طولانی ترین بیت اندیشه مؤسس فرزانه «اعتماد به مردم» بود.

یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز گفت: جوهره شخصیت و بالاترین آیه اندیشه سیاسی فرزانه بنیانگذار انقلاب اسلامی پس از توکل به خدا، توکل به مردم بود.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی ابطحی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: با بررسی سیر تاریخی مکاشفات و لشکر کشی های انقلابی امام خمینی (ره) از ابتدای نهضت تا زمان رحلت ایشان، می رسیم. به این نتیجه که بزرگترین شاعر اندیشه سیاسی امام (ره) پس از توکل بر خدا به مردم اعتماد کرد.
وی ادامه داد: اتفاق نادری بود که انقلاب اسلامی ایران بدون سلاح و کودتا رخ داد. در قرآن مبارزات سیاسی امام (ره) در دوران پهلوی که جنبش های مسلحانه به ایشان پیشنهاد شد، فرمودند: «از مردم شروع کردم و به آنها ختم می کنم». امام (ره) حتی در جلسات علنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رسیدگی به امور مردم را بالاترین وظیفه و وظیفه شرعی مسئولان جمهوری اسلامی می دانستند.
عضو مجمع روحانیون فعال با یادآوری نیات سیاسی برخی از سران کشورهای اسلامی پس از کودتا، گفت: معمر قذافی پس از کودتا علیه پادشاه وقت و با حضور در مقر رهبری لیبی، انتخابات را تایید نکرد و یا قانون اساسی برای چندین دهه و لیبی همچنان توسط کمیته های انقلابی آن زمان اداره می شد، اما بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ماه دوم پیروزی انقلاب رفراندوم و پس از آن سیاست نظام را شکل داد. که پایه های شکل گیری ساختارهای اداری و سیاسی مبتنی بر مشارکت مردمی و انتخابات را پی ریزی کردند.
ابطحی با ارزیابی میزان تحقق افکار و آرای سیاسی و اجتماعی امام خمینی (ره) گفت: اندیشه های سیاسی و اجتماعی امام خمینی (ره) به دلیل تفاوت با دیدگاه های حاکم با مخالفت ها و مقاومت های فراوانی مواجه شد. جهان و انقلاب همیشه همینطور است. چه کسی نباید می مرد، کشور گرفتار انواع نابسامانی های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی، هرج و مرج، تحریم و آشوب و در پایان جنگ تحمیلی و کمتر از یک سال بود. پس از پایان جنگ تحمیلی، امام امت نیز از دنیا رفت و امکان تحقق آرمان ها و دیدگاه های سیاسی و اجتماعی امام امت وجود نداشت.
وی ادامه داد: آرمان های والای فرزانه بنیانگذار انقلاب اسلامی چه در زمان حیات و چه با گذشت بیش از سه دهه از رحلتش باید طبق برنامه محقق می شد و اجرا می شد. امام (ره) حفظ نظام را یکی از وظایف واجب می دانستند و به نظر من حفظ نظام به معنای «تغییر»، «تحول»، «تجدید» و «آزادی های بیشتر» است.
یکی از اعضای مجمع روحانیون مبارز با اشاره به نظرات سیاسی امام (ره) به ویژه در زمان انتخابات گفت: امام (ره) در هیچ انتخاباتی حتی شفاهی دخالت نکرده است. ایشان همواره بر شاخصها و ویژگیهای اصلی گزینش که منتخبان باید به آن پایبند باشند تأکید میکرد و البته نکتهای که در دوران حیات امام (ره) بسیار مهم بود این بود که ایشان در آن زمان «اتفاق آراء» وجود داشت. در بین کارگزاران و مدیران کشور بیشتر بود و کارمندان و گروه های سیاسی سعی می کردند در چارچوب دستورات خود رفتار کنند.
ابطحی «مشاوره بودن» را جوهره شخصیت امام خمینی (ره) دانست و افزود: علاوه بر آراء و اندیشه های سیاسی و اجتماعی ایشان، یکی از شاخص ترین ویژگی های امام (ره) استفاده از نظرات یارانش بود. و عوامل رژیم یاران امام (ره) چنان مجذوب عقیده و مسلک ایشان شده بودند که آرمان ها و افکار سیاسی و اجتماعی آنان نیز تحت تأثیر خط فکری امام (ره) بود. چنین مشکلی اختلاف و دشمنی مسئولان را به پایین ترین سطح و همگرایی و انسجام را به بالاترین حد رسانده است. آنها با اعضای دفتر خود و سایر نیروهای انقلابی مشورت کردند.
انتهای پیام