19:40 – 21 نوامبر 1403
مدیرکل بنادر و دریانوردی گفت: رئیس جمهور به وزارت راه و شهرسازی موظف شد از مشاوران داخلی و بین المللی برای تهیه طرح جامع توسعه دریایی و اولویت دادن به سواحل مکران و تعیین تکلیف کمک بگیرد. و وظایف دستگاههای اجرایی در این زمینه.
علی اکبر صفایی در گفت وگویی دستورات رئیس جمهور در دومین جلسه بررسی و تحلیل طرح های توسعه دریایی با محوریت منطقه ساحلی مکران را بسیار دلگرم کننده و امیدوارکننده توصیف کرد سازمان راه و شهرسازی وظیفه کمک گرفتن سریع از مشاور داخلی و بین المللی برای تهیه طرح جامع توسعه دریایی با اولویت سواحل مکران و تعیین تکالیف و وظایف دستگاه های اجرایی در این حوزه را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه باید به مردم مژده بدهیم که رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور انرژی و انگیزه زیادی دارند تا در حوزه توسعه دریا محور به ویژه توسعه مکران به دستاوردهای ارزشمندی برای کشور دست یابند. الساحل گفت: رئیس جمهور در این هفته و هفته گذشته زمانی را برای تعیین مسیر اختصاص داد. یک دلیل بسیار مهم و خوشحال کننده.
مدیرعامل شرکت بنادر و دریانوردی در خصوص چهار دستور مهم رئیس جمهوری مبنی بر آماده سازی بسترهای لازم برای توسعه سواحل مکران گفت: موارد مطرح شده کاملاً منطبق بر سیاست های کلی توسعه دریایی ابلاغی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی بود. شورای عالی. برنامه هفتم نیز به طور کامل اصلاح شده است. رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور به دنبال اجرای مسائل هستند و با دید بلندمدت و توسعه واقعی به موضوع نگاه می کنند.
وظیفه دستگاه های اجرایی در راستای اشتغال زایی و تولید
صفایی با اشاره به اینکه رئیس جمهور پس از دو جلسه طولانی و مفصل در این زمینه به نتیجه بسیار مناسبی دست یافتند، گفت: در نهایت دستگاه های اجرایی مجبور شدند به سرعت فعالیت هایی را که باعث ایجاد اشتغال و تولید در منطقه می شود در دستور کار قرار دهند.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، عبدالعلیزاده از سوی رئیس جمهور به عنوان نماینده ویژه هماهنگی بین سازمانی منصوب شد تا آنچه در مرحله طراحی انجام می شود، در فاز واقعی نیز محقق شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر تصمیم گیری در خصوص برنامه های مختلف دستگاه های اجرایی است، خاطرنشان کرد: با توجه به طرح های جامع توسعه دریایی و طرح های مدیریت مناطق ساحلی که در این وزارتخانه مورد توجه قرار گرفت. از بنادر راه و شهرسازی، خلاصه این اقدام به این منظور انجام شده است که این وزارتخانه با بهره گیری از توان مشاوران داخلی و بین المللی، طرح توسعه جامع دریامحور با اولویت توسعه سواحل مکران را تهیه کرده و دستگاه های اجرایی مختلف پیرامون این جامع فعالیت می کنند. برنامه ریزی کنیم تا علاوه بر حفظ محیط زیست دریایی بتوانیم ابزاری برای توسعه فرصت های شغلی و فعالیت های اقتصادی با چشم انداز بلندمدت مورد توجه رئیس جمهور باشیم.
فرصتی برای تمدن سازی در منطقه مکران
صفایی در خصوص اهمیت سواحل مکران خاطرنشان کرد: سواحل مکران نگینی گرانبها و فرصتی اصیل و حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران برای تمدن سازی در این منطقه است و اگر بتوانیم به طرح جامع و پروژه های بزرگی دست پیدا کنیم. به درستی اجرا شده است که تاکنون طراحی شده است و اگر آن را اجرا کنیم قطعا شاهد موفقیت های زیادی خواهیم بود.
وی افزود: در این راستا می توان به پروژه های زیرساختی مشخص در حوزه راه آهن، راه، بندر بزرگ مکران و چند شهر جدید از جمله شهر جدید تیس و شهر مکران که طراحی شد اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت بنادر و دریانوردی با تایید اینکه دولت منتظر تکمیل طرحهای جامع نخواهد ماند و برای تحقق پروژههای مشخص تلاش میکند، گفت: دولت با مشارکت بخش خصوصی در حوزه اختصاصی حرکت خواهد کرد در این جلسه بر لزوم توجه به مقوله انرژی با مشارکت بخش خصوصی و وزارت نیرو تاکید شد.
مزیت های ویژه طرح جامع توسعه دریایی با اولویت سواحل مکران
الصفائی با اشاره به اینکه همزمان با اجرای طرح توسعه دریا محور با اولویت سواحل مکران، پروژه های مختلف مشخص می تواند منطقه را متحول کند، گفت: این موضوع در دستور کار قرار گرفته و دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند. به صورت متعادل و هماهنگ باید بدانیم که طرح جامع توسعه دریایی با اولویت سواحل مکران می تواند پیوند نهادهای مختلف را تقویت کند، مسیر درست را مشخص کند و شاهد ایجاد قطب های اقتصادی و فرصت های شغلی باشد. ایجاد فعالیت و ایجاد مراکز متمرکز جمعیتی در منطقه. مشکلی که امیدواریم با توجه و تلاش روزافزون دولت و همکاری کشورهای همسایه محقق شود.
وظیفه وزارت راه پس از صدور 4 دستور از رئیس جمهور
وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدف گذاری، تعریف پروژه ها و تامین منابع مالی در طرح جامع توسعه با گرایش دریایی با اولویت سواحل مکران لحاظ شده است رئیس جمهور بر عهده وزارتخانه های دیگر است، اما باید بدانیم که چه چیزی به وزارت راه و شهرسازی محول شده است. توسعه محوری با اولویت سواحل مکران است، بنابراین می توان آن را نقشه راه دانست.
صفایی درباره ظرفیت بندر چابهار و قرارداد با هندی ها نیز خاطرنشان کرد: این یک بحث 10 ساله با هندی ها بود که در نهایت چند ماه پیش منعقد شد و هندی ها هم اکنون در بندر مستقر هستند و در حال انجام هستند. فعالیت ها و تامین مالی آنها طبق برنامه و قرارداد پیش می رود.
وی افزود: خوشبختانه اجرای پروژه راه آهن چابهار – زاهدان به بیش از 70 درصد پیشرفت مادی رسیده است و تمرکز ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت راه و شهرسازی است. برای تکمیل پروژه.” راهروهای منتهی به بنادر».
۱۵۰ طرح سرمایه گذاری در بنادر کشور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 150 طرح سرمایه گذاری در بنادر کشور شناسایی شده است، گفت: از این میزان حداقل 60 پروژه از بخش خصوصی تامین مالی می شود. لازم به ذکر است سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه زیرساخت ها از جمله لایروبی و احداث موج شکن ها، اسکله ها و … فعالیت می کند که از بودجه بالایی برخوردار است و گاهی سرمایه گذاری در حد توان بخش خصوصی و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیست. همچنین در زمینه روبناها از جمله ساختمانی فعالیت می کند: انبارها، سیلوها، حیاط ها و غیره.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، الصفایی در نهایت با تایید دستور رئیس جمهور مبنی بر اصلاح رویه ها گفت: دستور رئیس جمهور در خصوص توسعه دریایی با اولویت سواحل مکران بسیار دلگرم کننده و امیدوارکننده بود و قطعا ادامه دارد. جلسات با حضور ایشان باعث می شود که فعالیت ها در منطقه به بهترین شکل پیش برود.
منبع: وزارت راه و شهرسازی