شورای عالی تشخیص مصوبه واردات خودروی فرسوده را تایید کرد

اعضای شورای عالی کنترل حسن اجرای سیاست های کلی نظام پس از بررسی مصوبه «واردات خودروهای فرسوده» آن را مغایر با سیاست های کلی نظام ندانستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام در اولین دستور جلسه فوق العاده امروز خود، لایحه دو فوریت و مصوبه مجلس مبنی بر «الحاق موادی به … قانون سازمان صنعت موتور از نظر عدم مغایرت با سیاست های کلی سیستم را بررسی کرد.
کمیته کنترل دبیرخانه مجمع به این الحاقیه که مربوط به واردات خودروهای فرسوده است، تناقضات و ابهامات متعددی به ویژه مغایرت با قسمت های 7 و 3 ماده 9 سیاست های کلی قانون گذاری، بند 1 ق. سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و بند 7 سیاست های کلی تولید ملی و بند 2 سیاست های کلی برنامه هفتم را شناسایی و گزارش کرده بودند.
آیت الله آملی لاریجانی در این دیدار با اشاره به برخی استدلال های اعضای شورای عالی نظارت و مجلس در خصوص موضوع واردات خودرو، گفت: بر اساس توافق کلی مجمع در خصوص تعیین مصلحت واردات خودرو. خودرو و همچنین آمار موجودی در مورد نیاز خودرو، کسری بازار خودرو حتی وارداتی هم نیست. واردات لطمه ای به تولید ملی وارد نمی کند. از سوی دیگر، تعیین اولویت تامین ارز بر عهده دولت و بانک مرکزی است. این قطعنامه جدید نیست و مغایرتی با سیاست های کلی ندارد.
رئیس شورای فرصت افزود: قرار نیست تمام کسری تقاضای داخلی از محل واردات تامین شود. همانطور که به دولت اجازه واردات دارو و تجهیزات پزشکی داده شده است، ممکن است دولت نیز مجاز به واردات خودرو باشد. مجمع در خصوص واردات خودرو نظر مساعد داد، در این مورد نیز می تواند موافقت خود را اعلام کند.
در این جلسه برخی از اعضای هیات عالی نظارت با اشاره به مغایرت این مصوبه با برخی سیاست های کلی، به تبعات پولی و مشکلات فنی و خدمات پس از فروش خودروهای فرسوده وارداتی اشاره کردند.
در ادامه جلسه و پس از بیان نظرات برخی از اعضای شورای عالی نظارت، محمدباقر ذوالقدر، دبیر شورای تشخیص فرصت ها با اشاره به اینکه دولت مجاز به واردات خودرو است، افزود: نیازی به خودروی فرسوده نبود. قبض واردات به غیر از ابهام مربوط به «انتقال فناوری»، ایراد دیگری از سوی کمیته نظارت دبیرخانه وجود ندارد. اکنون دو میلیون متقاضی در سامانه خرید خودرو ثبت نام کرده اند و 25 درصد تولید ملی به جایگزینی خودروهای فرسوده و 50 درصد به طرح جوانسازی جمعیت اختصاص دارد.
وی ادامه داد: بنابراین تولید ملی با حداکثر ظرفیت یک میلیون و 200 هزار دستگاه به هیچ وجه پاسخگوی نیاز نیست، ضمن اینکه در این مصوبه قوانین منطقی و دقیقی برای تامین ارز، ملاحظات فنی و زیست محیطی و شرایط واردکنندگان خودروهای دست دوم
در نهایت پس از بحث و تبادل نظر اعضای هیأت عالی نظارت بر اجرای صحیح سیاست های کلی نظام، واردات خودروهای فرسوده را مغایر با سیاست های کلی نظام ندانستند.