سایر موضوعات

شکاف 5.7 درصدی عملکرد اعتبارات تملک دارایی های ثابت با برنامه ششم 1401- اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، تمرکز بر برخی روندهای کلان بودجه ای به ایجاد چشم اندازی قابل اعتماد از وضعیت بیت المال در آستانه تصویب برنامه هفتم توسعه کمک می کند. در این بخش روند کلان پنج شاخص مهم مالی مشمول قانون برنامه ششم ارائه و تشریح شده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، اولین شاخص کسری تراز عملیاتی دولت است که به معنای ناکافی بودن درآمد عمومی (عمدتاً از محل مالیات) برای هزینه های جاری (عمدتاً حقوق و دستمزد کارکنان و پرداخت مستمری) است. در سال‌هایی که اقتصاد ایران با محدودیت‌های منابع ناشی از تحریم‌ها مواجه نبود، این کسری از محل درآمدهای حاصل از فروش نفت تامین می‌شد و در سال‌های پس از تحریم، بخشی از این کسری با استقراض از صندوق توسعه ملی و از طریق انتشار تامین می‌شد. اوراق بدهی .

نمودار زیر روند تحول کسری عملیاتی طی سال های 1392 تا 1393 و همچنین هدف گذاری برنامه ششم را نشان می دهد. بر اساس برنامه ششم توسعه سال 1400 کسری تراز عملیاتی باید به صفر برسد که محقق نشده است.

اقتصاد، بودجه ایران، برنامه هفتم توسعه، برنامه ششم توسعه کشور، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،

شاخص دوم سهم اعتبارات تملک دارایی های ثابت است که از مخارج بودجه عمومی حاصل می شود. این شاخص میزان هزینه های عمومی در حوزه های زیرساختی را نشان می دهد. میانگین سهم اعتبارات تملک دارایی های ثابت از محل بودجه عمومی 18.55 درصد در قانون و 13.66 درصد در عمل بوده که نشان دهنده عدم رعایت بخشی از هزینه های عمرانی مصوب قوانین است.

با توجه به نقش مهم دولت در سرمایه گذاری زیرساختی و وضعیت بد تشکیل سرمایه ثابت در کشور در سال های اخیر، لزوم توجه ویژه دولت به رشد نرخ سرمایه ثابت تشکیل سرمایه ایجاب می کند که تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود. ساخته شده است. مصوبه برنامه هفتم در خصوص افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی های ثابت. همچنین میانگین سهم اعتبارات تملک کالاهای سرمایه ای از منابع عمومی در هدف گذاری برنامه هفتم حدود 21 درصد بوده که با میانگین دستیابی به این نسبت در این سال ها (12.6) تفاوت زیادی دارد.

اقتصاد، بودجه ایران، برنامه هفتم توسعه، برنامه ششم توسعه کشور، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،

سومین شاخص نسبت بدهی عمومی (کل بدهی دولت و بنگاه های دولتی) به تولید ناخالص داخلی است. این شاخص برای ارزیابی پایداری بدهی های عمومی استفاده می شود، به این معنی که روند افزایشی در نسبت بدهی های عمومی به تولید ناخالص داخلی به معنای پایدار نبودن بدهی های عمومی است.

اگرچه این نسبت در سال‌های اخیر کمتر از حدود مصوب برنامه ششم (۴۰ درصد) بوده است، اما با در نظر گرفتن مشکلات ناشی از محاسبه ارقام واقعی بدهی دولت به بانک‌ها، صندوق‌های توسعه، صندوق‌های بازنشستگی و سایر نهادهای غیردولتی. سازمان ها در موسسات دولتی می توان این نسبت را افزایش داد، مطالعه می شود.

توجه به این نکته ضروری است که همه مولفه های این نسبت یعنی بدهی های عمومی لزوماً هر سال به روز نمی شود و به همین دلیل نسبت به آن دست کم گرفته می شود. نمودار زیر نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی را نشان می دهد. بدون احتساب بدهی های مورد اختلاف، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی کمتر از حد تعیین شده در برنامه ششم توسعه بود. نقطه سیاه سال 1400 میزان بدهی دولت را از نظر دعاوی نشان می دهد. همانطور که می بینیم این نسبت به 38.5 درصد افزایش یافته است.

اقتصاد، بودجه ایران، برنامه هفتم توسعه، برنامه ششم توسعه کشور، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،

یکی از وظایف اصلی برنامه های توسعه، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی دولت است. این شاخص کیفیت منابع مجموعه دولتی را نیز نشان می دهد. در سال های اخیر سهم و بازده مصوب مالیات از منابع عمومی دولت بین 30 تا 40 درصد در نوسان بوده است، در حالی که در برنامه ششم پیش بینی می شد این نسبت با اندکی افزایش در پایان برنامه به حدود 50 درصد برسد. . .

افزایش این نسبت و سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی دولت مستلزم توجه ویژه به راهکارهایی با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی با تکمیل نظام مالیاتی، تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری، شناسایی دستگاه‌های کارتخوان و سایر اقدامات مناسب است. نمودار زیر سهم دولت از درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی را نشان می دهد.

اقتصاد، بودجه ایران، برنامه هفتم توسعه، برنامه ششم توسعه کشور، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،

شاخص پنجم روند رشد هزینه های عمومی است. میزان افزایش سالانه حق الزحمه کارمندان و مستمری بازنشستگان که جزء اصلی هزینه های کشور است بستگی به تصمیم دولت و مجلس دارد و بر اساس شرایط بودجه تعیین می شود. اگرچه نرخ تورم نیز در تعیین این رشد موثر است.

نمودار زیر سیر تحول هزینه های عمومی در قانون بودجه و عملکرد آنها و همچنین هدف گذاری انجام شده در برنامه را نشان می دهد. رشد هزینه ها در سال های پایانی برنامه ششم توسعه نسبت به هدف تعیین شده تفاوت معناداری دارد. علاوه بر تصمیمات نادرست سیاستگذاران، یکی از دلایل این تفاوت نرخ بالای تورم در سال های اخیر است.

اقتصاد، بودجه ایران، برنامه هفتم توسعه، برنامه ششم توسعه کشور، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا