وی درباره مدل طراحی شده برای عرضه خودرو در بورس توضیح داد: یکی از مدل های عرضه شده در بورس کالا این است که خودرو در بورس کالا عرضه می شود و بر اساس مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا قیمت آن کشف می شود. . برای این مدل می توان از قراردادهای آتی استاندارد استفاده کرد. یعنی خودروساز باید خودروی خود را در قالب قرارداد آتی عرضه کند. به عنوان یک قاعده کلی، برخی از پیشنهادات ممکن است کوتاه مدت و برخی بلند مدت باشند. خریدار نیز خودرو را در قالب قرارداد فوروارد پیش خرید می کند و با اتمام قرارداد، خودرو را از خودروساز تحویل می گیرد.
مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از طراحی مدل جدیدی برای عرضه خودرو در این بورس خبر داد و گفت: با اجرای این طرح قیمت خودرو تک نرخی و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.
مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران ادامه داد: پس از شناسایی خودرو در بورس و خریدار، تا زمان سررسید، در صورتی که خریدار خودرو در پسابرجام بخواهد، می توان از فرصت بازار ثانویه استفاده کرد. در غیر این صورت، قادر به بستن معامله.
فلاح در پاسخ به این سوال که روند اجرای این طرح چقدر است، گفت: جلساتی بین بورس کالا و خودروسازان در این خصوص صورت گرفته است. البته تصمیم گیری در این زمینه با بورس کالا یا خودروساز نیست و مراجع ذی صلاح باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. این طرح از سوی بورس کالا مطرح شده و بورس آماده عرضه خودرو مانند سایر کالاها بر اساس مدل های تجاری است.
فلاح درباره مزیت این طرح توضیح داد: مزیت این طرح نسبت به مدل فعلی این است که خودرو تک نرخی می شود و همان قیمت کشف شده در بازار قیمت گذاری می شود. این قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس، قیمت کشف شده خواهد بود. شخصی که طبق قراردادهای مذکور خودرویی را در بورس خریداری کرده است، میتواند با فروش خودرو توسط سازنده، آن را به فرد دیگری در هیئت مدیره عرضه کند.
جواد فلاح در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به نحوه قیمت گذاری خودرو در کشور، اظهار کرد: تاکنون خودروهای جدید در کشور به ویژه در سال های اخیر توسط دولت و تولیدکنندگان بر اساس قیمت تعیین شده قیمت گذاری شده است. توسط دولت آنها ماشین را پیشنهاد کردند. در نتیجه، این خودرو در بازارهای دست دوم با قیمت هایی بسیار متفاوت از قیمت پیشنهادی خودروساز فروخته می شود و این مدل تجاری به دلیل صف تقاضایی که ایجاد کرده است، به قرعه کشی برای تعیین مالک منجر شده است. خودروها. تفاوت قیمت زیادی با بازار دارند.
absnews
مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با بیان اینکه این مدل برای خودروهای تیراژ بالا قابل استفاده است، افزود: خودرو برای خودروهای تیراژ پایین که ایده تشکیل بازار ثانویه و فروش مجدد آنها وجود ندارد، می تواند به عنوان یک بازار فرعی برای بورس کالا از بازار به عنوان یک معامله واحد در قالب یک قرارداد استفاده کنید که می تواند معاملات آتی یا نقدی باشد.
وی با بیان اینکه ضمانت تعهدات خودروساز در بورس اتفاق می افتد، گفت: اگر خودروساز به هر دلیلی کالا را به موقع تحویل ندهد، بورس از محل کالا به خریدار خسارت پرداخت می کند.ضمانت های اخذ شده از تامین کننده.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز