رحیم باباکریمی، حسابرس کل امور اجتماعی دیوان محاسبات نیز بر لزوم شفافیت و کنترل مالی شهرداری ها تاکید کرد و گفت: روند بودجه ریزی، حسابرسی و گزارشگری نیاز به اصلاح دارد و نقاط ضعف موجود باید برطرف شود. در بودجه 1400 با دوراندیشی نمایندگان افق جدیدی در نظام بودجه گشوده شد و به شعب سازمان ها و موسسات مردم نهاد تکلیف شد و طبق روند فعلی نظام مالی خواهیم داشت. شفافیت در چند سال آینده
نشست «لزوم شفافیت و کنترل عملکرد مالی شهرداری» با حضور بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و رحیم باباکریمی، حسابرس کل دیوان محاسبات کشور در خبرگزاری دانشجویی ای بی اس نیوز برگزار شد. این نهاد عمومی غیردولتی برجسته شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، بهروز محبی نجم آبادی در این جلسه ضمن قدردانی از تسریع فعالیت دیوان محاسبات در دوره جدید، گفت: همه کسانی که در راستای استقرار قانون حرکت می کنند باید به همه ابعاد توجه کنند. بالاترین ابزار کنترلی مجلس دیوان محاسبات است که می تواند مجلس را در مبارزه با فساد یاری دهد و از این طریق کنترل و نظارت مالی مستمر را در جهت حفظ بیت المال و شهرداری ها به عنوان یکی از مراجع عمومی اعمال کند. . نهادهای غیردولتی مستقر شوند.
وی همچنین گفت: از سال 1350 شهرداری ها اغلب با ما همکاری می کنند و تعداد کمی از شهرداری ها که عموماً کلانشهر هستند مقاومت می کنند. عدالت اداری در این مورد اجرا شده است. دغدغه ما هم درخواست مجلس است. وقتی مجلس تصمیم می گیرد باید بررسی کنیم که اجرا می شود یا خیر. مثلاً در قانون شهرداری ماده ای داریم که شهرداری موظف است گزارش دریافت و پرداخت سه ماهه را به اطلاع عموم برساند. این مصوبه 50 درصد در مراکز استان ها اجرا شده و یا تکلیف شهرداری ها برای الکترونیکی سازی زیرساخت ها در مراکز استان ها 40 درصد اجرا نشده است. شاید خواسته مجلس در دوره فعلی افزایش شفافیت در نهادهای عمومی مانند شهرداری ها باشد و یا در برنامه ششم دستور صریح شهرداری تهران و کلانشهرها مبنی بر موظف به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و علاوه بر سربازی پرداخت شود. هزینه ها، حقوق، مزایا و تامین تجهیزات اداری و لجستیکی، اما در سراسر کشور این قانون در سه شهرداری ناقص اجرا شد.
باباکریمی یادآور شد: در قسمت حسابرسی طبق برنامه ششم وظایفی پیش بینی شده است. وزیر اقتصاد اخیرا در نامه ای خواستار ایجاد سیستم حسابداری بخش دولتی برای شهرداری ها و رفع خلأ خدمات حسابداری موسسات دولتی شده است که در دیوان نیز در حال پیگیری است.
باباکریمی ادامه داد: به دنبال توسعه پاسخگویی در حوزه حسابرسی نیستیم. ما هر جا وظیفه ای محول شود مسئول هستیم. وقتی قرار است عملکرد بودجه ششم و برنامه هوای پاک را بررسی کنیم، برخی از تبصره ها به دستگاه های دیگر برمی گردد و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که به نفع کشور نیست.
وی در پایان تاکید کرد: مردم از ما می خواهند که با فساد مبارزه کنیم و این امر تنها در سایه شفافیت و حسابرسی دقیق و حذف خانه های تاریک اتفاق می افتد. انشاءالله مجلس و دیوان محاسبات شفافیت ارزنده ای را انجام خواهند داد و امیدواریم در این زمینه به اهداف متعالی دست یابیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، علی متقیان، مدیرعامل ای بی اس نیوز در ابتدای این جلسه گفت: دیوان محاسبات نهاد ناظر مجلس است و اگر وظیفه خود را به درستی انجام دهد، مغایرت مالی در مصوبات مجلس وجود نخواهد داشت. “وظیفه ما این است که رسانه ها به دستگاه های نظارتی کمک کنند و با آنها هم صدا و هم تازه واردی شویم تا در نظارت بر مصوبات و کارهایی که به نفع مردم باشد با آنها همکاری کنیم. امیدوارم بحث شفافیت در عملکرد شهرداری ها هم می توانند گامی برای حل یکی از معضلات اجتماعی ما باشند.
وی با اشاره به نگرانی شهرداری ها در مورد حسابرسی دیوان محاسبات گفت: ممکن است دستگاه های دیگر در سال اول در این زمینه مشکل داشته باشند اما هیچ کدام از کارشان متوقف نشده است. به نظر من آقایان بیشتر از آنچه باید دغدغه دارند. کار آنها برای نظارت تعلیق نمی شود. قانون مجلس هم قابل انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به عنوان مثال، در یک بحث حسابرسی معمولی، می خواهیم به نحوه عملکرد قانون هوای پاک نگاه کنیم. در این قانون 112 حکم وجود دارد که 11 حکم مربوط به شهرداری هاست که 10 مورد آن ناقص اجرا شده و یک مورد نیز اصلا اجرا نشده است. وقتی چنین وضعیتی منجر به عدم اجرای چنین قانونی شود، هیچ توجیهی وجود ندارد. وقتی در بحث آلودگی، ترافیک و مناسب سازی معابر شهری برای افراد دارای معلولیت به قوانین مراجعه می کنیم، می بینیم که قوانین محکمی داریم، اما جا دارد که اصل شفافیت محقق شود. یک کارشناس می گوید در این زمینه مقاومت وجود دارد. ما نباید روی دستگاه های اجرایی خانه تاریک بسازیم.
باباکریمی در پایان با بیان اینکه سیاست دیوان محاسبات سیاست حل مشکل است، گفت: اکثر شهرداران از حسابرسی دیوان محاسبات استقبال کرده اند و نباید در این زمینه نگرانی وجود داشته باشد زیرا این امر روش پاشنه آشیل را کاهش می دهد.«ما باید به سمت شفافیت حرکت کنیم.
نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: اگر موضوع حقوق کارگران و کارکنان شهرداری ها را زیر مجموعه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها یا به نوعی مربوط به دولت قرار دهیم، شاید از یک سری انحرافات جلوگیری شود. . این احتمالاً دخالت دادگاه را آسان تر می کند.
محبی ادامه داد: بخشی از کار رگولاتوری مچ گرفتن نیست، بلکه به گونه ای است که اجازه انحراف در این کار داده نشود. هنر جریان تنظیمی جلوگیری از بروز خطاها و انحرافات جدی است. در این راستا نظارت مستمر و به روز در شهرداری ها می تواند کمک کننده باشد.
این نماینده مجلس با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانان گفت: به عنوان مثال در این قانون مواردی که در حوزه شهری تکلیفی وجود دارد مشخص شده است. چه کسی جز دادگاه می تواند آن را نظارت کند و انحراف از برنامه ها را بسنجد؟ اقدام دادگاه در واقع به مجلس کمک می کند تا قوانین را به سرعت اصلاح کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: نکته دیگری که شهرداری ها می گویند این است که سازمان بازرسی، اداره بازرسی شهرداری، دفتر فنی، متولیان و مجموعه های مختلف وجود دارد اما به دلیل اینکه بودجه دولت وجود دارد. با نظارت دقیق، مبالغی که در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد نیز قابل کنترل است. به عنوان مثال سازمان بازرسی به صورت دوره ای وارد می شود یا در صورت شکایت بازرسی انجام می دهد، اما دیوان با تجربه ملی و تسلط کامل به قوانین بالادستی وارد می شود و کارش بسیار عاقلانه خواهد بود.
انتهای پیام/
وی همچنین گفت: در سایر موارد ساختار سازمانی مصوب برای شهرداری ها بررسی شده است که در 24 مورد که پیش بینی می شود 39 هزار پست سازمانی داشته باشیم 50 هزار کارمند داریم یعنی بالای 10 هزار نفر بیش از مصوبه که به این معنا نیست که منجر به تعدد سازمانها و مدلهای استخدامی و مکانیزم جذب میشود که چندان شفاف نیست و ادغام وضعیت استخدامی شهرداری را ضروری میسازد.
محبی در ادامه سخنان خود خطاب به شهرداران گفت: هیچکس نگران بازرسی ها و ورود دیوان محاسبات نباشد. کمون ها معتقدند که برخی قوانین باید اصلاح شوند. مجلس هم باید در این زمینه کمک کند. آنها باید بدانند که اگر کسی به مصلحت ملت با روشی بدیع و بدون قانون شکنی مشکل را دور بزند، مورد بازخواست خاصی قرار نمیگیرد یا اگر مورد بازخواست قرار گیرد، به نفع خود محکوم خواهد شد. بنابراین هیچ دلیلی برای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: در قانون برنامه ششم دولت را موظف به ارائه صورت های مالی تلفیقی کردیم. در حال حاضر شهرداری ها در بودجه کل کشور نیستند، پیوست و پیوست جداگانه ندارند. وضعیت آنها باید مشخص شود. انشاالله در بودجه 1401 این ساماندهی برای شرکت های وابسته به موسسات دولتی انجام شود.
بازرس کل امور اجتماعی دیوان محاسبات با اشاره به تقدیم کسری بودجه سال 99 به مجلس قبل از موعد مقرر، خاطرنشان کرد: در هنگام بحث درباره کسر، دیوان آمادگی دارد کسر بودجه را آماده و در مجلس منعکس کند. .
وی گفت: تلاش مجلس و دولت بر ایجاد و رسیدن به شفافیت و تا چه اندازه با قوانین کشور منطبق است. البته یکی از نگرانی هایی که از سوی برخی شهرداری ها بیان می شود این است که برخی نهادها وقتی نظارت می شوند احساس می کنند کارشان قفل است، در واقع می ترسند کارشان قفل شود. ما نباید جسارت مدیران را بگیریم. ما باید با قانون شکنی مخالفت کنیم. اگر قانون به نفع ملت است نباید حساسیت خاصی داشته باشیم. در واقع، شهرداران نگران این حبس هستند. همچنین باید قوانین مربوط به شهرداری ها را تغییر دهیم.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز