به گزارش خبرنگار سیاسی ای بی اس نیوز ؛ آیت الله “سید ابراهیم رییسی” هفته گذشته در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد و در دیدار با مردم فقیر این منطقه ، یکی از مهمترین نیازها را به اختصار ذکر کرد. مسائل مهم این روزهای کشور ، که باید توسط مقامات این حوزه دنبال شود. رئیس جمهور در دیدار با نخبگان ، علما ، خانواده های شهدا و ایثارگران و ساکنان شهر گفت: “جهاد سازندگی باید احیا شود و برای بازسازی روستاها و مناطق محروم کشور احیا شود.” پیش از این ، سید جواد ساداتی نژاد ، وزیر جهاد کشاورزی ، از ارائه لایحه احیای جهاد کشاورزی در آینده نزدیک خبر داده و تاکید کرده بود: “این کار قابل انجام است”. وزیر جهاد کشاورزی همچنین در حکم خود به “اسماعیل قادری فر” رئیس سازمان همکاری های روستایی مرکزی ایران تاکید کرد که باید مقدمات لازم برای تبدیل این سازمان به سازمان سازندگی جهاد کشور فراهم شود.
مهارتهای جدید در زمینه فناوری و فناوریهای جدید ، یا در زمینه گردشگری که ممکن است در استانها ظرفیت دگرگونی داشته باشد. دام دیگری که دولت باید برای احیای جهاد سازندگی با آن دست و پنجه نرم کند ، دام افزایش مداخله دولت یا دولتی شدن بیشتر در زمینه های مختلف است. با توجه به این گسترش دولت ، برخی از کارشناسان معتقدند که تشکیل یک سازمان جدید چندان موفقیت آمیز نیست ، به ویژه اگر عملکرد جدیدی برای آن تعریف نشده باشد و به نوعی یک شروع باشد. کار موازی با سایر بخشها. بازگشت روحیه و اندیشه جهادی گرچه امروز نیاز کشور است ، اما اگر چنین تله هایی مورد ارزیابی قرار نگیرند ، خسارتی که در پی خواهد داشت به همان اندیشه جهادی ضربه خواهد زد.
تاریخ جهاد سازندگی
از سوی دیگر ، در پی تلاش های سال های اخیر ، بسیاری از نیازهای اساسی روستاها و مناطق محروم که زمینه ساز تشکیل این نهاد بوده است ، برآورده شده است. با این توصیفات ، که جهاد سازنده را بیش از هر ضرورت دیگری احیا کرد ، باید دلایل تولد دوباره آن را دوباره تعریف کنیم.
دولت به دنبال کاهش حاشیه نشینی در کشور است ، جایی که جهاد سازنده دستاوردهای قابل قبولی به دست آورده است. یکی دیگر از اهداف دولت در احیای این سازمان می تواند کاهش بیکاری در کشور باشد ، اگر آنچه در ساخت جهاد و در آغاز انقلاب تجربه شد تکرار شود ، می تواند بار بیکاری در کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کشور. به با این حال ، در احیای مجدد این نیاز حیاتی ، اشکالاتی وجود دارد که دولت باید با دقت در زمان مناسب و با یک راه حل عملی و منطقی با آن مقابله کند. نکته این است که پراکندگی جمعیت در مناطق روستایی و شهری ایران رابطه کاملاً متفاوتی با دوران شکل گیری جهاد سازندگی دارد.
مهمترین دلایل احیای جهاد کشاورزی را می توان در کارنامه این موسسه از سال ایجاد تا سال ادغام مشاهده کرد. دستاوردهایی مانند تأمین نیازهای غذایی کشور و بهبود شیوه های کشاورزی ، ایجاد هزاران کیلومتر راه ارتباطی ، مسکن و مدارس ، اجرای پروژه های مختلف تامین برق ، آب و گاز در مناطق محروم ، اجرای پروژه های مدیریت جنگل و احیا و غنی سازی ، پروژه اجرای ملی گرایی ، همکاری در دامداری ها و مراتع ، توسعه مناطق سبز و جنگلی و ایجاد کمربندهای حفاظتی سبز در زمینه منابع طبیعی ، می تواند اساس و انگیزه دولت برای احیای این نهاد باشد. اگرچه وضعیت کنونی کشور با آنچه که در زمان تاسیس این نهاد وجود داشت متفاوت است ، اما تنها نقطه مشترک را می توان نیاز به اقدامات جهادی برای کاهش فقر کشور دانست.
در آغاز این موسسه ، برآوردن نیازهای بسیاری از مردم در محله های محروم اولویت وی بود ، اما امروزه تردیدهایی در مورد اثربخشی چنین رویکردی باقی مانده است. آیا می توان نیازهای حیاتی افراد محروم را باز کرد و این حمایت تا چه حد و تا چه حدی باید انجام شود؟ بدون پاسخ منطقی به این س questionsالات ، نمی توان به کارآیی تجدید نهادی مانند ساخت جهاد امیدوار بود. اولویت این نهاد در دوره جدید ممکن است آموزش و افزایش مهارت های فردی و جمعی افراد باشد.
تلاش برای بهبود وضعیت مظلومان مهمترین دغدغه بنیانگذار انقلاب اسلامی از لحظه پیروزی انقلاب بود. راه اندازی موسسه ای که بتواند به ویژه و جداگانه از این گروه مولد و در عین حال محروم مراقبت کند. لازم بود. در پی این ضرورت ، حضرت امام خمینی (ره) در پیامی تأکید کردند: “اما این دیوار بزرگ شیطانی که شکسته است پشت این دیوار است و ویرانه های زیادی وجود دارد و ما باید برای ساخت آن از ملت مراقبت کنیم. دانشجویان عزیز ، دانشمندان ، مهندسان و بازاریان ، کشاورزان از هر قشر و گروهی داوطلبانه برای ساختن ایران ویران شده ای که به دست ما رسیده است داوطلب می شوند ، بنابراین ما باید آن را ساختمان جهاد بنامیم. ” به منظور رفع این نگرانی و کاهش بار محرومیت این گروه ، در 17 ژوئن 1979 م institutionسسه ای به نام “جهاد سازندگی” تشکیل شد و اساسنامه آن به تصویب شورای وزیران رسید. انگیزه ایجاد این موسسه استفاده از همه امکانات و منابع برای مراقبت از فقرا بود. شکاف عمیق طبقاتی که در سالهای نوسازی اقتصادی عصر پهلوی پدیدار شد. این امر باعث سختی های باورنکردنی در بسیاری از مناطق دور افتاده شده است.
مسئولیت تعریف شده برای این موسسه در ابتدا خدمات عمرانی و فنی به بخشهای محروم بود ، اما با گذشت زمان و مطالبات آن ، این مسئولیت نیز تغییر کرد و با هر مرحله از ساخت جهاد مجبور به انجام فعالیتهای خاصی شد. این طیف وسیعی از وظایف و وظایف ویژه باعث شد که مجلس شورای اسلامی در دسامبر 1962 لایحه تاسیس وزارت جهاد سازندگی را تصویب کند. در پی این تصویب ، جهاد سازندگی نظارت و نظارت سازمان امور عشایری ، روستایی و صنایع دستی ، شرکت شیر ، ماهیگیری و فرش را بر عهده گرفت. هدف از تدوین این مسئولیت ها ، خودکفایی و عاری سازی ایران از نیاز به واردات غذا از خارج بود که به دلیل شرایط سخت جنگ در آن زمان گامی مهم و مهم بود. با این حال ، با گذشت زمان مسئولیت های وزارتخانه با هر دوره متناسب با نیازهای آن دوره تغییر کرده است و مبالغه نیست اگر فعالیت جهادی این نهاد را یکی از مهمترین دلایل پیروزی ایران در این جنگ بدانیم. سازندگان بدون سنگر این موسسه ، با تمام وجود ، آنچه را که برای دفاع و حمله به جنگ لازم بود ، از پل ها و سنگرها تا خاکریزها و جاده ها ساختند و در عملیات خیبر ، والفجر ، کربلای 5 و بسیاری دیگر از لحظات حساس دیگر مثر بودند. به پس از پایان جنگ ، وزارت جهاد سازندگی تلاش بیشتری برای بازسازی ویرانه های رژیم بعث در قالب پروژه هایی مانند بسیج سازندگی انجام داد. این وزارتخانه در سال 2000 به دلیل موازی با وزارت کشاورزی ادغام شد و به وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شد.
ضرورتها و چالشهای راه اندازی مجدد ساختمان جهاد
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز