در عین حال تعریف اکانت پروکسی برای اولین بار در طرح فروش ایران خودرو در بهمن ماه سال گذشته مطرح شد که مشتریان خریدار خودرو ابتدا برای خودروهای داخلی و سپس برای خودروهای وارداتی باید یک حساب پروکسی و بلوکه کردن وجوه تعیین می کردند، اما در آخرین تصمیمات در حال حاضر، برای خرید خودرو (چه داخلی و چه وارداتی)، نیازی به تنظیم حساب پروکسی و بلوک وجوه نیست.بلاک پول.
به گزارش ای بی اس نیوز، پس از اینکه در نیمه دوم سال گذشته شیوه عرضه و فروش محصولات خودروسازان از سیستم یکپارچه به خود خودروسازان برگشت و فروش از طریق شرکتها انجام شد، برای اولین بار در یکی از کشورهای ایران خودرو، برنامه های پیش فروش بهمن ماه 1401، یک حساب نماینده تعریف کنید و وجوه را به میزان خودرو در این حساب مسدود کنید مانند پيش نياز ثبت نام فقط برای نامزدهای عادی کاربردی.
در نیمه دوم سال گذشته تنها کسانی می توانستند در طرح های فروش خودروسازان ثبت نام کنند که بخشی از پرداخت خودرو را در حساب خود مسدود کرده بودند.
موضوع اعمال محدودیت حساب نیابتی و انسداد مبلغی برای ثبت نام خودروها در حالی اجرا شد که متقاضیان طرح جمعیت جوانان و طرح تعویض خودروی فرسوده از این شرط مستثنی بودند و این محدودیت تنها برای داوطلبان عادی اعمال شد.
اجرای شرط انسداد وجوه خودرو در طرح های فروش خودروسازان به عنوان پیش نیاز ثبت نام پیش از پرونده، مخالفت او فعالان و کارشناسانی را از بازار و صنعت خودرو کشور وارد کرد. آنها معتقد بودند که این نه تنها فروشندگان را حذف می کند، بلکه چالش جدیدی را برای همان نامزدهایی که مصرف کنندگان واقعی هستند ایجاد می کند.
گفته شد اگرچه نهادهای ذی صلاح این محدودیت را با هدف فراهم کردن شرایط برای مصرف کننده واقعی به منظور واقعی تر شدن درخواست ها پیش بینی کرده بودند، اما این مهم تلقی نشد و تعداد ثبت نام کنندگان که اتفاقاً مصرف کنندگان واقعی بودند. فرصت خرید از بازار آزاد وجود ندارد و به همین دلیل اغلب در صف برنده شدن می ماندند و منتظر بودند که اگر قرعه کشی به نامشان بیفتد بخشی از سرمایه آنها مانند طلا یا به همسران ماشین قبلی. (که مشمول شرایط فرسودگی نمی باشد) تا بتوانند از ظرفیت طرح تعویض خودروی فرسوده استفاده کنند) و بفروشند تا ثبت نام خود را نهایی کنند.
از سوی دیگر با اعمال این شرط، همان دلالان سرمایه دار خریدار کارت های اجاره ملی، پول خودرو را به حساب اجاره کننده واریز می کردند تا وی بتواند ثبت نام کند. بنابراین، صف قرعه کشی پر از دلالان سرمایه دار باقی خواهد ماند. بنابراین با اعمال این محدودیت ضمانت وجود پول خودرو در حساب مشتری، در صورتی که مصرف کننده واقعی سرمایه خود را بفروشد و درآمد نداشته باشد و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی که ارزش ریال کاهش می یابد، چه تکلیفی خواهد داشت؟ شاید با این پول دیگر نمی توانست همان طلا یا کالاهای دیگر را بخرد!
بر این اساس کارشناسان معتقدند حتی با اعمال این شرط، همان دلالان سرمایه دار که کارت های ملی اجاره ای را خریداری کرده اند، پول خودرو را به حساب اجاره کننده واریز می کنند تا وی ثبت نام کند. بنابراین، صف قرعه کشی پر از دلالان سرمایه دار و قرعه کشی ملی، قرعه کشی ملی خواهد ماند. از آنجا که “بیان مسئله اشتباه است، راه حل ها اشتباه هستند”.
اما برخی از کارشناسان نیز این پیش نیاز را مثبت دانسته و معتقد بودند که راهی برای تشخیص مصرف کننده واقعی از دلال و حذف دلال ها از این صف است.
در میان مشتریان، اکثریت از این محدودیت جدید شکایت داشتند، اما برخی از آن استقبال کردند و دیدند که مشتری واقعی به خرید خودروی مورد نظر نزدیکتر شده است.
در همین رابطه یکی از مشتریان معتقد بود که «شرکتهای خودروسازی به مردم میخندند، زیرا اگر این پول را داشتیم، خودروی مدل پایینتری را در بازار آزاد میخریدیم تا زیاد منتظر نمانیم». صف ها آنها این کار را می کنند، این فقط به نفع سرمایه داران است.»
یا مشتری دیگر به وضوح بیان می کند: «به عنوان یک خریدار و مصرف کننده واقعی خودرو، از این طرح ها شکایت دارم. کجای دنیا و کدام خودروساز این همه شرایط را برای خرید خودرو اعمال می کند تا ما دوم شویم؟ من شخصاً برای حفظ سرمایه خود طلا خریدم، اگر آنها را بفروشم و حسابم را پر کنم و ماشین به نام من نباشد، چه کسی زیان من را پرداخت می کند؟ خیلی ها هم همین وضعیت را دارند و می خواهند طلا و دلار و … بفروشند. آنها برنده می شوند. ، مبلغ خودرو را ارائه دهید.
یکی دیگر از مخاطبان معتقد است که «این واقعاً درست است که باعث میشود کارگزاران بیشتری برنده شوند و نه مردم عادی. مردم باید تمام سرمایه خود را در بانک بگذارند، چه درآمد داشته باشند یا نه. اگر آنها برنده نشدند چه؟ بدترین کاری که می شد انجام داد این بود که فروشنده سود بیشتری کسب کند.
اما برعکس، برخی نیز با این شرط موافق بودند، زیرا معتقد بودند دست دلالان کوتاه است و مسیر برای مصرف کننده واقعی آسان تر است.
پیش نیاز تعریف حساب نمایندگی به نفع سازمان حمایت بود و بلوکه شدن بخشی از پول خودرو در طرح های فروش خودروسازان تا آخرین ماه سال تا اسفندماه با تغییر ادغام ادامه داشت. روش فروش محصولات خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه خودرو، اندکی تغییر کرد و مبلغ مسدود شده در حساب وکالتی برای تمامی خودروها، واحد 100 میلیون تومان در نظر گرفته شد. بر این اساس مقرر شد متقاضیان در هر مرحله از فروش یکپارچه خودرو، قبل از شروع ثبت نام، نسبت به تعریف حساب پروکسی و 100 اقدام نمایند. میلیون ها تومان از حساب آنها مسدود شود.
همچنین از آنجایی که دلالان از محل های فروش خودرو دوری می کنند، پیش نیاز ایجاد حساب نیابتی و مسدود کردن پول برای ثبت نام خودرو در نظر گرفته شد، این هدف قرار بود پس از وقفه پنج ساله برای فروش خودروهای وارداتی استفاده شود. در واردات تبدیل شدن به بازار خودرو کشور، مقرر شد پیش نیاز تنظیم اکانت پروکسی و بلوک 500 میلیون تومان برای ثبت نام خودروهای وارداتی در این حساب لحاظ شود.
بر این اساس در مرحله اول ثبت نام خودروهای وارداتی و همچنین دو مرحله فروش تلفیقی خودروهای داخلی، تعریف حساب نیابتی و انسداد وجوه اجرا شد، اما به نظر می رسد مدت زمان اجرای این طرح ( الزام به تعریف حساب نیابتی و انسداد پول) پایان یافته است و پیش نیاز ثبت نام خودروهای داخلی و وارداتی نیست.
بر اساس آنچه اعلام شد، پس از اجرای دو مرحله فروش یکپارچه خودروهای داخلی، روش فروش تغییر کرده و دیگر امکان فعال سازی و سپس بستن سایت سامانه یکپارچه در بازه زمانی مشخص وجود ندارد، از این رو سایت قرار است این سامانه به صورت دائمی فعالان و خودروسازان باشد تا ظرفیت فروش محصولات خود را در این سامانه فراهم کند و مشتریان خرید خود را انجام دهند. بنابراین دیگر نیازی به بلوکه کردن 100 میلیون تومان در حساب پروکسی نیست. نیست.
همچنین مرحله دوم ثبت نام خودروهای وارداتی برای متقاضیان جدید به زودی آغاز می شود، اما با توجه به تاکید رئیس سامانه یکپارچه خودرو، نکته مهم و قابل توجه این ثبت نام جدید خودروهای وارداتی این است که داوطلبان قبل از ثبت نام نیازی به واریز وجه ندارند.
انتهای پیام