سایر موضوعات

شکست برنامه ششم در نوسازی بخش ها، حمایت از بخش های اولویت دار و توسعه صادرات

چرا هدف برنامه ششم نوسازی صنعتی محقق نشد؟

انتهای پیام

عنصر دیگری که با کارکرد بی اثر معرفی شد بند الف ماده 46 است که بر اساس آن فهرست اولویت های صنعتی باید حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون برنامه متوقف می شد. اما در عمل هیات وزیران در تیرماه 1400 تصویب فهرست اولویت های صنعتی با اولویت صنایع معدنی را به تصویب رساند و بر اساس این مصوبه فهرست اولویت های صنعتی در 9 گروه کالایی در صنایع پایین دستی نفت و گاز; محصولات فلزی اساسی؛ محصولات غذایی و نوشیدنی؛ وسایل نقلیه موتوری؛ ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی؛ محصولات لاستیکی پلاستیکی، ماشین آلات و لوازم الکتریکی، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی؛ محصولات صنایع سبک با اولویت منسوجات، پوشاک، چرم و خمیر کاغذ. محصولات مبتنی بر دانش با فناوری های پیشرفته دسته بندی می شوند.

همچنین اولویت های صنایع تحت پوشش بازسازی و نوسازی با همکاری انجمن ها و تشکل های تخصصی ذیربط تعیین شده است که در انتخاب اولویت ها برای دریافت حمایت، رویه صحیحی تلقی نمی شود. طبق مصوبه 1400 هیات وزیران، اولویت ها باید توسط کارگروهی مرکب از اعضای مذکور در مصوبه تعیین شود. از سوی دیگر به دلیل تاخیر در اجرای مصوبه، منابع لازم برای اجرای آن در طول سال های اجرای برنامه تامین نشد و تنها منابع حمایتی از صنایع این حوزه به بخشی از صنایع محدود شد. در بند «الف» تبصره 18 بر این اساس با توجه به تاخیر تقریباً چهار ساله در اجرای آن، اجرای این تصمیم بلااثر تشخیص داده شد.

بر اساس آمارهای موجود، صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی کشور (بدون میعانات گازی) در سال 1394 معادل 2.38 میلیارد دلار بوده است که در سال 2016 تا 2019 معادل 7.42، 5.42 و 3.41 میلیارد دلار بوده است. 33 میلیارد دلار بر اساس اهداف قانون برنامه ششم توسعه، مقرر شد صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی کشور به طور متوسط ​​سالانه 23.6 درصد افزایش یابد، اما در اجرای برنامه ششم، این شاخص با میانگین مواجه است. رشد نزولی 2 درصدی

صادرات فاصله هدف

این بخش از آن جهت حائز اهمیت است که به نظر می رسد جملاتی که کارکرد خاص خود را ندارند باید در برنامه بعدی مورد توجه قرار گیرند. به عنوان مثال قسمت 2 بند ب ماده 6 برنامه ششم توسعه ناظر بر تخصیص 30 درصد از وظایف بندهای ب و ج و د ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده از واحدهای تولیدی مستقر در شهرها و صنعتی است. مناطق. مناطق شهرها برای ارائه زیرساخت ها و ارائه خدمات. اما به دلیل مسائل قانونی اجرایی نشد. زیرا به دلیل بی توجهی به نوع فعالیت اصلی بنگاه های تولیدی مستقر در شهرهای صنعتی، این بند اعمال نشده است. اساساً کالاهایی مانند سیگار، بنزین، نفت و گاز موضوع بندهای ب، ج و د ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده در شهرهای صنعتی قرار ندارند.

بند ح ماده 46 برنامه ششم مربوط به تدوین طرح نوسازی و بازسازی صنایع با هدف کاهش شدت انرژی و افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی در اواخر تا پایان سال اول. اجرای برنامه ناکارآمد ارزیابی شد. در اصل طرح نوسازی و بازسازی صنایع در دی ماه 1400 به تصویب هیأت وزیران رسید و از دیگر اقدامات بازسازی و نوسازی می توان به بازسازی و نوسازی 13 واحد نساجی به مبلغ بیش از 51 میلیون تومان در سال 1397 اشاره کرد. و معرفی به بانک های عامل برای بازسازی و نوسازی 21 واحد نساجی به مبلغ 207 میلیارد تومان. در سال 1398. معرفی دو واحد چرمی به بانک های عامل برای دریافت 11 میلیارد تومان، ارسال نامه از مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات در خصوص صدور تبصره ماده (18) قانون دارایی سال 1396 و تخصیص 20 درصد منابع. برای بازسازی و نوسازی صنایع و تجهیزات فرسوده و نیاز بازسازی خطوط تولید و ماشین آلات شرکت دخانیات ایران و تعیین اولویت‌های صنایع تحت پوشش بازسازی و نوسازی با همکاری انجمن‌ها و دستگاه‌های تخصصی انجام شد.

انتخاب منابع نامناسب برای شهرهای صنعتی

بدین ترتیب در عمل با 4 سال تاخیر وظیفه این ماده برای تعیین اولویت های صنعتی به پایان می رسد. همچنین این شیوه اولویت‌بندی و تجمیع بیشتر صنایع کشور، تأثیر لازم را برای تحقق هدف قانون‌گذار در هدف‌مندی کمک‌ها ندارد. به عبارت دیگر ابتدا باید حوزه‌های مختلف بر اساس شاخص‌های خاصی اولویت‌بندی شود و حمایت‌ها از جمله تخصیص منابع برای اعطای تسهیلات در سال‌های مختلف بر اساس این اولویت‌بندی انجام شود. اما اقداماتی انجام شده و تعدد اولویت ها از یک سو و نبود برنامه مشخص برای حمایت از بخش های اولویت دار از سوی دیگر، اثربخشی این سیاست را مخدوش کرده است. در نتیجه، هدف تصمیم محقق شد، اما به دلیل تاخیر در اجرای قانون و نبود برنامه مشخص برای حمایت از صنایع اولویت دار، اقدامات انجام شده ناکارآمد تشخیص داده شد.

حمایت از صنایع اولویت دار نیز شکست خورد

بنابراین، اگرچه طبق قانون طرح نوسازی و بازسازی صنایع، این طرح باید قبل از پایان سال اول اجرای این قانون تدوین و تصویب شود، دولت نیز باید اقدامات حمایتی و تشویقی و اعتباری لازم را انجام دهد. در قالب بودجه سالانه اما نتیجه اجرای این مصوبه در معاونت بازسازی صنایع به بازسازی و نوسازی 34 واحد نساجی و 2 واحد چرم و نوسازی و نوسازی خطوط تولید و ماشین آلات شرکت دخانیات منتهی می شود. .

ارزیابی عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه در بخش صنعت نشان می‌دهد که در این برنامه هفت درصد مصوبات و بیش از 50 درصد مصوبات صادراتی بی‌اثر بوده است.

بخشی از این گزارش به نتایج ارزیابی عملکرد مربوط به بخش صنعت اختصاص دارد. بر این اساس در بین مصوبات برنامه ششم که مربوط به حوزه صنعت است، در برنامه ششم توسعه هفت درصد مصوبات بی اثر، بیش از 50 درصد مصوبات بی اثر، حدود 36 درصد نسبتاً اثربخش است. و هفت درصد موثر هستند.

نتایج کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد که رویکردهای سطح کلان سیاست‌های صنعتی، فناوری، تجاری، مالی و پولی برنامه ششم توسعه در بخش صنعت مبتنی بر تعیین اولویت‌های صنعتی در چارچوب استراتژی توسعه صنعتی است. استفاده از دانش و نوآوری کشورهای غنی از فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان. با استفاده از ظرفیت های ملی، توسعه بازارهای صادراتی و جذب شرکت های معتبر جهانی و منطقه ای در زنجیره تولید ملی با تقویت دیپلماسی اقتصادی و تلاش برای دستیابی به جهان. سازمان بازرگانی با تخصیص سهم حداقل 40 درصدی تسهیلات بانکی و با در نظر گرفتن افزایش سرمایه وجوه مربوطه، مالیات بر ارزش افزوده تامین منابع برای تکمیل زیرساخت های شهرهای صنعتی بوده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس به ارزیابی عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بخش‌های مختلف با هدف آسیب‌شناسی و ارائه رویکردهای کلان برای تدوین برنامه هفتم توسعه پرداخت.

توسعه بازارهای صادراتی، جذب دانش و نوآوری از کشورهای غنی از فناوری و تلاش برای عضویت در سازمان تجارت جهانی از جمله مواردی که عملکرد ناکارآمدی داشته است. آخرین گزینه با مخالفت عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات متحده عربی، یمن و بحرین مواجه شد. در خصوص توسعه بازارهای صادراتی با وجود اقدامات انجام شده، اهداف برنامه ششم محقق نشده است.

برخی از تصمیماتی که فاقد عملکرد هستند یا عملکرد ناکارآمدی دارند به خودروهای دست دوم و کیفیت خودرو مربوط می شود که در گزارشی جداگانه به آنها خواهیم پرداخت. با این حال، این گزارش به تصمیمات دارای عملکرد ناکارآمد یا عدم عملکرد در زمینه ارتقاء صنعتی، تخصیص منابع به زیرساخت های شهر صنعتی و صادرات مرتبط است. لازم به ذکر است پوشش خطرات افزایش سالانه بیش از 10 درصدی نرخ ارز در بودجه سالانه و حضور موثر نظام آموزش عالی کشور در تولید، توسعه و نشر علم و فناوری است. همچنین از جمله تصمیمات دیگری که نتایج آنها بی اثر بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا