ارتقای نظام پولی و بانکی در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی

انتهای پیام
با توجه به جایگاه و اهمیت این موضوع و برای دستیابی به دو هدف مذکور، توسط اندیشکده تدبری اکونومیست پیشنهاد و طی مراحل مختلف در پیش نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گنجانده شد. در این طرح آمده است: «بازطراحی و نوسازی نظام پولی و بانکی کشور و ابزارها و نهادهای سیاسی و نظارتی مربوط بر اساس موازین شرعی و با هدف حفظ ثبات و سلامت اقتصادی در هدایت اعتبارات به سمت بخش های تولیدی و امکان بهره مندی عادلانه مردم از ارز ایجاد شده.
به گزارش ای بی اس نیوز، به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی توسعه اسلامی ایران، اگرچه دیدگاه های مختلف اقتصادی بر کاهش نرخ رشد نقدینگی اتفاق نظر دارند، اما در مورد وضعیت بهینه یا سیاست پولی بهینه اختلاف نظر وجود دارد. برخی با پیروی از نظریات شومپیتر، خلق پول از هوا را ذاتاً بد نمی دانند و معتقدند که اگر بتوانیم اعتبار را جهت دهی کنیم، می توانیم پول زایی از هوا را مبنای رشد و توسعه اقتصادی قرار دهیم.
در این طرح که ریشه در افق 50 ساله الگوی پیشرفت اسلامی ایران دارد، چشمانداز 50 ساله کشور را ترسیم میکند و به این موضوع در سطح کلیتری میپردازد: «در سال 1450، ایران یکی از دهها را دارد. بزرگترین اقتصادهای جهان… و در آن زمان فقر، فساد و تبعیض در کشور ریشه کن خواهد شد…»
کارکرد اولیه سیستم بانکی تأمین مالی است و این کار با «ایجاد پول جدید» انجام میشود، نه با انتقال پول موجود بین مردم (واسطهگری صندوق).
تدوین این طرح با هدف اصلاح ساختار قانونی و نظارتی نظام حاکمیت پولی و بانکی، به دنبال توزیع عادلانه درآمدهای ایجاد پول بانکی بین آحاد جامعه در چارچوب احترام به موازین و موازین اسلامی است. در این حد، نظام بانکی به مجموعه یا شبکه ای از موسسات اطلاق می شود که خدمات مالی ارائه می کنند و سیستم بانکی به کلیه شبکه های بانکی متشکل از بانک های محلی، تجاری، تخصصی، سرمایه گذاری و موسسات اعتباری و همچنین بانک مرکزی به عنوان یک بانک اطلاق می شود. تنظیم کننده و اجرای سیاست های اعتباری و پولی – که در این نظام بانکی به آن اشاره شده است.
در مورد نظام بانکی، عمده پول ایجاد شده در اقتصاد محصول فعالیت نظام بانکی و ناشی از رفتار نسبتاً هماهنگ، مشابه، تدریجی و دانهدار بانکها در گسترش سپردههای بانکی در طول زمان است. بانک مرکزی در کنترل مجموع پول نسبت به بانک ها دست برتری ندارد، بنابراین امروز نرخ سود را هدف گذاری کردند و هدف گذاری روی کل پول را کاهش دادند.
مرکز پیشرفت الگوی اسلامی ایران نوشت: یکی از مشکلات اساسی و مهم کشور در حوزه اقتصادی، نابسامانی بازار پول و مشکلات نظام بانکی برای ایجاد نقدینگی مستقل از تولید است.
تنها زمانی می توان از خلق پول دفاع کرد که صرف تشکیل سرمایه و تقویت پایه های بخش تولیدی شود. هر نوع اختلاف بین خلق پول و اهداف تولیدی و تشکیل سرمایه احتمالاً به اقتصاد آسیب می رساند. این آسیب ها می تواند شامل تورم یا چرخه های دوره ای بحران مالی و بانکی باشد. اولی مربوط به ایران و دومی مربوط به دنیای غرب است.
بانک اساساً یک نهاد پولساز است، بنابراین سیاست اصلی در حوزه پول به عنوان اصول راهنما سیاست پولی باید با هدف «کنترل میزان رشد پول» و «تعدیل کیفیت آن بر اساس الزامات» باشد. توسعه و تشکیل سرمایه» در کشور. اولی ملاحظات تورمی و دومی ملاحظات مربوط به رشد و توسعه و جهت گیری اعتبار به سمت بخشهای اقتصادی مولد را هدف قرار می دهد.
ابزار سیاست پولی، راهکارهایی برای «کنترل میزان رشد پولی» و «تطبیق کیفیت آن با نیازهای توسعه و تشکیل سرمایه» در کشور است. اول ملاحظات تورم و دوم ملاحظات رشد و توسعه را هدف قرار می دهد. بنابراین راهبرد سیاسی بهینه دو طرف دارد. نوع اول: کنترل مستقیم رشد کلهای پولی (ایجاد پول توسط بانکها از طریق گسترش ترازنامه) با در نظر گرفتن سقف رشد ترازنامه بانکها (سیاست کنترل مستقیم) و نوع دوم: تعیین معیارهای اندازهگیری کیفیت. خلق پول بانکی (در محدوده کمی فوق) از نظر رابطه و رابطه آن با تشکیل سرمایه و بخش تولیدی؛ و استفاده از ابزارهای ترجیحی برای پاداش به بانک های خوب و مجازات بانک های بد (اعتبارگرایی). هدایت اعتبار مکانیزمی است برای ترغیب موسسات مالی به پیروی از دستورالعمل های دولت در تخصیص اعتبار. در این سازوکار، دولت (از طریق بانک مرکزی) از بانک یا بانکها درخواست میکند تا به بخشها یا مؤسسات صنعتی خاص وام بدهد. راه هوشمندانه این سیاست، طراحی یک سیستم یا طرح تشویقی جامع همراه با انگیزه های کافی برای ایجاد پول تازه است تا هدف از تخصیص پول تازه با صلاح جامعه همسو شود و رشد اقتصادی بالا و پایدار را به همراه داشته باشد. از دیگر ابزارهای غیرمستقیم جهت دهی اعتبار، وضع مالیات های خاص مانند مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالیت های سوداگرانه غیرمولد است. و در نهایت ایجاد پول بانکی به معنای مجموعه فرآیندهایی در سیستم بانکی است که منجر به افزایش نقدینگی می شود. بیشتر پول ایجاد شده در اقتصاد محصول فعالیت نظام بانکی است و از رفتار نسبتاً هماهنگ، مشابه، تدریجی و مقطعی بانک ها در گسترش سپرده های بانکی در طول زمان ناشی می شود.
هر طرحی باید حل یک مشکل اساسی و مهم را هدف قرار دهد و این طرح نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همانطور که گفته شد با هدف رفع نابسامانی بازار پول و مشکلات سیستم بانکی برای ایجاد نقدینگی مستقل از تولید است. اجرای این اقدام مستلزم طراحی و استفاده مناسب از ابزارهای سیاست پولی مطابق با سیاست های پولی مطلوب است و تحقق آن موجب افزایش رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و حفظ ثبات مالی و اقتصادی برای کاهش اثرات زیانبار نظام بانکی بر تراز درآمد و بهبود سلامت نظام بانکی.
دیدگاه دیگری که به نئو و نئوکلاسیک نسبت داده می شود. طرفداران این دیدگاه اساساً پول را خنثی و فوق خنثی معرفی می کنند و معتقد نیستند که پول بر متغیرهای واقعی تأثیر می گذارد.
برعکس، نیوکینزیها معتقدند که پول در بلندمدت خنثی است، اما در کوتاهمدت میتواند بر متغیرهای واقعی تأثیر بگذارد.
افق بالا که ریشه در مبانی فکری اسلامی ایرانی دارد. در پیش نویس سند الگو از آنها با عنوان «مبانی نظری» و «اصول» یاد شده است. توجه به این مبانی و اصول، بنیان فکری این افق را بهتر مشخص خواهد کرد. طرح فوق منطبق بر اصولی چون اصل نفی ربا، کنز، تکثیر و گردش ثروت در دست ثروتمندان و نفی تقسیم طبقاتی، اصل اقتصاد مقاومتی مبتنی بر عدالت، مبتنی بر مردم، درونیسازی و برونگرایی است. و مدیریت جهادی و حاکم بر اصول، احکام و عدالت اسلامی بر اهداف، سیاست ها، ساختارها، نهادها و تصمیمات اقتصادی.
در صورتی که پول جدید به نقاطی برسد که دارای نهاده های استفاده نشده و استفاده نشده باشد، تقاضا داشته باشد حتی اگر بالقوه باشد، موانع تکنولوژیکی جدی نداشته باشد و توسط کارآفرین توانمند مدیریت شود، بر نظریه درونزای پول تاکید می شود. پول جدید می تواند جایگزین کار تولید پایدار شود. رد نظریه قطعیت خنثی پول (امکان خنثی نبودن پول) خلق پول به عنوان کارکرد اصلی نظام بانکی کنونی تنها از نظر «رشد»، «توسعه» و «تشکیل سرمایه» معتبر است. . اگر اقتصاد از سطح تولید و توسعه موجود راضی باشد، خلق پول غیرضروری و افراطی و مخرب است.