اخبار اقتصادی روز

صنعت لوازم خانگی امسال به رشد خود ادامه خواهد داد

10:10 19 اوت 1403

محمدمهدی برادران در حاشیه صنعت لوازم خانگی اظهار داشت: صنعت لوازم خانگی در ایران طی سال های گذشته رشد کمی و کیفی داشته است و توانسته است علاوه بر نیاز داخلی، نگاهی به بازار صادراتی کشورهای همسایه داشته باشد. وی بیان کرد: به دلیل رقابتی شدن بازار از واحدهای تولیدی خواستیم تا در قالب طرح های تولیدی امسال با برنامه ریزی دقیق تر و تفکیک بیش از 300 واحد تولیدی را اعلام کنند برنامه های تولید سالانه خود را اعلام کردند و از مجموع 18 میلیون و 500 هزار دستگاه لوازم خانگی تولید شده در این برنامه، تعداد بیشتری را اختصاص دادند.

وی افزود: بر اساس این برنامه نیازهای ارزی نیز با توجه به درصد عمق داخلی هر محصول تامین شد.

قائم مقام وزیر صامت گفت: تولید در این حوزه در چهار ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 6 درصد رشد داشته و در چهار ماهه نخست سال به بیش از 5 میلیون و 350 هزار دستگاه رسیده و این روند صعودی است. این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

برادران ادامه داد: معتقدم روند رشد صنعت لوازم خانگی در ایران در سال جاری ادامه خواهد داشت و اگرچه واحدهای تولیدی از مشکلاتی مانند کمبود تسهیلات بانکی، تامین ارز و مشکلات انرژی رنج می برند، اما با مدیریت موجود در بخش خصوصی و افزایش بهره وری، افزایش عمق تولید داخلی و کاهش در ارز وجود دارد که می توانیم محصولات خود را در بازارهای هدفمند صادراتی دنبال کنیم.

وی در خصوص همایش بین المللی معرفی فرصت های تولید و صادرات لوازم خانگی در ایران که 29 مرداد ماه سال جاری در هتل اسپیناس پالاس برگزار می شود، گفت: برگزاری این گونه همایش ها یا نمایشگاه ها فرصتی ارزشمند برای دستیابی به صادرات مهم است. در این همایش‌ها با گردهمایی فعالان این صنعت می‌توان به مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت لوازم خانگی دست یافت و در عین حال با به اشتراک گذاشتن دانش و توانمندی‌های موجود، در نهایت به راهکارهایی دست یافت. اهداف مورد نظر

وی افزود: در همایش بعدی به بررسی توانمندی ها و زیرساخت های لازم برای ایجاد بازارهای جدید صادراتی در قاره های آفریقا، اروپا و کشورهای مستقل مشترک المنافع می پردازیم.

وی در بخشی از سخنان خود به نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) اشاره کرد و گفت: ایران اکسپو 2024 با توجه به حضور بیش از 2500 بازرگان از بیش از 100 کشور جهان، فرصت مناسبی برای تعداد واحدهایی که تولید ما را قادر ساخت تا قرارداد ببندد و به نتایج خوبی برسد.

وی افزود: نمایشگاه توانمندی های صادراتی نیز هفته گذشته در عراق در اربیل کردستان برگزار شد و این فرصت خوبی بود چرا که عمده صادرات ما در این زمینه به کشور عراق است.

معاون صنايع عمومي وزير الساميت ادامه داد: حتي برخي از توليدكنندگان ما با ايجاد دفاتري در عراق و برخي كشورهاي ديگر به عرضه مستقيم كالا و خدمات پس از فروش روي آورده اند كه اين امر مي تواند اعتماد مشتريان را بالا ببرد و به آنها بدهد. ما یک مزیت رقابتی باید مورد توجه قرار گیرد و نتیجه این مشکل رضایت مشتری پایدار و رشد در تجارت صادراتی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 11 درصد رشد صادرات در حوزه لوازم خانگی داشته ایم که انشالله تا پایان سال ادامه خواهد داشت، گفت: اولویت ما جایگزینی محصولاتی است که سهم زیادی در قاچاق دارند، به عنوان مثال امسال در تولید ماشین ظرفشویی بیش از 26 درصد رشد داشته است.

صنایع کوچک لوازم خانگی که قاچاق هستند و بازار صادرات را دنبال می کنند نیز اولویت ما هستند.

برادران بیان کرد: با کمک شرکت های دانش بنیان به ویژه در حوزه انرژی برنامه ریزی کرده ایم تا محصولات جدید با مصرف انرژی کمتر تولید کنیم که برخی از این محصولات در نمایشگاه پیش رو رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه استانداردهای خود را در حوزه انرژی بازنگری کرده ایم، گفت: در حوزه کولرهای آبی این استانداردها اجباری شده و دسته های E، D، C، F حذف و دسته های A+ و A++ اضافه شده است.

در زمینه اجاق های گازی که با دودکش نیز کار می کنند، دسته های B، F و G را حذف کردیم و تولید این اجاق ها در کشور ممنوع شد و واحدهای تولیدی ما به سمت ارتقای توان با مصرف کمتر حرکت کردند.

برادران در عین حال گفت: در زمینه کولرگازی استانداردهایی را که سال گذشته بررسی کردیم اجباری کرده ایم و واردات آنها فقط در حوزه A++ و A+++ است و در زمینه یخچال نیز هستیم. بررسی استانداردها در سال جاری

در زمینه محصولات گرمایشی شامل انواع آلومینیومی و فولادی رادیاتورها و آبگرمکن های مخزنی استانداردها از سال جاری اجباری شد و رده های G و F حذف شدند.

وی افزود: همچنین در حوزه اجاق گاز دسته های E، F و G را حذف و دسته های A+++، A++ و A+ را اضافه کردیم و امسال این الزام به طور رسمی همزمان با ایام نمایشگاه به استانداری ها ابلاغ شد.

برادران ادامه داد: همه اینها به اقتصاد ملی و اقتصاد خانگی در حوزه انرژی کمک می کند و از طرفی محصولات ما می توانند با استانداردهای جهانی رقابت کنند که متاسفانه در سال های گذشته فقط استانداردهای ملی را داشتند.

وی در عین حال تاکید کرد: منتظر بازنگری در استانداردهای لوازم خانگی با کمک سازمان ملی استاندارد هستیم تا این استانداردها جایگزین استانداردهای قبلی شود و به نوعی بتوانیم استانداردهای اروپایی را در این زمینه اعمال کنیم. کشور است و در عین حال می توانیم محصولات مولد را هم برای کشور و هم برای صادرات تولید کنیم.

همچنین با هماهنگی های انجام شده با مشاوران اقتصادی و مراکز تجاری در کشورهای مختلف، محصولات لوازم خانگی را در اولویت های صادراتی کشور قرار داده ایم. زیرا این صنعت در سال های اخیر شروع به رشد کرده و در سال 1400 میلادی به 14 میلیون دستگاه لوازم خانگی رسیده و در سال 1401 میلادی به 16 میلیون دستگاه و در سال 1402 میلادی به 17 و نیم میلیون دستگاه لوازم خانگی رسیده است.

قائم مقام وزیر صامت تایید کرد: درصدی از مازاد تولید لوازم خانگی صرف ایجاد زندگی جدید یا جایگزینی تولیدات داخلی و درصد دیگر جایگزین کالاهای وارداتی و قاچاق می شود. درصدی از بازارهای صادراتی نیز هدف گذاری شده است.

به عبارت دیگر، تولیدکنندگان ما باید قبل از ارائه طرح تولید، برنامه صادرات و طرح مبارزه با قاچاق و در عین حال برنامه عرضه مناسب برای مشتریان داخلی داشته باشند.

وی افزود: ما ابتدا با نگاه مشتری مداری کالا را می فروشیم و بازار هدف را هدف قرار می دهیم و سپس به سمت تولید می رویم، برخلاف رویه قبلی که ابتدا تولید می کردیم و سپس مشتری پیدا می کردیم، اما اکنون بر اساس تقاضای مشتری، تولید می کنیم.

خبرنگار: ردا زارعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا