ضرر 20 درصدی خودروسازان با بازگشت شورای رقابت

کاکایی گفت: در ماده 3 این قانون، نحوه قیمت گذاری همان روش قیمت گذاری قبلی توسط سازمان حمایتی است. یعنی قیمت بر اساس گذشته و بر اساس فضای کاملا تورمی تعیین خواهد شد. هر 6 ماه یکبار مجدداً قیمت به روز می شود و باز هم با هزینه خودروسازان افزایش می یابد و در واقع 20 درصد به ضرر خودروسازان می افزاید.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: اکنون در ماده 2 این قانون آمده است که نه تنها ایران خودرو و سایپا بلکه سایر خودروسازان نیز در انحصار هستند، یعنی می خواهیم به خودروسازان دیگر قیمت گذاری کنیم. شورای رقابت قرار است برای خودروسازان رقابت ایجاد کند، اما در واقع میخواهد انحصار را در دستان خود نگه دارد در حالی که بازار اجاره با کار این نهاد رونق دارد.
وی ادامه داد: افزایش زیان خودروسازان به معنای کاهش ظرفیت تولید، کاهش سرمایه گذاری و به تبع آن کاهش کیفیت خودرو است که باعث اختلال در بازار و افزایش تعداد دلالان می شود. همچنین باعث افزایش قیمت در بازار و نابودی صنعت خودرو خواهد شد.
یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: با بازگشت شورای رقابت در قیمت گذاری، زیان خودروسازان 20 درصد افزایش می یابد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اگر قرار است صنعت خودرو رونق بگیرد و در کنار خصوصی سازی گیر نکند، باید قیمت آن نیز آزاد شود تا شاهد کاهش قیمت در بازار آزاد باشیم و مردم ضرر نکنند و ضرر کنند. خودروسازان کاهش خواهد یافت.