صدور مجوز صادرات سه محصول ایرانی به چین
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: با دریافت تفاهم نامه های جدید و تکمیل مراحل قانونی، امکان صادرات سه گروه جدید کالای ایرانی به چین فراهم شده است و شرکت های ایرانی می توانند در این زمینه برنامه ریزی کنند.
حریری تاکید کرد: تاکید بر لزوم صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر یکی از موضوعات مهمی است که طی چند ماه گذشته جدیتر شده است. البته باید در نظر داشت که چنین تغییراتی در سطح سیاسی بیش از چند ماه زمان نیاز دارد تا نتایج خود را نشان دهد و در صورت تغییر شرایط می توان تغییراتی را در سال های آینده مشاهده کرد.
وی با اشاره به تغییراتی که در چند ماه اخیر در سیاست تجاری ایران رخ داده است، تصریح کرد: می توان گفت پس از گذشت تقریبا 10 سال از عدم فعالیت، سازمان توسعه تجارت در ماه های اخیر بسیار فعال شده است و در تلاش است تا برنامه ریزی بزرگ برای تغییر شرایط تجاری کشور
حریری با بیان اینکه هنوز حدود 92 درصد از حجم صادرات کالاهای ایران به چین را کالاهای با ارزش افزوده پایین تشکیل می دهد، گفت: محصولات نفتی و پتروشیمی سهم زیادی از صادرات ایران به چین و همچنین برخی مواد معدنی یا کشاورزی را تشکیل می دهند. محصولات آنها دیگر محصولاتی با ارزش افزوده بالا محسوب نمی شوند. در این میان در صورت تدارک صادرات این کالاها می توان روی عرضه این کالاها در بازار چین حساب باز کرد.
وی با بیان اینکه با کاهش محدودیت ها، اتفاقات مثبت مهمی در تجارت ایران و چین رخ خواهد داد، تصریح کرد: از یک سو با نهایی شدن قراردادهای جدید، اکنون سه گروه محصولات شیلاتی، میوه ها و مرکبات به ویژه کیوی و لبنیات ایرانی از این پس امکان صادرات به چین را خواهند داشت. این موضوع از نظر قوانین و مقررات نهایی شده است و شرکت های ایرانی می توانند برای صادرات محصولات خود مذاکراتی را آغاز کنند.
رئیس اتاق ایران و چین ادامه داد: از سوی دیگر با پیگیری های اتاق ایران و چین، بحث نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی در چین نهایی شده و با کاهش محدودیت های کرونا و با امضای اسناد مربوطه در چین، از این پس فضایی دائمی برای معرفی محصولات ایرانی برای استفاده شرکتها فراهم میشود.
مجیدرضا حریری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: طی دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و قوانین قرنطینه ای که از سوی دولت چین وضع شده بود، عملاً امکان حضور هیئت های تجاری در این کشور وجود نداشت. شرکت فعال در نمایشگاه های چین، عملا غیرممکن بود. این مشکل بهره برداری از فرصت های تجاری در چین را تا حدودی دشوار کرده است، اما با وجود این، چین شریک تجاری اصلی ایران و بزرگترین واردکننده کالاهای ایرانی است.
انتهای پیام