان عملیاتی نکرد و امروز تنها دو پالایشگاه در کشور مانند اراک و ستاره خلیج فارس وجود دارد که تقریباً با استانداردهای لازم محصولات تولید می کنند. اما سایر پالایشگاه ها استانداردهای لازم را ندارند و محصولات آنها کیفیت قابل قبولی ندارد.
زینی در تشریح دلایل عدم پلاک این دو خودروی برقی تصریح کرد: نمونه اولیه اتوبوس دانش بنیان که در حال ساخت است حدود 40 تا 50 میلیارد تومان هزینه طراحی و توسعه دارد و اگر بخواهد اقدامات مربوطه را انجام دهد. تست پلاک خودرو به همان میزان باید هزینه ای بپردازد و در صورت پرداخت تمامی این هزینه ها مشکل اصلی باقی مانده وجود مشتری برای این محصول نهایی است.
در سال 2018 مصرف بنزین به 100 میلیون لیتر در روز رسید که با استفاده از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی مجدد به 72 میلیون لیتر کاهش یافت، اما در شرایط فعلی شاهد سیر صعودی مصرف بنزین در سال هستیم. کشور، تا آنجا که ممکن است، یک واردات مجدد وجود دارد. سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این خصوص گفت: با توجه به میزان مصرف، مجبور شدیم از همه پتانسیل های کشور استفاده کنیم و در سال گذشته با توجه به میزان مصرف، میانگین تولید روزانه 97 میلیون لیتر در روز بوده و امسال میزان تولید از ابتدای سال تا به امروز 103.5 میلیون لیتر در روز است.
همانطور که حمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران در گفت و گو با ای بی اس نیوز، گفت: بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه های استاندارد یورو 3 کاملا مشهود است که در شرایط وارونگی هوا در حال حاضر آلودگی بیشتری ایجاد می کنند. PPM گازوئیل ها تولید در پالایشگاه های ما 10000 تا 15000 واحد گوگرد دارد در حالی که در دنیا 10 یا نهایتا 50 است، این اعداد مقدار خطرناک گوگرد موجود در دیزلی که مصرف می کنیم را نشان می دهد.
به گزارش ای بی اس نیوز، آلودگی هوا چندین مقصر اصلی دارد، اما در این میان نقش بخش حمل و نقل مهم ترین است، به طوری که طبق بررسی های انجام شده در تراز انرژی کشور، 70 تا 80 درصد ذرات معلق تولیدی در کشور سهم دارد. از بخش حمل و نقل است، به همین دلیل است که دولت اخیراً بیشتر روی این بخش تمرکز کرده است.