این اثر مستلزم تشریح انواع مختلف روابط حکومت و جامعه و ماهیت این روابط در مردم سالاری دینی است.
همانطور که در ماده 1 سازوکارهای اجرایی و نظارتی الگو آمده است، برای اجرای کامل الگوی اسلامی ایران، پیشرفت تحول در نظام تصمیمگیری، برنامهریزی و اجرایی کشور یک ضرورت اساسی است. از این رو در بررسی اندازه گیری های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پیشنهاد شده است که تعدادی از اندازه گیری های تدوین شده به عنوان اندازه گیری های پیشرانه در نظر گرفته شود تا زمینه های لازم برای دستیابی به اهداف مدل فراهم شود.
رئیس موسسه امور اجتماعی، جمعیت و کار الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برای اجرای کامل الگوی اسلامی ایرانی، توسعه نظام تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرای کشور یک ضرورت اساسی است. .
به گزارش ای بی اس نیوز، محمدحسین پناهی، رئیس پژوهشگاه امور اجتماعی، جمعیت و منابع انسانی الگوی پیشرفت اسلامی ایران و استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی نوشت:
absnews
بر این اساس، معیارهای مردم سالاری دینی اعم از شایسته سالاری، مردم سالاری، استدلال جمعی، شفافیت و پاسخگویی و نوع تغییراتی که باید در نظام تصمیمگیری، برنامهریزی و اجرای کشور ایجاد شود باید بررسی و تبیین شود.
دگرگونی نظام تصمیم گیری و تصمیم گیری و برنامه ریزی کشور برای اجرای کامل الگو امری ضروری است و نیازمند هماهنگی و انسجام مدیریتی سه نیرو و نهاد رسمی کشور است. برای این منظور ابتدا باید مفاهیمی مانند تحول، تصمیم گیری، برنامه ریزی و مردم سالاری دینی تعریف شود، سپس بر اساس این تعاریف، وضعیت کنونی نظام تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرایی کشور و در گام بعدی بررسی شود. پیامدهای سیستم تصمیم گیری فعلی کشور را بررسی و اجرا کنید.
راهکارهای اصلی چنین تغییری در قالب تدوین و تصویب قانون نظام برنامه ریزی کشور بر اساس الزامات مردم سالاری دینی و سند الگوی اسلامی پیشرفت ایران از جمله تغییر نظام برنامه ریزی از متمرکز به غیرمتمرکز است. از حزب گرایی تا نظام گرایی، پاسخگویی آنها در قبال نتایج برنامه، از نظارت درون سازمانی تا نظارت علمی و عمومی، باید مورد توجه قرار گیرد.