سایر موضوعات

اگر هواپیما “لوکس” است، چرا از “یارانه سوخت” بهره می برد؟

رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه ای آژانس های مسافرتی ایران گفت: اگر هواپیما کالای لوکس است چرا به آن یارانه سوخت می دهید؟ چرا پول 99 درصد مردم را می گیرید و خرج یک طبقه خاص و ثروتمندان جامعه می کنید و این 99 درصد را از این خدمات محروم می کنید؟

حرمت الله رفیعی وی در گفت وگو با ای بی اس نیوز و در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه «پرواز یک کالای تجملی است و فقط قشر خاصی از جامعه از پرواز استفاده می کنند»، گفت: چرا هواپیما را کالای لوکس می دانند؟ زمانی که بیش از 50 درصد کاربران آن بخش ضعیف جامعه را تشکیل می دهند. آمارها نشان می دهد که بیش از 50 درصد سفرهای داخلی زیارتی به شهر مشهد و بیش از 50 درصد سفرهای خارجی ایرانیان به عتبات عالیات عراق است. اکثر این مسافران از اقشار خاص و ثروتمند جامعه نیستند. بیشتر مسافران ایرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند مقصدشان عراق است، البته از آنتالیا، استانبول و کشورهای خاور دور مانند مالزی هم استفاده نمی‌شود. اکثر ایرانیان به عشق زیارت ائمه (ع) به عراق سفر می کنند و اکثر آنها در صدک دهم یا بالاترین گروه درآمدی جامعه نیستند.

وی ادامه داد: ما خودرو، جاده، ریل و قطار مناسب نداریم. هواپیماها نیز اغلب ضعیف و قدیمی هستند که البته به آن “لوکس” نیز می گویند. با توجه به این موضوع، به نظر شما چرا اکثر مردم از هواپیما استفاده نمی کنند زیرا این یک کالای لوکس است؟ از طرف دیگر، اگر فکر می کنید پرواز یک کالای لوکس است، چرا به سوخت آن یارانه می دهید؟ چرا پول 99 درصد مردمی که می گویید مصرف کننده هواپیما نیستند را می گیرید و خرج یک طبقه خاص و ثروتمندان جامعه می کنید و این 99 درصد را از این خدمات محروم می کنید؟

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دفاتر حمل و نقل هوایی و جهانگردی ایران گفت: این اظهارات را نظرات غیرکارشناسی و بدون مشورت می دانیم که فقط هزینه را برای مردم بالا می برد. بدتر از آن این است که برخی از نمایندگان مجلس نیز تحت تأثیر چنین اظهاراتی قرار می گیرند و برای عموم مردم تصمیم می گیرند.

وی افزود: درست است که این حرف ها زمانی رایج بود اما آن زمان شرایط کشور خاص بود. اکنون باید به مردم خدمت کنیم و به آنها خدمات ارائه کنیم. با لوکس نامیدن محصولی که باید برای عموم مردم ایران قابل دسترسی باشد، نمی توانیم از این سرویس اجتناب کنیم.

رفیعی که پیش از این پیشنهاد استفاده از «آزادی پنجم» در حمل و نقل هوایی را داده بود (امتیازی مبنی بر اینکه شرکت های هواپیمایی حق دارند مسافران، بار و مرسولات پستی را در مسیر کشور مقصد و کشور جابجا کنند. مبدا و شرکت هواپیمایی.) گفت: چرا در برابر این مزیت که خدمات بهتری به مردم ارائه می دهد، مقاومت می شود؟ باید بپذیریم که در شرایط فعلی کشورمان نمی توانیم هواپیمای جدید داشته باشیم یا ناوگان هوایی را به روز کنیم، باید از قوانین بین المللی موجود به نفع کشور و مردم آن بهره ببریم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دفاتر حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران برخی تصمیمات اتخاذ شده در خصوص برخی مسیرهای هوایی را بد دانست و گفت: در مقطعی به دلایلی پروازهای مستقیم بین ایران و آنتالیا را ممنوع کردند. اما برای پرواز به شهرهای اطراف آنتالیا مجوز دادند، چه فرقی کرد، ما هنوز نمی دانیم. فقط با این تصمیم مردم در دردسر و هزینه های اضافی قرار گرفتند و رفت و آمد مردم ما باعث شد این شهرهای کوچک و فرودگاه های جنوب ترکیه رونق بگیرد و آنها را مستعمره کند؟ ما سالهاست که تاوان این تصمیم اشتباه و پرهزینه را پرداخته ایم. از سوی دیگر برخی معتقدند خروج گردشگران به معنای خروج ارزهای خارجی است و به این ترتیب شرایط برای سفر به خارج از کشور دشوارتر می شود. علاوه بر این، برعکس است. سفر هر ایرانی به خارج از کشور به معنای ورود ارزهای خارجی است. مردم ما باید به کشورهای دیگر سفر کنند تا فرهنگ ایرانی فراتر از مرزها گسترش یابد. مردم جهان باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا تحت تأثیر این ارتباط و معاشرت، برای تجربه فرهنگ های جدید به کشورهای یکدیگر سفر کنند. آینده یک صنعت نباید اینگونه با نظرات غیر کارشناسی و بدون مشورت کارشناسان خدشه دار و آسیب ببیند.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز یکشنبه 2 مهرماه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر و در جریان بررسی لایحه هفتم قانون برنامه توسعه که با محوریت اعطای مجوز به شرکت های خارجی برای انجام پروازها در این شهر برگزار شد، گفت: مسیرهای داخلی : دزدی یک کالای تجملی است و فقط گروه خاصی از جامعه از سرقت استفاده می کنند. ما نباید منابع ارزی محدود کشور را به صورت گزاف هزینه کنیم.

منظور در عین حال گفت: ورود ایرلاین های خارجی برای انجام پرواز در مسیرهای داخلی منجر به هدر رفت منابع ارزی کشور و مغایرت با چند اصل قانون اساسی شده است. ما می توانیم از شرکت های خارجی هواپیما بخریم یا اجاره کنیم، اما ورود آنها به خطوط هوایی کشور مغایر با بسیاری از اصول قانون اساسی و استقلال کشور است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا