رویکرد تسهیل و تسریع کسب و کار استراتژیک ارزشمند و موثر است، اما دولت نباید خود را به طور کامل از ابزارهای کنترلی محروم کند. باید برای ارزیابی، نظارت و تمایز صنایع دستی از صنایع دستی وحدت وجود داشته باشد تا از سردرگمی و بی توجهی در بازار جلوگیری شود و اکوسیستم اقتصادی صنایع دستی بتواند شکوه و منزلت آن را حفظ و ارتقا دهد. یقیناً عدم نظارت نخبگان بر وحدت دولت باعث فروپاشی بازار خواهد شد و دولت در این میان نقش مهمی دارد.
اجرای قانون برای حمایت از هنرمندان، صنعتگران و فعالان صنایع دستی بسیاری از مشکلات حتی نمایندگان مجلس را حل می کند. پیش از این اداره کل صنعت، معدن و تجارت مجوز برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی را صادر کرده بود که شامل کارهای متعدد یا موازی بین دستگاه ها بود. اجرای این قانون علاوه بر وحدت در صدور مجوز رویدادها، مشکلات مربوط به ترویج و ترویج صنایع دستی را برطرف و تمامی فرآیندها و اختیارات را در یک وزارتخانه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) متمرکز کرد. رویداد گرانبها
آینده و جایگاه صنایع دستی نفیس و فاخر در گرو تداوم سیاست های حمایتی دولت و اقدامات منطقی و علمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تاکید بر نقش صنایع دستی در اقتصاد ملی نسبت به 6 برنامه توسعه قبلی است. . که بیشترین خدمات را به جامعه هنرمندان و تولیدکنندگان می کنند. کاردستی است
از این حیث، اگرچه اجرای این قانون ضروری است، اما کافی نیست، اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید با تحقق کامل آن، نقش هماهنگ کننده را بین خود و سایر نهادهای متولی ایفا کند. فرهنگ و ملزم به این قانون هستند. در مواردی هم مجبور به اجرا بودند. هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، مانند صدا و سیما که موظف به ترویج صنعتگری در برنامههای خود است و یا در بخش بیمه صنعتگران برای جذب منابع لازم است. ادامه داد.
ضمن اینکه سال گذشته به دلیل گرانی و افزایش تورم، صنایع دستی در اولویت خرید مردم به ویژه طبقه متوسط جامعه نبود. خوراک و پوشاک همچنان اولویت اول سبد جامعه است، اما اکنون صنعتگری حتی در اولویت دوم و سوم قرار ندارد و بازار صنایع دستی از این شرایط تحمیلی به شدت آسیب دیده است. دولت طی یک سال گذشته با اجرای سیاست کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، توجه و تمرکز بر کسب و کارهای خلاق و دانش بنیان و توسعه صادرات غیرنفتی به بازارهای جدید خارجی تشدید و تقویت شده است.
تسهیل فرآیندهای کاری در دولت سیزدهم را نباید نادیده گرفت. اگرچه کامپیوتری شدن فرآیند مجوز منجر به تسریع و تسهیل امور مربوط به حوزه صنایع دستی شده است و تا حد راهبردی از مجموع 299 حوزه صنایع دستی، 260 حوزه از اخذ جواز کسب و صرفاً با ثبت و اعلام معاف شده اند. در سامانه مربوطه پروانه کسب اخذ شده است، اما باید در نظر داشت که همزمان با تسهیل روند فعالیت هنرمند و تهیه کننده اصلی، هر تولیدکننده در زمره هنرمندان صنایع دستی قرار نگیرد. یا هنر سنتی صنعتگر.
سال هاست که صنعتگری منتظر تصویب قانون حمایت همه جانبه بوده است، هرچند این قانون با عنوان از هنرمندان، صنعتگران و فعالان صنایع دستی حمایت کنید در بهمن ماه 1394 به تصویب شورای اسلامی رسید و در ابتدای اسفند همان سال به دولت وقت ابلاغ شد، اما متأسفانه تدوین آیین نامه اجرایی آن بیش از چهار سال طول کشید و در این مدت دولت دوازدهم صنعتگران از مزایا و امتیازات قانونی این قانون محروم شدند و ارث برای دولت سیزدهم بر زمین ماند.
در این شرایط پسا کرونا، دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ و رونق بازار صنایع دستی در سه سال گذشته و حتی در سالهای آینده و بلندمدت، تمام تلاش خود را بر رایزنی با قانونگذاران متمرکز میکنند. بهبود جایگاه صنایع دستی در مفاد برنامه. هفتم توسعه است.
از سوی دیگر در صادرات صنایع دستی با مشکلات اساسی مواجه هستیم، به عنوان مثال در صادرات فرش، حواله قرارداد ارزی یکی از مشکلاتی است که محدودیت جدی در زمان بازگشت صادرات ایجاد کرده است. ارز و با این شرایط بازار جهانی صادرکننده صنایع دستی نمی تواند محصول خود را بفروشد، دچار مشکل است و دچار مشکل است. به نظر می رسد دولت باید سیاست های تعدیلی و تشویقی را در زمینه تولید داخلی و صادرات کالاهای لوکس تصویب کند تا بازار و صادرات صنایع دستی جان بگیرد و پس از عبور از ویروس کرونا بتواند احیا شود.
دولت سیزدهم به محض شروع اجرای قانون روی کار آمد از هنرمندان، صنعتگران و فعالان صنایع دستی حمایت کنید را در دستور کار خود قرار دهد. از همان ابتدا آیین نامه اجرایی این قانون که دارای 14 ماده مفید و مؤثر است، تکمیل و ابلاغ شد و بلافاصله در قالب صدور مجوزهای مربوط به مواد مختلف آن که مهم ترین آن است، برای اجرای آن تلاش شد. اقدامی سازنده و ضروری برای حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی اقدامی مثبت و ارزشمند است که امیدوارم تداوم یابد و به حلقه ای برای اعتلای جایگاه صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه کشور تبدیل شود.
کارگاه های صنایع دستی سهم قابل توجهی از بازار و اقتصاد صنایع دستی را در اختیار دارند. البته رونق و توسعه این واحدها منوط به توسعه خرده فروشی در قالب نمایشگاه ها و بازارچه های موقت و رویدادهای مختلف دولتی و غیردولتی در سطح ملی، منطقه ای و استانی است. بخش دیگر به فروشگاه های دائمی و مستغلات برمی گردد. در دوران کرونا، تمام این فرصتهای فروش از دست رفت. به جز گروه هایی که بازارهای خود را به شبکه مجازی و آنلاین متصل کردند، توانستند فرصت ایجاد کنند، اما فرصت های اصلی کاملاً منجمد شد.
جدای از این سوال، وضعیت صنعتگری را باید در زمینه کرونا و شرایط اقتصادی تحلیل کرد. طی سه سال گذشته شیوع کرونا و تحریم های غیرقانونی یکی از چالش های پیش روی تولید و صادرات صنایع دستی بوده است. در این مدت بسیاری از کارگاه ها تعطیل و بخش زیادی از تولیدکنندگان صنعتگر از چرخه تولید خارج شدند. از سوی دیگر از سال گذشته تورم و گرانی به هم اضافه شد که باعث کاهش ظرفیت تولید شد. افزایش قیمت مواد اولیه نیز آسیب جدی به کارگاه های صنایع دستی وارد کرده است، حتی کیفیت محصولات نیز کاهش یافته است.