صادرات قطعات راه آهن به قلب اروپا
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، مرتضی ملانژاد در نشست خبری در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز مبنی بر ظرفیت تولید لکوموتیو در کشور اظهار داشت: واگن های پارس در فاصله سال های 84 تا 86 ماهانه 4 دستگاه لکوموتیو تولید می کردند. مپنا هم همین ظرفیت را داشت. این در حالی است که سفارشات تولید لکوموتیو مستمر نبوده است.
وی با بیان اینکه اگر تولید در 15 سال گذشته ادامه داشت امروز نیازی به واردات لکوموتیو نداشتیم، یادآور شد: عده ای برای خرید لکوموتیو دست دوم به چین و برزیل رفتند.
وی در خصوص صادرات قطعات ریلی افزود: از سال گذشته مذاکراتی را با کشورهای عراق، ترکیه، کوبا، لهستان و افغانستان برای صادرات قطعات ریلی انجام دادیم. در حال حاضر با افغانستان تفاهم نامه امضا کرده ایم و خدمات رسانی را آغاز کرده ایم.
وی گفت: امروز همکاری با عراق را آغاز کردیم. ما خدمات تعمیر را به عراقی ها ارائه می دهیم.
سبان نظری، رئیس انجمن صنفی شرکت های راه آهن نیز در این نشست با بیان اینکه بخش حمل و نقل ریلی کشور از نظر کمی و کیفی افت کرده است، گفت: این در حالی است که حوزه راه در مقابل رشد سریعی داشته است. کاهش بخش راه آهن به عنوان مثال، در سال گذشته 9 درصد رشد و برای حمل و نقل ریلی 4 درصد کاهش داشت.
او می افزاید: «از شنیدن اینکه شبکه ریلی دیگر نیازی به واگن های باری ندارد، متعجب شدم. این گفته با برنامه های توسعه کشور مغایرت دارد.
وی تصریح کرد: آیا پروژه های ریلی جمهوری اسلامی ایران نباید با طرح های توسعه از بالا به پایین هماهنگ شود؟
رئیس انجمن صنفی شرکت های راه آهن با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه های توسعه قبلی و برنامه هفتم توسعه سهم ریلی بار و مسافر به ترتیب به 30 و 20 درصد افزایش می یابد، گفت: در حال حاضر سهم حمل و نقل ریلی باری خطوط 7 درصد است. در بخش مسافر، 1.5 تا 2 درصد سفرها با قطار انجام می شود.
نظری بیان کرد: علیرغم برنامه های توسعه ای اعلام می شود که نیازی به واگن باری نداریم و در صورت عدم نیاز بخش خصوصی باید اعتبارات خود را از این بخش خارج کند.
انتهای پیام