سایر موضوعات

پیش نیازهای توسعه روابط تجاری ایران و روسیه چیست؟

وی ادامه داد: در بخش حمل و نقل جاده ای نیز بحث ویزا برای رانندگان مطرح است. به طوری که ویزای رانندگان برای مدت طولانی صادر می شود تا نیازی به دریافت مجدد ویزا برای هر محموله نباشد. به طور کلی، اگر هدف مقامات رسمی دو کشور توسعه روابط اقتصادی باشد، لغو روادید می تواند به عنوان یک راه حل عملی تلقی شود.

رئیس اتاق ایران و روسیه افزود: این در شرایطی است که تاکنون ناوگان دریایی فعال در دریای سیاه در اوج تقاضا به دریای خزر منتقل شده است. اما با توجه به افزایش قیمت ها در دریای سیاه، دیگر تمایل ناوگان دریایی مذکور برای حضور در دریای خزر وجود ندارد. از سوی دیگر ناوگان دریایی ایران در دریای خزر محدود و عموما فرسوده است و پاسخگوی تقاضای ایجاد شده نیست. بنابراین نیاز به توسعه و نوسازی این ناوگان به شدت احساس می شود.

وی با اشاره به مشکلات کلی حمل و نقل زمینی در شهرستان مرزی آستارا و تکمیل نشدن محدوده گمرک آستارا و تجهیزات و زیرساخت های مربوط به آن، گفت: در راستای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، لازم است تصمیم گیران سیاسی به زیرساخت های حمل و نقل دو کشور در زمینه های زمینی، ریلی و دریایی توجه ویژه ای داشته باشند. یکی از مواردی که اولویت بالایی دارد و می تواند به ارتقای سطح روابط کمک شایانی کند، اتصال راه آهن رشت – آستارا است که از اهمیت ملی و منطقه ای بالایی برخوردار است.

مقیمی در ادامه با اشاره به لزوم برقراری پروازهای مستقیم و منظم در مسیرهای تهران – آستاراخان یا رشت – آستاراخان، نیاز سایر فعالان اقتصادی را برای افزایش تجارت و تامین ناوگان یخچالی اعلام کرد و گفت: کامیون های یخچال دار برای تردد در جاده های مختلف کافی است. . وجود ندارد و در عین حال دولت امکان ورود این کامیون ها را فراهم نکرده است. این در حالی است که برخی از شرکت ها از ترموکینگ برای یخچال کامیون ها استفاده می کنند اما حتی این کامیون ها نیز جوابگوی نیاز کشور نیستند. نکته دیگر اینکه کامیون های یخچال دار در ایران عمدتاً برای عملیات انجماد استفاده می شوند و منجر به انجماد بار می شوند. در حالی که نیاز اصلی صادرکنندگان کامیون های دارای سیستم برودتی برای حمل میوه، سبزی، سبزی و گل است.

سیده فاطمه مقیمی افزود: مشکل دیگر اولویت کشتی های روسی در بنادر این کشور است. این بدان معناست که کشتی های ایرانی علاوه بر فرسودگی با مشکل انتظار طولانی مدت نیز مواجه هستند. بنابراین، این موضوع باید در تفاهم نامه های بخش حمل و نقل بین دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

هادی تیزهوش تابان با بیان اینکه بخشی از این افزایش قیمت ناشی از تورم حاکم بر کشور و بخشی دیگر ناشی از افزایش تقاضا است، افزود: با افزایش قیمت ها، کشتی ها دیگر تمایلی به حمل کالاهای صادراتی از کشور ندارند. ایران به روسیه، زیرا اگر کالاهای خود را در بنادر ایران تخلیه کنند و سپس بدون بارگیری به بنادر مبدا برگردند، در مقایسه با وضعیتی که کالاهای صادراتی ایران را پس از تخلیه بارگیری می کنند، درآمد و سود بیشتری کسب می کنند.

انتهای پیام

به گزارش ای بی اس نیوز، یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق تهران با بیان اینکه مسیر حمل و نقل با روسیه با دو کمبود عمده مواجه است، بر الزامات تقویت روابط تجاری از نظر حمل و نقل تاکید کرد و گفت: یکی از این کاستی ها در انزلی و بخش اتصال آستارا که مدت هاست فعالان اقتصادی درباره آن بحث می کنند. ارتباط برنامه ریزی شده 30 کیلومتر است و در صورت اتصال این نقطه، خط ریلی ایران می تواند ناوگان بسیار قوی برای ارتباط با روسیه فراهم کند.

به گزارش سایت اتاق تهران، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به آغاز درگیری‌های روسیه و اوکراین و تحولات منطقه‌ای ناشی از آن، گفت: شرایط به چنین نقطه‌ای رسیده است. که روسیه توجه بیشتری به مسیر ایران برای ترانزیت کالاهای خود داشت. در حال حاضر بسیاری از کالاهای روسی از این مسیر به بازارهای هدف ارسال می شود. در نتیجه حجم کالاهای حمل شده در دریای خزر و به تبع آن تقاضای کشتی ها برای حمل این کالاها افزایش چشمگیری داشته است. این امر منجر به افزایش شدید هزینه حمل و نقل کشتی ها در مدت زمان کوتاهی شد و در عین حال اپراتورهای تجاری در تامین کشتی برای حمل کالاهای خود با بحران مواجه شدند.

با وجود پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و افزایش مبادلات تجاری با روسیه و سایر اعضای این اتحادیه، فعالان اقتصادی معتقدند که باید زیرساخت های مهمی برای افزایش جدی این تعداد فراهم شود.

هادی تیزهوش تابان افزود: ناوگان دریایی ایران در دریای خزر باید در مرحله اول نوسازی و در مرحله بعدی تعداد ناوگان افزایش یابد تا فعالیت های تجاری در منطقه و همچنین زمینی و ریلی توسعه و متعادل شود. مسیرها همچنین رانندگان ایرانی زمانی که در کشورهای منطقه هستند با مشکل مواجه می شوند و باید با کشورهای منطقه مذاکره کرد تا تردد آنها با سهولت بیشتری انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا