اطلاعات تکمیلی جلسه امروز متعاقبا اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات سختی که در کمیسیون تلفیق به رای گذاشته شد بحث واردات خودرو بود، گفت: واردات 50 هزار خودروی سواری در سال 1401 و همچنین خودروهای تجاری و ماشین آلات سنگین، راه ها و معادن تصویب شد، اما وجود دارد. اختلاف نظر بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام که مربوط به مصوبه قبلی مجلس (بند 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو) بوده و در مراحل پایانی قرار دارد. اما معتقدیم شرایط جامعه به جایی رسیده است که واردات خودرو باید آزاد شود. به ویژه اینکه با انتقاد مقام معظم رهبری از صنعت خودرو، در شرایطی که باب واردات خودرو بسته شده است، این صنعت نتوانسته وضعیت خود را بهبود بخشد و مردم ناراضی هستند. در حالی که قیمت مناسب نیست.
تبصره 3- وزارت صنعت معدن و تجارت موظف است سیاستهای تشویقی را در چارچوب قوانین برای اولویت بندی و حمایت از واردکنندگان خودرو که انتقال فناوری و سرمایه گذاری در تولید خودرو انجام می دهند، تدوین و اجرا کند.
تبصره 4- دستورالعمل خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی برای جلوگیری از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهد شد. »
اما سرانجام دیروز (یکشنبه) مقرر شد: با توجه به اصرار مجلس شورای اسلامی بر مصوبه قبلی خود در ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو در رابطه با شرایط واردات خودرو و ارجاع به این موضوع. تصمیم به هیئت فرصت برای تعیین تکلیف آن. کمیسیون زیربنایی و تولید مجلس امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رئیس کل بانک مرکزی، مدیرعامل ایران خودرو و سایپا، دبیرکل. اتاق بازرگانی، صنایع و بازرگانی ایران، رئیس مؤسسه آموزش عالی و مدیریت تحقیقات، برنامهریزی و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به بررسی و جمعبندی نظرات این ماده از طرح ساماندهی صنعت خودرو میپردازد. آخرین جلسه کمیته زیرساخت و تولید دبیرخانه مجمع برای ترکیب نظرات و ارائه نظر نهایی در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو و ماده 4 آن.
تبصره 1- به منظور تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخصهای کیفیت و مصرف سوخت خودروهای وارداتی و سقف تعداد مجاز واردات آنها (متناسب با کسری تولید ملی مثلاً تقاضای مؤثر) تعیین میشود. سالیانه توسط وزارت صنعت و معدن تجارت به تصویب هیأت وزیران تعیین می شود.
تبصره 2- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری اداره کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به تدوین و اعمال دستورالعمل نظارت بر صادرات موضوع این ماده جهت جلوگیری از واردات مجدد آن اقدام نماید. و هر سه ماه یکبار به کمیسیون صنایع اعلام و معادن را به مجلس شورای اسلامی عرضه کند.
در حالی که رئیس کمیته هدفمندی 144 کمیسیون تلفیق مالی اخیراً مجوز واردات خودرو در سال آینده را امضا کرده بود، اوایل هفته جاری بخشی از واردات خودرو و ماشین آلات برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. سرانجام در جلسه دیروز (یکشنبه) مجلس، با توجه به تاکید مجلس بر مصوبه قبلی خود (ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو) و ارجاع این مصوبه به مجمع تشخیص نظام، امروز (دوشنبه) مقرر شد که حضور وزیر صمت در کمیسیون زیرساخت و تولید برای بررسی و تلفیق نظرات این ماده از طرح سازمانی حوزه خودرو.
به گزارش ای بی اس نیوز، روز جمعه پنجم اسفندماه، سید محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس کمیته هدفمندی کمیسیون تلفیق مالی 1401 با حضور در یک برنامه تلویزیونی، قطعیت واردات خودرو در سال آینده را تایید کرد.
لازم به ذکر است پس از اعتراض شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو و پس از اصلاح مجلس، در مرحله دوم، شورای نگهبان اعلام کرد که ایرادات این شورا برطرف شده است اما اعتراض به مصلحت باقی ماند. از این رو این مصوبه به مجلس بازگردانده شد اما این بار با اصرار مجلس بر مصوبه قبلی، طرحی برای هیات رئیسه پیشنهاد شد. مجلس بر مصوبه قبلی خود پافشاری کرد و در سوم بهمن ماه سال جاری آن را به شورای فرصت بازگرداند.
absnews
پس از اظهارنظر این نماینده مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس در روز شنبه 7 اسفندماه با ارجاع بند مربوط به واردات خودروهای سواری، کامیونها و ماشینآلات سنگین معدنی به کمیسیون تلفیق برای اعمال تغییرات موافقت کردند.
بر اساس گزارش اولیه، در سال 1401 به دولت اجازه داده شد تا با استفاده از ارز غیرقابل صادرات یا غیر قابل صادرات خود با نظارت بانک مرکزی و بر اساس سیاست های کلی نظام، مجوز واردات 50 هزار دستگاه کامیون به استثنای شهری صادر کند. اتوبوس، تریلر، تریلر یخچال، واگن، واگن یخچال دار و کشنده و 5000 دستگاه ماشین آلات سنگین معدنی و جاده ای، بازسازی یا ساخته شده حداکثر برای مدت پنج سال توسط بخش خصوصی، اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی مصوب شورا. وزرا در این باره تشکیل می شود اما در گزارش کمیسیون تلفیق بعد از کلمه واردات 50000 خودرو، 6000 کامیون و … آمده است. در نتیجه، این بند برای انجام اصلاحات لازم به کمیته مشترک بازگردانده می شود.
میرتاج الدینی در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو می تواند منجر به رانت شود یا خیر؟ او گفت: «در حال حاضر برای مافیای خودرو رانت وجود دارد. وقتی واردات نباشد، عده ای به سودهای کلان دسترسی دارند. دولت باید مدیریت لازم را انجام دهد. هر چیزی که شروع می شود در آینده مشکلاتی دارد. بنابراین نیاز به مدیریت دولتی دارد تا رانت شکل نگیرد و واردات منحصر به شرکت های خاص و منحصرا نباشد. مقرر شد واردات با ارزهای غیرقابل صادرات باشد و از ایرانیان خارج از کشور استفاده شود تا فشار پولی وارد کشور نشود و در دست عده ای خاص قرار گیرد. واردات می تواند توسط اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شود و هرکسی می تواند با شرایط اعلام شده از سوی دولت و تعرفه ای که اعلام می شود خودرو وارد کند.
همچنین بر اساس ماده 4 طرح ساماندهی حوزه خودرو که مجلس، شورای نگهبان و کمیسیون عالی نظارت بر مجمع تشخیص در مورد آن اختلاف نظر دارند. هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با صنایع مختلف، خودرو وارد کند تا بازار را تنظیم کند.
این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در صورت آزادسازی واردات خودرو در نظر داریم با مشورت اعضای شورای فرصت (با توجه به اینکه شورای نگهبان مخالف واردات نیست) نظر آنها را جلب کنیم. نظرات شورای فرصت با سیاست های کلان مغایرت دارد و محدودیت های پولی چهار تا پنج سال است که مطرح شده است. البته قانون منع واردات وجود نداشت و دولت به دلیل محدودیت ارزی واردات خودرو را ممنوع کرد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز