ساعت 20:30 – 21 نوامبر 1403
در میز اقتصادی امروز، توانمندی ها و توانمندی های ایران در مجامع بین المللی مطرح شد.
موقعیت جغرافیایی ایران در غرب آسیا محل اجتماع سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا محسوب می شود و این امر مزیت اقتصادی خاصی را برای کشور فراهم می کند که می توان از آن در ترانزیت انواع کالاها و ارائه خدمات پرداختی استفاده کرد مبادلات اقتصادی منطقه ای و جهانی افزایش یافته است.
رئیس جمهور دیروز دستور تسریع در تکمیل کریدورهای حمل و نقل در منطقه با همکاری شرکای بین المللی را صادر کرد.
محمدصادق قندزاده معاون سازمان توسعه تجارت درباره اهمیت کریدورها در نظام بین الملل گفت: در حال حاضر در نظام بین الملل کریدورها اهمیت زیادی پیدا کرده است. در مجامع تخصصی گفته می شود که دوران کنونی، دوران دالان ها است و یا حتی گاهی گفته می شود که جنگ جهانی کنونی و آینده، جنگ دالان خواهد بود و پذیرش یک کریدور بر کریدور دیگر، دیدگاه را تغییر می دهد. نقش دولت در سیستم تصمیم گیری بین المللی
قنازاده تصریح کرد: بحث کریدورها فقط ترانزیت کالا نیست و اگرچه در مقطعی بحث ترانزیتی بود اما از نقطه ای به نقطه دیگر کریدورهای تجاری و در سطح بالاتر کریدورهای اقتصادی مطرح شد و اکنون مطرح شده است. بالا بردن کریدورهای توسعه یعنی کشورها در استراتژی توسعه خودشان نقش خود را در کریدورها مشخص می کنند و این همان چیزی است که آنها را در تقابل خطرناک با یکدیگر قرار می دهد و به همین دلیل این روزها ده ها عنوان کریدور را می شنویم. زیرا زمانی که یک کشور و یک اقتصاد در کریدور قرار می گیرد، مجموعه ای از منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی را با خود به همراه می آورد و امنیت پایدار برای آنها شکل می گیرد و کشورهای دیگر از آن کشور بیشتر محافظت می کنند و دلیل آن این است که مسیر حمل و نقل ایمن است. نباید با حمل و نقل و ترانزیت کالا در دنیا اشتباه گرفت و از منظر اقتصادی، بسیاری از کسب و کارها در اطراف دالان ها شکل می گیرند، اگر زمانی می گفتند شهرها یا شهرنشینی ها حول رودخانه ها شکل گرفته اند. اما اکنون، اقتصادها به کریدورها نزدیک شده اند.
معاون سازمان توسعه تجارت درباره اهمیت کریدورها در نظام بین الملل گفت: کریدورها را باید از همه جنبه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و حتی فرهنگی فوق العاده مهم دانست و به همین دلیل اقتصادهای بزرگ دنیا فعال شده اند. در این زمینه همه تلاش می کنند راهروهایی را برای عبور یا پرداخت در کنار آنها ایجاد کنند.
علی باقر نعمتی کارشناس اقتصاد بین الملل درباره توانمندی های کشور گفت: تحولی اساسی در اقتصاد جهانی به دلیل رشد اقتصادی در آسیا رخ داده است بورس های اقتصاد جهانی سه دوره مهم و در مقطعی را پشت سر گذاشته اند ، محور آسیایی جهان و اقتصاد محلی، تولید یک اقتصاد جهانی بود و … ایران نقطه پیوند این ارتباط با بازارهای مصرف خاورمیانه، آفریقا و اروپا و زیرساخت ها محسوب می شود. در آن از آن دوران خان ها و راه های مختلفی به جا مانده است.
این اقتصاددان بینالملل تصریح کرد: پس از انقلاب صنعتی، اقتصاد جهانی از آسیا و سایر مناطق به اقیانوس اطلس اروپا منتقل شد و نقش کریدور و حملونقل ایران ضعیف شد و امتیازات ایران به نفت و موارد دیگر محدود شد. اما با دگرگونی اقتصاد جهانی و پس از جنگ جهانی دوم، آسیا به مرکزیت تولید جهانی تبدیل شد و کشورهای آسیایی سهم بزرگی از اقتصاد جهانی را به دست آوردند و دوباره این موقعیت ژئوپلیتیکی و نقش ایران و کل منطقه برجسته شد. ما قبلاً این را ندیده بودیم.
وی بیان کرد: اکنون به جز ایران و کشورهای همسایه در جاهای دیگر شاهد این وضعیت نیستیم و اینکه در اطراف خود بنادر مهم جهانی و تشکیل کریدورهای ریلی را می بینیم به دلیل همین موضوع است. زیرا در حال حاضر بر اساس شاخص PPP (قدرت خرید) آسیا حدود 55 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد و همین موضوع باعث شده است که ایران برخلاف گذشته در کریدورهای شرق، غرب، شمال و جنوب جایگاهی منحصر به فرد داشته باشد. .
قنازاده تصریح کرد: این درست است که موقعیت ایران یک موقعیت خاص و متمایز در نقشه ژئوپلیتیکی جهان است و دیکته های جغرافیایی ایران را وادار کرده است که نقش اصلی را در روند تحولات خاورمیانه بزرگ و اوراسیا ایفا کند. این نشان می دهد که همه تحلیل گران معتقدند ایران از نظر موقعیت جغرافیایی در موقعیت ممتازی قرار دارد، اما نباید فراموش کرد که ما نیز قابل تعویض هستیم. یعنی اینطور نیست که اگر از این فرصت ها به موقع و درست استفاده نکنیم این وضعیت برای همیشه حفظ شود. چون این تحولات و تحرکاتی که در دنیا می بینیم و روش های جایگزینی که مطرح می شود زیاد است، به این دلیل است که در دنیا تلاش می شود یک سری روش های جایگزین یا موازی در کنار ایران ایجاد شود و این نشان می دهد که ما خواهیم کرد. صبر نکن
قنازاده بیان کرد: اصولا اولویت در ترانزیت بین المللی دریا است و دلیل آن صرفه اقتصادی آن است و کریدورها برای ایجاد سه مزیت ایجاد می شود که یکی مزیت اقتصادی، دیگری زمان و مزیت سوم آن است. هزینه دریا کمترین هزینه را دارد و مسیر زمینی اتصال این مسیرهای دریایی به یکدیگر است و ایران در موقعیت خشکی قرار دارد که به جاده های مختلف منتهی می شود و زمین باید از مزایای بندر و جاده برخوردار باشد. راه های مواصلاتی) یکی از مزیت های آن است و باید به سرعت زیرساخت های این دو منطقه را تکمیل کنیم و باید ظرفیت جذب زیادی ایجاد کنیم تا بتوانیم از این کریدور نهایت استفاده را ببریم و شاید اکنون بتوانیم بازی خود را انجام دهیم. ما در این زمینه موضوع را جدی نگرفتیم و شاید به فرصت ها توجه خاصی نمی کنیم و باید سرمایه گذاری های زیادی انجام شود و سرمایه گذاری جذب شود. خارجی خوب، ما باید عجله کنیم. پلان ها در این بین مدارها ما نواقصی داریم که باعث از کار افتادن راهرو می شود و باید آنها را سریع شناسایی و تکمیل کنیم.
نعمتی در ادامه گفت: طی چند سال گذشته در کلام، کریدورها به عنوان یک ضرورت در حال بازتعریف هستند و طبق آمار، از حمل و نقل ریلی چین و اروپا، بیش از 17 هزار قطار، نزدیک به دو میلیون کانتینر جابجا شده است. از چین به اروپا و بالعکس از طریق خط راه آهن کامل و شاید سهم ما یک درصد از این مقدار بوده است در حالی که در نقشه مسیرها مسیر ایران به عنوان یکی از مسیرهای کوتاه و نزدیک پیشنهاد شده است. ما در عمل کم پیدا کرده ایم و دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که بیشتر آنها داخلی است و از نظر امکانات لازم در معابر مرزی کمبودهای زیرساختی داریم.
قنادزاده گفت: مسائل زیرساختی و محلی بیش از تحریم ها دردسرساز است که می توان به کمبود خودروهای یخچال دار و کانتینر، توسعه زیرساخت ها و … اشاره کرد و باید در خصوص استانداردها، گمرکات و دیجیتالی شدن گمرک اقدامات ویژه ای انجام دهیم. و مسائل ترانزیتی و ما همچنان با کشورهایی که به طور کامل با مسیر منطبق نشده اند کار می کنیم و اگر روی کریدورها تمرکز کنیم مسیر ترانزیت کالا به صورت خودکار به سمت ما جریان می یابد و از نظر طول مسیر مزیت داریم. در زمان و هزینه و بقیه حلقه های مفقوده از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی حل خواهد شد.
نعمتی افزود: آسیا در ابتدای جهش اقتصادی است و تنها کمتر از سه دهه از آغاز جهش اقتصادی آسیا می گذرد. بنابراین در آینده توانمندی های بسیار بیشتری در آینده خواهیم داشت و در این راستا سواحل مکران و بندر چابهار دارای قابلیت های بسیار منحصر به فردی هستند و معتقدم اگر این موضوع در اولویت کاری دولت قرار گیرد. و جدیت عزم به عنوان یک تقاضای اقتصادی. سپس اگر یک سیاست امنیتی برای آن داشته باشد، می تواند این زیرساخت ها را با حداقل چالش و سهولت توسعه دهد.