سایر موضوعات

تجارب مالزی در توانمندسازی زنان در کارآفرینی



در مطالعه جدید محققان کشورمان راه هایی که مالزی برای توانمندسازی زنان در عرصه کارآفرینی در پیش گرفته است مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش ای بی اس نیوز، زنان علاوه بر ایفای نقش همسر و مادر، تأثیر بسزایی در جامعه دارند، می توانند با انجام فعالیت ها و تعاملات اجتماعی و فرهنگی تأثیر بسزایی در جامعه نیز داشته باشند. زنان می توانند جامعه را هم در بستر خانواده به عنوان ناقل فرهنگ و دانش و هم در جایگاه افراد متخصص و فرهیخته جامعه به حرکت درآورند. اما از آنجایی که زنان اغلب شرایط زندگی دشوارتر و ناعادلانه تری نسبت به مردان در جامعه دارند، تلاش برای بهبود وضعیت آنها به نفع همه اقشار جامعه خواهد بود. در واقع توانمندسازی زنان یکی از معیارهای اساسی توسعه پایدار است و از آنچه بسیاری از کشورها آموخته اند، اگر زنان توانمند نشوند، توسعه پایدار وجود نخواهد داشت.

به گفته محققان، توانمندسازی زنان به عنوان یک پدیده اجتماعی تلقی می شود و علل مختلفی در آن نقش دارد. از یک سو علل درونی مانند ویژگی های شخصیتی فرد و نقش خانوادگی و از سوی دیگر عواملی مانند ساختارهای موجود در جامعه می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. بانوان با تکیه بر کارآفرینی می توانند استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و با نشان دادن توانمندی ها و افزایش شجاعت هر روز بیش از پیش مشکلات موجود را حل کنند. برای توسعه فرهنگ کارآفرینی توجه به این پدیده و دست اندرکاران آن که نقش مهمی در روند پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف دارند بسیار مهم است. با توجه به نقش مهم زنان در توسعه اقتصادی کشورها، مطالعات زیادی در زمینه کارآفرینی این گروه از افراد انجام شده است.

در پژوهشی که در همین زمینه انجام شد، محققان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه سیستان و بلوچستان اهداف و برنامه های توانمندسازی زنان کارآفرین در مالزی را به عنوان نمونه موفقی که می تواند الگویی برای سایر کشورها باشد، بررسی کردند.

در این پژوهش، پژوهشگران با انجام یک مطالعه میزی و با رویکردی توصیفی- تحلیلی درصدد برآمدند تا تجربیات مالزی در زمینه توانمندسازی زنان را مورد بررسی قرار دهند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که در مالزی به منظور توانمندسازی زنان به عنوان کارآفرین، تلاش هایی از جمله پیگیری برنامه های برابری جنسیتی، حمایت از زنان شاغل، توجه به زنان در تصمیم گیری های سیاسی و دولتی، توجه به تأمین بودجه ذکر شده برای فعالیت های تجاری زنان، آموزش، جهت گیری و ارزیابی.

بهروز رستاخیز، استادیار و محقق مردم‌شناسی و عضو مؤسسه مطالعات و سیاست‌های اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دو همکار دیگرش در این پژوهش می‌گویند: «در مالزی، انجمن شبکه زنان کارآفرین بومی‌پوترا برای حمایت از حقوق زنان ایجاد شد. این انجمن علاوه بر حمایت از زنان، مهارت های لازم برای بهبود وضعیت حرفه ای زنان را به آنان می آموزد و بر اساس این تجربه مالزیایی، در ایران شرایط لازم برای رسیدن زنان به مناصب کلیدی و بالاتر فراهم شده است. در کشور می توان بیشتر فراهم کرد و با حمایت از تصویب قانون به نفع زنان، موانع موجود بر سر راه این هدف را برطرف کرد.

آنها می افزایند، “علاوه بر این، برای زنان برای دستیابی به برابری جنسیتی در جامعه، شرایطی در مالزی ایجاد شده است که می توانند مسئولیت های مهمی مانند پست های کلیدی در بانک ها را بر عهده بگیرند. انجمن شبکه کارآفرین زنان Bumiputera برنامه هایی را برای حمایت از زنان برای صادرات محصولات خود در جهان اجرا می کند. تجارت

بر اساس یافته های این تحقیق، در مالزی وزارت امور زنان وجود دارد که برنامه ها و پروژه های مختلفی را برای ارتقای جایگاه زنان در جامعه و توانمندسازی آنها اجرا می کند. علاوه بر این در این کشور یک موسسه مالی برای حمایت مالی از زنان کارآفرین تاسیس شده است.

علاوه بر این، برای تشویق و تسهیل فعالیت‌های کارآفرینی زنان، چندین طرح مالی دیگر برای زنان کارآفرین مالزیایی ایجاد شده است. از جمله وام های شرعی بدون وثیقه در قالب طرح بیسوانیتا و طرح تامین مالی برای آنها توسط شرکت های سرمایه گذاری کوچک متعلق به دولت مالزی.

به گفته رستاخیز و همکارانش، “در مالزی، آکادمی نوآوری زنان بستری را فراهم کرده است که کارآفرینان با تجربه می توانند آموخته ها و تجربیات خود را با نسل بعدی نوآوران به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، در این کشور، آموزش های هوشی به زنان کارآفرین داده شده است. به آنها کمک می کند تا روند کسب و کار خود را بهبود بخشند.علاوه بر موارد فوق، انجمنی در مالزی برای توسعه و بهبود سواد رسانه ای ایجاد شده است که به زنان کمک می کند تا کسب و کار، وب سایت و بازاریابی آنلاین برای مشاغل خود را انجام دهند.

به گفته محققین فوق، با توجه به این تجربه ارزشمند از یک کشور آسیایی، «در ایران با کمک نهادهای دولتی و خصوصی، پس از شناسایی زنان کارآفرین و جذب آنان برای مشاوره، می توان به گونه ای عمل کرد که هر زن کارآفرین بتواند به مشاوری مجرب و در این راه به ارائه مشاوره و تجربیات کمک کرد.

این نتایج پژوهشی که می تواند وضعیت کارآفرینی زنان را در کشورمان بهبود بخشد، در فصلنامه «جامعه، فرهنگ و رسانه» متعلق به انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات منتشر شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا