سایر موضوعات

ایران مرکز ثقل آسیایی شدن نظم جهانی / سمنان قطب انرژی و حمل و نقل جاده ابریشم جدید



ای بی اس نیوز/ سمنان معاون دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری سمنان معتقد است: استان سمنان مسیر بسیار سختی را در مسیر توسعه پیش رو دارد و نیازمند سه پیچ راهبردی است.

دکتر امین صفدری معاون دفتر سیاسی، انتخاباتی و تقسیمات کشوری استانداری سمنان در مقاله ای با تبیین جایگاه ایران در آسیایی شدن نظم جهانی به نقش استان سمنان در این مقوله پرداخت.

به گزارش ای بی اس نیوز، در یادداشت دکتر امین صفدری که نسخه ای از آن در اختیار ای بی اس نیوز قرار گرفته است؛ بیا :

قاره کهن اقتصاد جهان را می بلعد و قرن آسیا از راه رسیده است. این در گزارش بزرگترین اقتصادهای جهان منعکس شده است. این گزارش نشان می دهد که در قرن نوزدهم جهان اروپایی بود و در قرن بیستم شاهد آمریکایی شدن جهان بودیم. اما اکنون جهان سریعتر از آنچه فکر می کنید آسیایی می شود. ظهور آسیا بسیار سریع بوده است. بر اساس این گزارش، در سال 2024، چین، آمریکا، هند، ژاپن و اندونزی 5 اقتصاد برتر جهان با بالاترین تولید ناخالص داخلی در جهان خواهند بود. بنابراین، وزن آسیا بر اقتصاد جهانی سنگینی می کند، در حالی که ایران عقب است.
امروزه، چین بیشتر رشد اقتصادی خود را مدیون باورهای اقتصادی تولید محور یا نظریه نیروهای مولد دنگ شیائوپنگ است. نظریه نیروهای مولد یک تفکر مارکسیستی قرن بیستم بود که بر اساس آن رشد و توسعه اجتماعی و سیاسی یک کشور وابسته به پیشرفت صنعت تلقی می شد. به گفته دنگ، وظیفه رهبری چین دو جنبه بود: (1) ارتقای مدرنیزاسیون و توسعه اقتصادی چین، (2) حفظ وحدت ایدئولوژیک حزب کمونیست چین و نظارت بر اصلاحات دشوار لازم برای مدرن سازی.
مدرنیزاسیون در چین دنگ در مفهوم “چهار مدرنیزاسیون” تعمیم یافت. چهار نوسازی اهدافی بودند که در سال 1963 برای بهبود چهار بخش کشاورزی، صنعت، دفاع ملی و علم و فناوری در چین پیشنهاد شدند.
دنگ شیائوپینگ به عنوان رهبر نوسازی و ایجاد چین مدرن بر سه اصل اساسی در این زمینه تکیه کرد: ژنگ فنگ یا نوسازی سیاسی مبتنی بر اطاعت عملی و نظری از دستورات رهبر حزب، ژنگ دین یا نوسازی مدیریتی بر اساس. تحکیم وحدت و کای فنگ یا باز کردن درهای اقتصادی کشور به روی سرمایه گذاران خارجی.
ایده‌های دنگ شیائوپینگ از دهه 1980 به عنوان یک دوره اجباری در دانشگاه‌های چین معرفی شد. همچنین پس از برگزاری یازدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در سال 1978، این ایده‌ها به راهنمای سیاسی اصلی حزب کمونیست چین تبدیل شد. در سال 1997، آنها به عنوان یک ایدئولوژی راهنما در قوانین اساسی حزب کمونیست گنجانده شدند. و در نهایت به عنوان اصلی ترین قانون اساسی جمهوری خلق چین معرفی شد.
حال سوال اینجاست که آیا ایران توانایی اجرای الگوی توسعه چین و تبدیل شدن به چین در خاورمیانه را دارد؟ و اینکه آیا می توان از ظرفیت ارتباط با چین در سطح حاکمیت محلی بهره مند شد؟
در پاسخ به این سوال ابتدا لازم است وضعیت اقتصادی کشور به اختصار توضیح داده شود: در کوتاه مدت صندوق بین المللی پول با تنظیم ترازنامه مثبت اقتصاد کشورمان در سال 2023، 10 شاخص کلان اقتصادی را پیش بینی کرد. اقتصاد ایران در سال جاری با رشد و بهبود نسبت به سال قبل. صندوق بین المللی پول سال 2023 را سال رشد و شکوفایی اقتصاد پیش بینی کرده است. این نهاد بین المللی انتظار دارد بسیاری از شاخص های کلان اقتصاد ایران در سال جاری روند صعودی را نشان دهد.
بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران در سال جاری ۹۱ میلیارد دلار رشد خواهد کرد و برای اولین بار به مرز ۱.۷ تریلیون دلار خواهد رسید. تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید که در سال 2022 بیش از 1599 میلیارد دلار برآورد می شود، در سال 2023 به 1690 میلیارد دلار خواهد رسید.
به همین ترتیب، تولید ناخالص داخلی سرانه ایران بر اساس شاخص قدرت خرید 865 دلار افزایش می یابد و از 18663 دلار در سال 2022 به بیش از 19528 دلار در سال 2023 می رسد.
اما در بلندمدت، بر اساس گزارش CEBR، ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خاورمیانه و هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان، بین سال‌های 2022 تا 2026 و در صورت تحریم، میانگین رشد تولید ناخالص داخلی سالانه 2 درصدی را تجربه خواهد کرد. ادامه دارد و هیچ نوسازی اقتصادی بین سال های 2027 تا 2036 وجود ندارد، این رقم به 1.5 درصد کاهش می یابد. رشد اقتصادهای هم اندازه ممکن است از این رشد پیشی بگیرد و منجر به کاهش رتبه ایران در جهان شود. اما پیش‌بینی می‌شود تا سال 2036، اگر الگوی تولید و مصرف انرژی تغییر نکند و تقاضای جهانی برای صادرات اصلی ایران یعنی نفت و گاز تغییر نکند، او به رتبه 35 سقوط خواهد کرد که در واقع یک هشدار جدی است. ارشد رهبر کشور است و البته این نشان می دهد که چرا رهبر انقلاب هر سال شعارهای اقتصادی را نامگذاری می کنند.

رهبر معظم انقلاب در دهه های اخیر در عرصه های مختلف بر سه اصل وحدت درونی و پرهیز از دو قطبی شدن جامعه، منطقه ای قوی به جای قدرت منطقه ای مبتنی بر ایجاد وابستگی متقابل پیچیده با همسایگان در سیاست منطقه ای تاکید کرده اند. و در نهایت درون گرایی برون زا مبتنی بر استفاده از ظرفیت های ملی و در عین حال باز کردن درهای اقتصادی کشور به روی سرمایه گذاران خارجی با تکیه بر دیپلماسی فعال و عمل گرایی در سیاست جهانی است.

نگاه او به اقتصاد به عنوان زیربنای توسعه در تحلیل محتوای شعارهای 10 سال اخیر کشور منعکس شده است که نشان از نگاه راهبردی در این زمینه دارد، زیرا اگر از تاریخ درس بگیریم، ایران توانایی تبدیل شدن به یک قدرت مسلط و با ثبات فرهنگی در خاورمیانه و تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی را دارد. اعراب و ترکیه هرگز ایران را به عنوان قدرت مسلط نمی پذیرند مگر اینکه به تولید ناخالص داخلی پنج تریلیون دلاری برسد. در صورت لزوم، آنها با هر قدرتی متحد می شوند تا از قدرت گرفتن ایران جلوگیری کنند. بنابراین کنترل تورم و رشد اقتصادی را نمی توان شعار یک ساله و اهداف کوتاه مدت نامید، بلکه مسیری بلندمدت و راهبردی است که نیازمند اطاعت نظری و عملی از رهبر معظم انقلاب، تشکیل نهادهای توانمند داخلی است. مدیران و تحکیم وحدت مبتنی بر پرهیز از فرقه گرایی قطب بندی و بازی سیاسی و تصمیم گیری سیاسی بر اساس اولویت اقتصادی است.
از سوی دیگر، ایران با وجود تحریم‌های بین‌المللی، نه در مسیر تبدیل شدن به چین در خاورمیانه، بلکه در مسیری فراتر، یعنی با اتصال مجدد به عمق استراتژیک سابق خود در غرب آسیا، آسیای مرکزی، پیشروی کرده است. قفقاز، شمال آفریقا. حتی اروپای شرقی که با پتانسیل ها و موقعیت خاص ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی، ژئوفرهنگی و ژئواستراتژیکی خود، در سال های آینده به مرکز ثقل آسیایی شدن نظم جهانی در منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد.
اما در سطح حاکمیت محلی نیز شاهد حرکتی در راستای توسعه پایدار هستیم به گونه ای که پیروی از رهبری، وحدت، دموکراسی و توسعه متوازن و پرهیز از فرقه گرایی و دوقطبی شدن جامعه سرلوحه اقدامات استاندار سمنان بوده است. از ابتدا و تدوین سیاست‌های متمرکز بر اقتصاد. دغدغه اصلی آن جذب سرمایه گذاری خارجی و ارتقای سطح دیپلماسی خارجی بوده است که گواه آن حضور سفیر جمهوری خلق چین در استان در سال گذشته است. انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم و البته طرح ابتکاری استان سمنان که حضور خود را در پروژه بین المللی کمربند-جاده مشاهده کرد.
در کلام پایانی باید به این نکته اشاره کرد که استان سمنان علیرغم تلاش های گذشته مسیر بسیار سختی را در مسیر توسعه پیش رو دارد و نیازمند سه جابجایی راهبردی است: اولین گام حرکت از کثرت به سوی وحدت و انسجام سیاسی است. به عبارت دیگر منطقه گرایی، گروه گرایی و دوقطبی سازی های مصنوعی باید در راستای منافع مشترک استان بر اساس سند کاربری اراضی و بر اساس مزیت نسبی مناطق حل شود. مرحله دوم گذر از زیان شناختی به هویت سیاسی است. به عبارت دیگر جایگاه استراتژیک استان باید در اسناد توسعه ای مانند سند آماده سازی اراضی و همچنین بودجه کشور به صورت واقع بینانه و بر اساس موقعیت استراتژیک و نه بر اساس جمعیت تثبیت شود. و سومین گام، حرکت از راهبرد حفظ وضع موجود به سمت اتخاذ راهبرد برون گرایی درون زا، یعنی شناخت توانمندی های استان برای تقویت سرمایه ها و بهره برداری از فرصت هاست. در نهایت درهای اقتصادی استان را به روی سرمایه گذاران خارجی باز کرد و با فعال سازی مجدد فرآیند ایجاد نمایندگی وزارت امور خارجه اقدام کرد.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا