علی خزریان در گفتگو با خبرنگار علمی ای بی اس نیوز وی در تشریح معرفی مجدد این طرح گفت: این طرح در کمیسیون آموزش مجلس یازدهم تصویب شد و با گزارش مثبت مرکز پژوهش های مجلس برای رای گیری نهایی در مجلس قرار گرفت. ، اما به دلیل تراکم طرح ها و لوایح، امکان بررسی آن در جلسه علنی یازدهمین جلسه مجلس فراهم نشد.
وی با اشاره به ماده 137 قانون آیین نامه داخلی مجلس افزود: بر اساس ماده مذکور این طرح مجدداً در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دوازدهم دستور بررسی و بررسی شد و دارای چندین ویژگی مربوط به چالش های قانونی و مقرراتی دانشگاه آزاد اسلامی
نماینده شورای اسلامی گفت: ابهام در ماهیت حقوقی این دانشگاه باعث شده که قوانین نظارتی حاکم بر سایر نهادها بر این دانشگاه حاکم نباشد. مثلاً در دانشگاه آزاد اسلامی حسابرسی مستقلی وجود نداشته است. در موارد فساد مالی در داخل دانشگاه، دادستان نمی تواند به موضوع فساد در داخل دانشگاه رسیدگی کند. زیرا در حال حاضر قوانین دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک مؤسسه خصوصی میشناسند و تا زمانی که خود دانشگاه اتهام فساد مالی را مطرح نکند، دادستان و مأموران دادگاه نمیتوانند رسیدگی و مداخله کنند. قطعا ماهیت حقوقی دانشگاه غیردولتی و غیردولتی و این دانشگاه کاملاً حاکمیتی است.
دانشگاه آزاد یک دانشگاه مستقل و غیر خصوصی است
عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی افزود: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی می خواهند از مزایای حاکمیت آن بهره مند شوند. از جمله حضور 3 نفر از مراجع قضایی آموزش عالی و 3 نفر منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیات مدیره این دانشگاه، رئیس این دانشگاه باید عضو شورای عالی فرهنگی باشد. شوراهای انقلاب و زیرمجموعه و سایر فرصت های حاکمیتی در حوزه سیاست گذاری آموزش عالی، اما پاسخگوی دولت نیستند.
دولت باید بتواند بر امور مالی، اقتصادی، آموزشی و پژوهشی این دانشگاه نظارت داشته باشد. در صورتی که دانشگاه آزاد اسلامی بر خلاف قوانین کشور و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، دیوان عدالت اداری نمی تواند آن را ابطال کند و دانشگاهیان این دانشگاه حق تجدید نظر را ندارند. که خلاف عدالت است
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و فردیس در شورای اسلامی با اعلام این خبر تاکید کرد: موضوع گلایه کارکنان این دانشگاه در هرج و مرج به سر می برد. حال اگر یکی از کارکنان دانشگاه آزاد شکایت کند که به حق خود نمی رسد، نمی داند برای شکایت به کدام دادگاه مراجعه کند. بر اساس رای دیوان عدالت اداری، اداره کار خود را صالح به رسیدگی به شکایات کارکنان از دانشگاه آزاد نمی داند. دیوان عدالت اداری به دلیل ابهام در ماهیت حقوقی دانشگاه به شکایات رسیدگی نمی کند و حتی محاکم قضایی نیز در بسیاری از موارد به عدم صلاحیت رأی می دهند. این موضوع باعث سردرگمی کارکنان دانشگاه و تبعیض و بی عدالتی شده است.
وی تاکید کرد: از این رو در تلاش هستیم در یکی از پرونده های پروژه مشکل رسیدگی به شکایات کارکنان دانشگاه آزاد را برطرف کنیم. امروزه نیز به دلیل ابهام در ماهیت حقوقی دانشگاه آزاد امکان تعیین تکلیف و انتقال کارکنان دانشگاه آزاد به دستگاه های اجرایی و بالعکس وجود ندارد. یعنی مثلاً اگر یکی از اعضای هیأت علمی یا کارکنان دانشگاه بخواهد به عنوان کارشناس یا حتی در سطوح مدیریتی در دستگاه های اجرایی به عنوان مدیر فعالیت کند، این امکان وجود ندارد و فقط در سطح معاونان رئیس جمهور و وزرا. با کارکنان دانشگاه تماس بگیرید اما چرا باید مدیریت کشور از توانمندی کارکنان دانشگاه آزاد محروم شود؟ این طرح به نفع کارکنان دانشگاه است و مقرر می دارد اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد در دستگاه های اجرایی دولت منصوب شوند و عکس آن نیز امکان پذیر است.
تمرکز بر ایجاد سامانه شفافیت مالی دانشگاه آزاد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شفافیت مالی را از دیگر رکن های دنبال شده در این طرح دانست و افزود: ایجاد سامانه شفافیت مالی یکی از وظایف دانشگاه آزاد اسلامی است که در این طرح به صراحت تعیین شده است. . مردم می خواهند بدانند که مدیران و مدیران این دانشگاه چقدر حقوق می گیرند و شهریه آن برای چه هزینه ای است.
متاسفانه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه شفاف نیست. در نهادهای دولتی، گزارش تفریق بودجه، میزان هزینه های دستگاه های اجرایی را روشن و مشخص کرد.
خزریان در پایان ابراز امیدواری کرد: طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد با حمایت نمایندگان دوره دوازدهم مجلس به رفع مشکلات حقوقی این دانشگاه که چندین دهه است باعث تخلفات فراوان شده است کمک کند.
به گزارش ای بی اس نیوزطرح پیشنهادی مجلس با عنوان طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی به منظور رفع ابهامات قانونی، شفافیت، پاسخگویی و رسیدگی به شکایات دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در آذرماه 1398 تهیه و تنظیم شده است. دارای سه مقاله در مقاله اول پیش بینی می شود نام دانشگاه آزاد اسلامی به فهرست موسسات غیردولتی و موسسات عمومی اضافه شود.
این دانشگاه در ماده ۲ مشمول قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری است تا در صورت صدور بخشنامه بر خلاف قانون، کارمندان، دانشجویان و اعضای هیات علمی می توانند به دیوان عدالت اداری اقامه دعوی کنند. در ماده 3 تاکید شده است که روابط کار کارکنان غیرهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشمول قانون کار است و هرگونه اختلاف فردی بین آنها و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی باید با صلاحیت رسیدگی شود. کمیسیون های حل اختلاف قانون کار این طرح برای رفع ابهامات مربوط به کنترل دانشگاه آزاد اسلامی در آذرماه سال 93 یعنی در سال اول یازدهم قانونگذاری به هیأت رئیسه ارائه شد.
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به تاریخ بهمن 1400 نیز ضمن بررسی طرح ساماندهی سرپرستی دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم تعیین ماهیت حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد.
در این گزارش آمده است که دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگترین نهادهای غیردولتی پس از انقلاب اسلامی است که تحولات چشمگیری را در آموزش عالی کشور ایجاد کرده و نقش موثری در آموزش عالی ایفا می کند، اما پس از گذشت بیش از 38 سال این دانشگاه پس از گذشت سال ها از تاسیس همچنان با مشکل کنترل دستگاه های نظارتی این مجموعه مواجه است که به نظر می رسد دلیل ابهام در ماهیت این نهاد باشد. در حال حاضر بر اساس ماده (5) اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، ماهیت حقوقی این دانشگاه «غیرخصوصی و غیردولتی» تعیین شده و این ماهیت، نظارت بر این نهاد را با مشکل مواجه کرده است.
در ادامه این گزارش آمده است: شعب و شورای عمومی دیوان عدالت اداری از یک سو به موجب مصوبات 36-34 مورخ 21/01/1397 و 118 مورخ 10/7/10/07 1373 شورای عمومی دیوان عدالت اداری و ماده (10) قانون. تشکیلات و تشریفات دیوان عدالت اداری رسیدگی به پرونده های دانشگاه آزاد را در صلاحیت خود نمی داند و از سوی دیگر بر اساس. به مصوبه سیصد و پنجاه و هفتمین جلسه 31/5/1374 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به مصوبه شماره 155 مورخ 29/2/1393 شورا. طبق اعلام دیوان عدالت اداری، کارکنان دانشگاه آزاد مشمول قانون کار نیستند و بالطبع کمیسیون های حل اختلاف کارگری و کارفرمایی نیز قدرت رسیدگی به شکایات آنان را نخواهند داشت. این امر منجر به تبعیض بین کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد و سایر موسسات و دانشگاه ها شد.
در این گزارش آمده است: این موضوع ضرورت تعیین ماهیت حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی و مشکلات ناشی از آن را بیش از پیش احساس کرده است. در همین راستا طرح فعلی به شورای اسلامی ارائه شده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
امروز پس از گذشت حدود 6 ماه از آغاز به کار مجلس دوازدهم، این طرح در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار گرفت و یکشنبه گذشته (24 مهرماه) با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد و جمعی از مسئولان وزارت علوم و نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس در کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفتند.
در این جلسه، موضوع نظارت مالی دانشگاه آزاد، مسائل حقوقی مربوط به ابعاد شکایات مطرح شده از سوی اساتید و دانشجویان این دانشگاه، توجه به حوزه های مربوطه دانشگاه آزاد و … مورد بحث و بررسی قرار گرفت.