سایر موضوعات

بحرانی که می تواند یک فرصت باشد

خودروهای برقی چینی در بحبوحه بحران آلودگی هوا راهی تایلند می شوند.

به گزارش ای بی اس نیوز، موضوع آلودگی هوا در رأس برنامه های سیاسی تایلند قرار دارد و با توجه به اینکه اگزوز خودروها به آلودگی هوا کمک می کند، این بحران به عنوان فرصتی برای تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی مطرح شده است.

مقابله با آلودگی وسایل نقلیه که شهروندان را بیمار می کند، بازار مهم گردشگری را تهدید می کند و رشد تولید ناخالص داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد، به عنوان هدف اصلی سرتا تاویسین، نخست وزیر تایلند اعلام شده است. سیاستگذاران تایلندی برقی‌سازی خودرو را بخش مهمی از راه‌حل می‌دانند و دولت در ماه‌های اخیر آن را به یک قانون اساسی تبدیل کرده است.

تایلند مدت‌هاست که مرکز تولید خودروسازان بزرگ ژاپنی بوده است و سیاست‌گذاران از فرصت استفاده می‌کنند تا ظرفیت و دانش خودروهای الکتریکی محلی را ارتقا دهند و به تولید خودروهای محلی یارانه بدهند و تولید خودروسازان چینی را تقویت کنند.

این واقعیت که این شرکت‌های ژاپنی تمایل به تولید قطعات خودرو بیشتر در داخل کشور نسبت به شرکت‌های چینی دارند، ممکن است به آنها در جنگ قیمت‌ها امتیاز بدهد. شرکت‌های خودروهای الکتریکی چینی نیز باید با اقتصاد خودرو مرتبط با تولید خودروهای سوخت فسیلی صادر شده به کشورهای در حال توسعه مبارزه کنند.

بر اساس گزارش بانک جهانی که در دسامبر منتشر شد، مشکلات بهداشتی مرتبط با قرار گرفتن در معرض ذرات معلق برای تایلند حدود 32.8 میلیارد دلار در سال 2019 یا حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی آن هزینه داشت. تایلند برنامه EV3.0 را در ژوئن 2022 راه اندازی کرد و یارانه های نقدی متفاوتی را برای خودروهای سواری برقی وارداتی بر اساس مشخصات باتری و قیمت خرده فروشی آنها ارائه کرد.

بر اساس این سیاست، مدل‌های خودروهای سواری وارداتی که قبل از پایان سال ۲۰۲۳ فروخته می‌شوند، از برخی عوارض و مالیات‌های وارداتی معاف هستند.

در ماه نوامبر، این کشور یک طرح جدید EV3.5 را برای تقویت بیشتر سرمایه گذاری و تولید داخلی اعلام کرد که بر اساس آن یارانه های نقدی کاهش می یابد و نسبت تولید داخلی افزایش می یابد. خودروسازان تا سال 2026 باید به ازای هر واردات دو خودروی برقی داخلی تولید کنند و این نسبت در سال 2027 به سه به یک خواهد رسید و این طرح از دوم ژانویه آغاز شد. خودروساز چینی چانگان موتورز در 17 ژانویه پس از امضای یادداشت تفاهم با وزارت دارایی تایلند، اولین خودروسازی بود که در پروژه EV3.5 شرکت کرد.

طبق گزارش اتولایف تایلند، در سال 2023 در مجموع 76314 خودروی الکتریکی در تایلند به ثبت رسیده است که تقریباً 85 درصد آنها برندهای چینی بوده اند. به گزارش این وب سایت، برندهای چینی برنده چهار خودرو از پنج خودروی برقی پرفروش این کشور شده اند.

نیاز شدید تایلند به تولید داخلی، بسیاری از خودروسازان چینی را بر آن داشته تا از طرح هایی برای ایجاد کارخانه های مونتاژ خودرو در این کشور رونمایی کنند. در 4 نوامبر، اولین دسته از MG4 های تمام الکتریکی از خطوط تولید کارخانه در تایلند خارج شد. سایک موتور در آن زمان گفت که این خودروها اولین خودروهای صرفاً الکتریکی هستند که در تایلند مونتاژ شدند. شرکت خودروسازی گوانگژو، برند خودروهای الکتریکی نیز اعلام کرد که قصد دارد در تایلند تولید کند.

برند آیون که پیش از این خودروهای برقی را به تایلند صادر می کرد، در حال آماده سازی کارخانه ای در این کشور با ظرفیت تولید سالانه 50 هزار خودرو است. مارس گذشته، BYD اولین کارخانه خارج از کشور خود را در تایلند افتتاح کرد که قرار است در سال 2024 با ظرفیت تولید سالانه 150000 خودروی برقی به بهره برداری برسد. علاوه بر این، خودروسازان چینی با حضور صنعتی در تایلند اکنون حدود 20 درصد بیشتر از چین هزینه تولید خواهند داشت، زیرا بیشتر قطعات مورد استفاده در خودروهای الکتریکی مونتاژ محلی آنها هنوز از چین حمل می شود.

خودروسازان چینی که در تایلند تجارت می‌کنند با چالش‌هایی از سوی همتایان ژاپنی خود مواجه هستند که دهه‌ها بر بازار تسلط داشته‌اند و خودروهای سوخت فسیلی انتخاب ارجح برای اکثر خریداران خودرو هستند.

حدود 80 درصد از قطعات مورد استفاده در خودروهای تویوتا مونتاژ شده در تایلند در داخل کشور تولید می شود که به این شرکت فضای قابل توجهی برای کاهش قیمت ها در صورت جنگ قیمت با شرکت های چینی می دهد. به نظر می رسد دولت تایلند از ظهور یک بازار متنوع خودروهای الکتریکی خوشحال است. تویوتا به همراه هوندا، ایسوزو و میتسوبیشی در اوایل ماه جاری متعهد شدند که طی پنج سال آینده 4.3 میلیارد دلار برای بازسازی کارخانه‌های خود در تایلند برای تولید خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش گلوبال، یک منبع آگاه گفت که مقامات محلی احتمالا به تشدید رقابت بین خودروسازان چینی و ژاپنی ادامه خواهند داد، زیرا تایلند صنعت خودروسازی خود را مدرن می کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا